S oznámením hypervozů jako budoucího nástupce pro třídu LMP1 se objevila otázka, zda nebudou zbytečně konkurovat současné kategorii vozů GT. Podle šéf
S oznámením hypervozů jako budoucího nástupce pro třídu LMP1 se objevila otázka, zda nebudou zbytečně konkurovat současné kategorii vozů GT. Podle šéfa motorsportu u Porsche Dr. Frank-Steffena Wallisera to však nehrozí.
Nová pravidla, která vejdou v platnost od sezóny FIA WEC 2020/21, připravil speciální panel, ve kterém se angažovaly i samotné automobilky včetně Porsche. Hned několik značek již aktivně program hypervozů zvažuje a například u Fordu a Aston Martinu hrozí, že tomu tak bude na úkor vozů GT.
„Nemyslím si, že je to konkurence pro GTE. Na konci 90. let jsme tu přeci měli kategorii GT1 a klasické vozy GT vedle nich nikdy nechyběly. Ty se zakládají na produkčních vozech a ty budeme mít vždy,“ vysvětlil Walliser.
Důležitým faktorem bude i samotná cena, protože ačkoliv třída hypervozů má být levnější než LMP1, závodění ve třídách GT i nadále zůstane levnější variantou. Je ovšem třeba počítat s tím, že některé automobilky zkrátka se mohou z finančních důvodů soustředit jen na projekt v nejvyšší třídě.
Walliser zatím nepotvrdil, že by Porsche zvažovalo návrat do nejvyšší kategorie, ze které na konci loňského roku odešlo. Tehdy se na všem podepsaly vysoké výdaje, nedostatek konkurence v hybridní třídě a také skandál dieselgate. Německá automobilka se zatím k ničemu nechce zavazovat.
„Vše samozřejmě sledujeme, ale v tuto chvíli se držíme naší strategie. Máme jistý výhled, nechceme se nikam tlačit a něco měnit, počkáme, jak se to vyvine,“ popsal Walliser. Důležitým faktorem ovšem také zůstává IMSA, řada automobilek čeká na rozhodnutí zámořské série a zda přijme stejná pravidla jako WEC.
„Víme, jak to tu chodí, známe Le Mans, WEC a vše kolem toho. Chtěli bychom ale vidět také užší spolupráci se sérií IMSA, která s prototypy slaví úspěchy. Myslím, že by bylo dobré od nich převzít některé prvky do WEC. Většina automobilek doufá v přátelskou spolupráci obou sérií,“ dodal.
COMMENTS
IMSA slaví v Americe s prototypy úspěchy maximálně tak v oblasti cenové dostupnosti. Z hlediska technologického ty jejich prototypy stojí za grešli. Jsou to pouhé odvozeniny z impotentně universálních elempédvojek, z velké části vyvinutých v Evropě..
To jsou vozy LMP2 jen v IMSA je možnost tam dát motor z GT3. Což je zajímavější pro automobilku a i ekonomicky. Má to smysl. Jen ACO zas vymýšlí blbosti. Spíše bych sjednotil třídu LMP a možnost po vzoru IMSA dát tam motor z GT3.
Ono je to dvousečný a univerzálně dobrý řešení neexistuje. Koncept DPi ukazuje, že se zavedením jiných než unifikovaných motorů se výrazně rozhodí vyrovnanost a do hry musí vstupovat další forma BoP. Dnešní motorsport se prostě točí v začarovaným kruhu aneb dobře už bylo…