Dnes dopoledne odhalila FIA společně s ACO na tiskové konferenci plány pro nástupce prototypů LMP1 od sezóny 2020/21. Šampionát WEC nyní otevře dveře
Dnes dopoledne odhalila FIA společně s ACO na tiskové konferenci plány pro nástupce prototypů LMP1 od sezóny 2020/21. Šampionát WEC nyní otevře dveře všem automobilkám, které staví supervozy. Vše má být levnější a hybridní systémy budou dostupné všem.
Nové vozy mají vycházet z již existujících supersportů, konceptních vozů a hypervozů, což je označení technologicky nejvyspělejších supersportů současnosti. Tato pravidla by měla umožnit poměrně levný vstup do závodů hned celé řadě automobilek.
Současné celkové náklady na jednu sezónu se dvěma vozy LMP1 šplhají až do 30 milionů eur, což je v přepočtu 770 milionů korun. Nová pravidla tyto náklady sníží až na čtvrtinu. Přitom vozy nebudou o moc pomalejší, na okruhu v Le Mans by měly dosahovat časů kolem 3:20.
Zajímavostí je, že například architektura motorů nemá být nikterak omezena. Výrobce sám si určí počet válců nebo zda chce přeplňovaný nebo atmosférický motor. Budou ovšem existovat specifická pravidla, která omezí případný drahý vývoj.
O vyrovnanost startovního pole se i nadále postarají různá omezení. Celková váha vozů má činit 980 kilogramů a její rozložení má být omezeno, stejně tak jako maximální průtok paliva nebo výkonnost, tedy pravděpodobně na bázi současného systému EoT.
K omezení dojde i na poli hybridních systémů, ty budou výrazně zjednodušené a fungovat spíše jako systémy KERS. Elektromotor má být umístěn na přední nápravě s pevně daným výkonem 200 kW. Maximální výkon spalovacích motorů má činit 520 kW.
Každý výrobce pak musí nabídnout své hybridní systémy privátním týmům, a to za pravidly omezenou cenu. Navíc homologaci na ně výrobce obdrží jen v případě, že prokáže využití systému i v běžných automobilech.
Cílem je dát větší důraz spíše na samotné inženýrství než na aerodynamiku. Vozy mají mít dále také větší a širší kokpit se dvěma sedačkami a obecně dosahovat větší podobnosti s běžnými silničními automobily.
Nová třída zatím svůj oficiální název nemá, ale ve hře varianty jako Super Sportscar, GT Prototype, Le Mans Supercars nebo Le Mans Hypercars. Tato pravidla začnou pro WEC platit od sezóny 2020/21, ohledně šampionátu IMSA zatím žádné informace nejsou.
Podrobná pravidla, které mají platit minimálně do sezóny 2024/25, budou odhaleny v listopadu. Mezitím ACO naznačilo, že od roku 2024 také zvažuje extra kategorii s vozy na vodíkový pohon.
„Závod 24h Le Mans a obecně vytrvalostní závodění vždy sloužilo automobilkám jako místo, kde testovat a vyvíjet nové technologie. Mít od roku 2024 kategorii pro vozy na vodíkový pohon by pak přesně odpovídalo tomu, o čem je Le Mans a šampionát FIA WEC,“ řekl prezident komise FIA pro vytrvalostní závody Richard Mille.
COMMENTS
Nové vozy vrcholné kategorie mají mít:…” větší a širší kokpit se dvěma sedačkami a obecně dosahovat větší podobnosti s běžnými silničními automobily.”
No konečně, to jim to trvalo, než přišli na to, že tudy vede cesta do budoucnosti,,,
Konečně na to přišli.. .. Pravidla, hovořící o větších, širších kokpitech se dvěma sedačkami a větší podobnosti s běžnými silničními automobily už zde dávno měla být.
Myslím, že o širších kokpitech a větší podobnosti běžnými automobily to není, ale je to o motorech. V 70. létech to taky byly prototypy a kolik to přitáhlo diváků a dodnes na to vzpomínají.
To už tady bylo ….McLaren F1 GTR atd…ale to je druhá liga….jedině skupina C nebo stávající lmp1 určitě by to šlo zlevnit
Tak, tak!
Na jednu stranu to asi je správná cesta, ale prototypy jsou prostě tak krásný speciály, navíc se bojím že pokud budou vrchol GTP vozy tak specifikace GTE začne být druholigovou záležitostí a stávající automobilky bud pujdou do GTP nebo skončí.