Vznikne u nás malé okruhové mistrovství?

Vznikne u nás malé okruhové mistrovství?

V několika posledních týdnech se českým paddockem šíří zpráva o možnosti vzniku malého \"okruhového\" mistrovství. Slovo okruhové je v tomto případ

Michael Vorba: \”Byl to krásný pocit, když mi do vysílačky řekli, že jsme mistři\”
V nedělním formulovém závodě zvítězil Amweg před von Grünigenem a Toblerem
Kusín s Kačírkem zahájili sezónu šampionátu FIA CEZ pátým místem

V několika posledních týdnech se českým paddockem šíří zpráva o možnosti vzniku malého \”okruhového\” mistrovství.

Slovo okruhové je v tomto případě v uvozovkách, neb zvažovaný koncept počítá se dvěma závodními podniky na okruzích a se dvěma vrchařskými podniky. V tomto článku si dovolím tento zvažovaný šampionát označit pracovním názvem \”malé mistrovství\”.

Smyslem tohoto malého mistrovství by bylo poskytnutí ekonomicky dostupnější varianty ke vztahu se stávající podobou okruhového MMČR.

To je jak všichni dobře víme v několika posledních sezónách termínově sladěno s podniky šampionátu FIA CEZ, což je pochopitelně velice atraktivní, ale také ekonomicky nákladnější.

Díky této skutečnosti se z okruhového šampionátu pomalu vytrácejí jezdci, kteří volí méně prestižní a neoficiální závody a nebo nestartují vůbec.

Malé mistrovství by tak mohlo pomoci právě těmto jezdcům bojovat o vítězství na podniku vrcholné republikové úrovně, což by dle předpokladů uvítali také začínající jezdci, kteří chtějí vstoupit do okruhového světa.

Zvažovaný koncept počítá s úsporou nákladů ve výši 60-70% v porovnání se současnou podobou MMČR. Předpoklad je, že jezdci budou držitelé české licence a jejich technika bude odpovídat aktuálním předpisům okruhového MMČR, tak aby byla zajištěna možnost přestupu do \”velkého mistráku\”.

Osobně si myslím, že tato myšlenka je velice aktuální a její případná realizace by mohla mít nemalý podíl na znovuzrození a následném rozvoji české okruhové scény. To zda k tomu vůbec někdy dojde a zda to tak někdy bude, napoví až následující týdny, měsíce a roky. V tomto čase by mne však zajímal váš názor. Měl by vznik takového \”malého mistrovství\” smysl?

Zvažovaný kalendář sezóny 2014:
30.3. ZAV Brněnský Drak (2 závody)
07.-08.06. ZAV ECCE Homo (1 závod)
09.-10.08. ZAO Most (2 závody)
13.-14.09. ZAO Brno (2 závody)

Soutěžní kategorie:

Formule
D2/CEZ do 2000ccm
D3/CZ do 1400ccm

Auta
D4/CEZ do 1600ccm
D4/CEZ do 2000ccm
D4/CEZ do 3500ccm
D4/CEZ nad 3500ccm
D5/CEZ do 2000ccm
D5/CEZ nad 2000ccm

COMMENTS

WORDPRESS: 25
  • comment-avatar
    Michal Hemmer 11 years ago

    osobně si myslím že tenhle koncept je neštastný

  • comment-avatar
    Turbinen 11 years ago

    Co takhle se spojit se Slovákama a udělat CzechoSlovakian GT Championship který by během výkendu hostil i CSTCC,čili CzechoSlovakian Touring Car Championship.Myslím že oba závody během výkendu by byly fine.

  • comment-avatar

    Myslím to už tady bylo Berg cup zároveň ZAV a na okruzích ZAO versus Carbonia cup. Proč tu bídu ještě drolit?

  • comment-avatar
    A. Novák 11 years ago

    Taky si myslím, že je to blbost. Proč tu bídu ještě drolit? Lepší zdůvodnění by mě nenapadlo, proto opisuju z předchozího příspěvku. Navíc se domnívám, že slučovat disciplíny nemá žádný smysl. To je úplně stejný, jako kdyby někoho napadlo sloučit klasický lyžování s biatlonem. V obou případech se závodí na běžkách…

  • comment-avatar
    Karel Kusý 11 years ago

    a co se na to podívat jinak, je to vlastně taková možnost pro ty co se nebojí zkusit obě disciplíny, jsou flexibilní a chtějí porovnat své jezdecké umění jak na závodech do vrchu tak i na okruhu. Tuto možnost má dnes každý (nikdo nikomu nezakazuje startovat tam, nebo tam) a tohle je jen taková třešnička na dortu, která bude na konci sezóny ohodnocena pohárem 🙂 toť vše a okruhy a vrchy nemají k sobě zase tak daleko, závod do vrchu je vlastně okruhové kvalifikační kolo, ovšem mám jen jednu možnost na jednu jízdu. No a co se týče přenastavování auta na okruhy – vrchy tak Brněnský drak se jede na okruhu, Ecce Homo zase tak hrbatý není a třeba Petr Trnka s Glorií jel Ecce Homo stejný nastavení jak na okruh. takže pro ty co mají formule, nebo placky je to jistá příležitost u plechových aut je to trochu komplikovanější… No ukončím to slovy: Když se chce tak to jde, a když se nechce důvod se vždy najde 🙂

  • comment-avatar

    Dobře, když se chce všechno jde, ale zeptal se někdo jezdců kdo z nich by měl zájem? Myslím je tu inspirace z včerejšího pořadu na Sportu 5 o Českém motocyklovém poháru. Ta doba, kdy skoro všichni autaři byli takovými obojživelníky a jezdili vrchy a okruhy je dávno pryč. Také startovní pole jak u vrchů tak i okruhů dosti prořídlo, vyjímka u vrchů je Ecce Homo kde třetinu tvoří historici u okruhů je ten sestup a počet ještě znatelnější. Už je tu již zmiňováný Carbonia cup, na Slovensku jejich okruhový pohár, takže kdo chce jezdit jinde než ZAO možnost má. Více lidí i známých jezdců má zájem okruhové závody zhodnotit, přitáhnout diváky, ale toto není trefa do černého za současné ekonomické situace určitě ne, mám na mysli to malé okruhové mistrovství.

    • comment-avatar
      Karel Kusý 11 years ago

      o některých jezdcích vím, že by chtěli jet (jsou to malé formule) ale u nás se všechno tají tak nemohu jmenovat :)))) no a ostatní co by i mohli tak zatím zdatně protestují 🙂 hlavní argument: je to blbost a přechod z vrchů na okruh a zpět je strašně náročný ohledně změny nastavení…..

  • comment-avatar
    A. Novák 11 years ago

    Jasně, když se chce, tak jde všechno. Potud souhlas. Pak už jde ale o proveditelnost, a ta je problematická, ne-li nemožná. Gloria je jedno z mála aut, která mohou jet okruhy i kopce. Pak už je to jenom Tatuus FR 2.0 a tím to skoro končí. Vrcholná třída kopců E2-SS do 3 litrů nemůže na okruzích jet, alespoň ne podle stávajících předpisů – omezeno do 2 litrů. Siluety E2-SH taky nemohou na okruzích jet – omezeno na E1. Cestovní auta skupiny A nebo skupiny N nejsou na okruzích vypsána, takže by se musela někam přišoupnout (řekněme do E1) atd atd. Čili suma sumarum to těžko může fungovat, když předpisy v obou disciplínách jsou úplně jinak postavený…

    • comment-avatar
      Karel Kusý 11 years ago

      pro F3000 opravdu není vypsána žádná kategorie na okruzích, ale třílitrový placky klidně můžou ve sprintu jet: E2-SC, E2-SH, C a CN do 3000 ve sprintu do 2000 vytrvalost

      • comment-avatar
        A. Novák 11 years ago

        Ano, jenom ve sprintech a jenom prototypy E2-SC. To je v našich podmínkách prakticky pouze Nevěřil, další by se hledali těžko. U siluet E2-SH je to zase prakticky pouze Michl, ostatní se motoricky nevejdou do 3 litrů objemu. Takže v zásadě platí, že když upraví auto podle okruhových předpisů, ztratí na kopcích, a když ho nechají podle kopcový specifikace, nemůžou jet na okruhu. Docela nesmysl, ale nakonec nechť se ukáže na tratích… Ono se nejspíš ukáže, že je to neživotaschopný, a zase to v tichosti zanikne. To by normálně nevadilo, jenom v dnešní době by to chtělo spíš sjednocovat a ne rozdělovat. To, že si každý pojede vlastní seriál, neprospěje ani jednomu z nich. A sportu jako celku už vůbec ne…

        • comment-avatar
          Karel Kusý 11 years ago

          tak já si myslím, že hlavní jádro sporu je v nepochopení úmyslu tohoto poháru. Podle mě je to jen doplněk zpestření. Jinak těch placek do dvou třech litrů je tady docela dost: Janík má ve stáji dvě Normy, Nevěřil jednu (co vím), Trnka má doma taky Normu, Dvořák Ligier, Šípek Lucchini, Vítek Osellu, Beneš Osellu 2x, Komárek Normu pak tu jsou Radicaly, Praga… Dejme tomu potenciál 20ti aut, Formulí jsem napočítal cca deset (5x do 1400 5x 2000) takže jistý potenciál tu je 🙂 podle ohlasů co mám tak kluci s plackama do toho stejně nepůjdou atd atd…. 🙂 no a E2SH a E1CZ jsou v podstatě stejná auta… ale proč hledat řešení když je to stejně k ničemu…. (velmi mi to připomíná diskuzi u nově připravovaného Auto Moto Revue: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1170433294-auto-moto-revue/diskuse/ sice ještě nevyšel ani jeden díl, ale už spousta lidí ví, že to bude stát za…. )

          • comment-avatar
            A. Novák 11 years ago

            Teoretický potenciál 20 placek možná ano, prakticky polovina z nich se věkem blíží kategorii veterán, ale budiž… 🙂 K ničemu je to proto, že je to jenom další z řady x seriálů. A tady bohužel platí nepřímá úměrnost: čím víc seriálů, tím mizernější úroveň každýho z nich. Ono už nestačí, že se pro každýho soutěžícího vypíše vlastní třída. On už se pro každýho soutěžícího vypíše rovnou vlastní seriál…

  • comment-avatar

    Je škoda tolik placek a na okruzích nejsou vidět. Když zde na stránkách probíhala ta nejvíce příspěvková diskuze jestli má jezdit Sealen a Pagani společně z vozy GT3 v okruhovém mistrovství, padla zmínka i o účasti prototypů ve sprintech. Docela bych to bral a byl by to i dobrý nápad jak přitáhnout diváky na naše okruhy. Někteří jezdci namítají, že mix prototypů a GT vozů není dobrý, ale v loňské sezoně jsem byl na závodech ELMS tam spolu jezdí otevřené prototypy spolu s GTE a GT3 a žádný problém, žádný oddělený start a argumentovat tím, že Raddical není vidět nevím, FIA připravuje vznik LMP3 což budou zřejmě vozy této velikosti. Takže řešit okruhovou krizi dalším podšampionátem a tříštit takto síly mi připadá nedobré řešení a toto naopak spojení a srovnání otevřených prototypů z vozy D4 do 3500 a nad 3500 v okruhových závodech by určitě přilákalo více diváků na tribuny našich okruhů a dost by to vyřešilo početnost startovního pole.

    • comment-avatar
      Karel Kusý 11 years ago

      no neberme to jako další seriál, je to spíš takhle:jezdím okruhy a k tomu si šoupnu dva kopce, nebo naopak. No a pak je tu třetí možnost: chci závodit, ale nechci cestovat mimo čr, tak pojedu 2x okruh a 2x kopec tím ušetřím na dopravě 🙂
      možná je to cesta jak dostat kopcaře na okruh a okruháře na kopec 🙂 a mezi námico se týče kontaktu s fanoušky tak je nejlepší Ecce Homo (konec reklamy) 🙂

    • comment-avatar
      A. Novák 11 years ago

      Problém je v tom, že divize 5 na okruzích není koncipována tak, aby se v ní utkávaly prototypy a vozy GT, je to spíš míněno jako odpad toho, co se nevejde jinam. Zadruhé není technicky reálný, aby prototypy E2-SC primárně konstruovaný pro závody do vrchu jezdily okruhy. Většina z nich by do cíle okruhovýho závodu vůbec nedojela. Prototypy jezdící třeba v Itálii okruhový závody jsou buď auta CN nebo jim velmi blízký. To rozhodně nejsou prototypy volný formule E2-SC tak, jak je známe od Nevěřila nebo Bormoliniho…

      • comment-avatar
        Karel Kusý 11 years ago

        klidně se přiznám, že jsem se nikdy nepídil po tom v čem se liší okruhová a kopcová verze třeba Normy… a nechce se mi věřit, že je to tak vyhoněná technika, že by to neujelo cca 55 kilometrů na okruhu (delší ten sprint není) třeba trento 3x nahoru (2x sobotní trénink a 1x nedělní závodní jízda) je 52km… no člověk s pořád učí, tak si udělám průzkum na nějakých závodech (pokud se teda se mnou bude někdo bavit že) :))))))))))))))

        • comment-avatar
          A. Novák 11 years ago

          Úplně přesně do posledního technickýho detailu vám neposloužím, protože taky nevím. 🙂 Nicméně věřte, že ty rozdíly jsou fakt docela zásadní. Když už jste zmínil Normu: například Norma M20FC se pro okruhy dělá jenom ve specifikaci CN. S třílitrovým motorem (šestiválcem) váží 600 kg, zatímco specifikace ES-SC pro kopce (s třílitrovým osmiválcem) jenom 565 kg. A to je ten rozdíl nejmenší. Podstatně zásadnější jsou konstrukční odlišnosti – třeba rozvory se liší fakt hodně (2760 mm versus 2580 mm, což je pro porovnání zhruba analogie Škoda Superb versus Renault Clio). Skutečně nevěřím, že by se našel sebevrah, co si půjde z dlouhý chvíle zničit prototyp ES-SC okruhovým závodem. A propos Trento: v horní čtvrtině trati už všichni koukají víc na budíky než na cestu, protože tam už není prioritou jet rychle, ale neuvařit to… 🙂

          • comment-avatar
            Karel Kusý 11 years ago

            ok rozdíly jsou 🙂 zase na druhou stranu jsem vycházel z neoficiální šuškandy, že cca 8-10lidí by chtělo jet s plackou na okruhu. Takže jsem nepředpokládal (nezjišťoval) rozdíly. V této souvislosti mně přišel nápad společných závodů (okruhy, kopce) jako dobrý nápad a možnost, jak si vyzkoušet jinou (vedlejší) disciplínu a nakonec ještě dostat pohár za superkombinaci :))) Nakonec tyto plány vzali za své, jelikož se šíří zvěsti, že se někteří činovníci autoklubu zasadí o to, aby D5 byla zakázána. To bych nebyl já, abych se přímo nezeptal a na mou přímou otázku, byla odpověď, že není v zájmu nikoho z okruhového svazu D5 rušit ba právě naopak by uvítali širší startovní pole… no, ale pokud na okruh nikdo z D5 nepřijede tak jak to asi dopadne? jinak tahle možnost byla i v roce 2013 a jezdili jen Radicaly a jednou se ukázala Praga 🙂 a teď se trochu zasním: bylo by to hezké vidět na startu epilogu mix GTéček a placek 🙂

  • comment-avatar

    Chybí tady vyjádření nějakého jezdce, je li možné závodění otevřených vozů spolu s D4. ELMS po předloňském skoro zániku jde neuvěřitelně nahoru, letos na startu přes 40 vozů! A proč je u nás D5 vypsána jen jako nějaký odpad, který se jinde nevejde? A ten rozdíl připravit auto na okruh nebo závod do vrchu bude na špičkové úrovni velký to věřím, ale za zkoušku by to stálo. V loni v Rakousku jely spolu auta z Pedrazzovy série SCC s D4 a bylo to docela zajímavé.

    • comment-avatar
      Karel Kusý 11 years ago

      dle okruhových řádů, bude startovat D5 ve sprintech samostatně a ve vytrvalosti společně s D4 s tím, že start bude oddělený neboli start bude proveden separátně (jako na RedBull Ringu) v divizi D5 mohou startovat vozy skupiny: E1, E1-CZ, GT, H, E2-SC, E2-SH, C, CN a Radical Cars http://autoklub.cz/dokument/4443-kap-h-zavody-na-okruzich.html

      takže možnost zde je 🙂 jenže na závody stejně nikdo nepřijede a na podzim budeme slyšet křik, proč se ruší D5, když zrovna v roce 2015 mohlo startovat minimálně 10 aut z české republiky 🙂

      • comment-avatar
        A. Novák 11 years ago

        Pánové, jsem si skoro jist, že čím více seriálů, klasifikací, kategorií, skupin a tříd, tím budeme toho křiku slyšet více… 🙂

        • comment-avatar
          Karel Kusý 11 years ago

          jo to je přesný 🙂 kdyby to bylo takhle v F1 tak by se vyhlašovalo v těchto kategoriích: F1 s motorem Ferrari, F1 s motorem Mercedes, F1 s motorem Renault, nejvíc červený auto, zvláštní cena RedBull………… :)))))) ale stejně ten motorsport mám rád 🙂

  • comment-avatar

    No shrňme to, kdyby se chtělo, tak by se na okruzích sešlo dost aut, je to mnohem bezpečnější, než šustit mezi svodily a stromy a je to také více svezení. Aby pak všichni zase nebrečeli, že je to po dvou letech nezájmu zase zrušené, jako tak dopadla D2, ve které CN jezdily, vzpomeňte na Kostruha s Normou a jak mu to na okruhu svědčilo.

    • comment-avatar
      A. Novák 11 years ago

      Bezpečnější to jistě je, ale taky dražší a pro někoho i méně zajímavý. Neberme vyznavačům šustění mezi svodidly a stromy jejich priority. Problém je spíš v tom, že u nás už pomalu mezi těmi svodidly a stromy nejsou odpovídající silnice, na nichž by se dalo šustit. Ale to je jiný příběh, který sem nepatří… Ano, autům CN to na okruzích svědčilo a třeba v Itálii dodnes svědčí, jenže v našich zeměpisných polohách se už skoro žádná auta CN nevyskytujou. No nic, sezona co nevidět začne a uvidíme, kolik aut se kde sejde…

  • DISQUS: 0