Trojice Allan McNish, Tom Kristensen a Loic Duval si třetím místem v předposledním závodě seriálu FIA World Endurance Championship na čínském okruhu Š
Trojice Allan McNish, Tom Kristensen a Loic Duval si třetím místem v předposledním závodě seriálu FIA World Endurance Championship na čínském okruhu Šanghaj zajistili titul mistrů světa, svůj první v dvouleté historii šampionátu.
Cíl posádky prototypu Audi se startovním číslem dva byl jasný – jet na jistotu a dojet v šestihodinovém závodu nejhůře na čtvrtém místě. Nakonec z toho bylo třetí místo a souboj o vítězství přenechali sesterskému vozu Audi a konkurenční Toyotě.
A právě souboj posádky Lotterer, Treluyer a Fassler s Toyotou Alexe Wurze a Nicolase Lapierra okořenil závěrečné minuty závodu. Japonský prototyp vedl až do závěrečných zastávek v boxech. Wurz se vrátil na trať těsně před Audi a schylovalo se k dramatickému finále. Jenže po pouhých dvou kolech se Wurz zasekl za pomalejším prototypem LMP2 a Treluyer využil nabídnuté šance a prosmýkl se do čela. Wurz už na manévr nedokázal odpovědět a během třiceti minut ztratil na Treluyera patnáct vteřin.
Druhá Toyota, řízená Davidsonem, Buemim a Sarrazinem, odstoupila hodinu před koncem z vedoucího místa, a to po technických problémech s pravým předním zavěšením kola. Celkové čtvrté místo tak připadlo stáji Rebellion Racing.
V kategorii LMP2 si pro třetí vítězství v posledních čtyřech závodech dojela posádka Martin, Conway, Rusinov z týmu G-Drive Racing by Delta-ADR a to navzdory poškozené aerodynamice po kontaktu s vozem Porsche. Posádka prvenstvím v Šanghaji udržuje šance na titul při životě, i když už jde pouze o matematickou šanci. Druhé místo v cíli patřilo vozu číslo 24 stáje OAK Racing, který skončil před sesterským prototypem číslo 35 s lídry šampionátu – Baguette, Plowman, Gonzales.
V kategorii GTE Pro získal důležité vítězství Aston Martin s dvojicí Darren Turner a Stefan Mucke, čímž se Aston Martin posunul do čela průběžného pořadí týmů, konstruktéru i jezdců. Zvratu v mistrovských tabulkách dopomohl i druhý Aston Martin, v závěru řízený Brunem Sennou, který velmi tlačil na pilu a za Muckem dojel se ztrátou pouhých 0,5 vteřiny.
Poslední volné místo na bedně vybojovali Jorg Bergmeister a Patrick Pilet. Naopak před Šanghají vedoucí Gianmaria Bruni a Giancarlo Fisichella dojeli na pátém místě a nyní mají v poháru jezdců ztrátu pět a půl bodu.
V kategorii GTE Am si pro vítězství s jednokolovým náskokem dojeli Enzo Potolicchio, Rui Aguas a Davide Rigon. Pro Potolicchia a Aguase to bylo nesmírně důležité vítězství, neboť se dostali zpět do hry o titul a před posledním závodem roku stáhli ztrátu na vedoucí posádku J.Campbell-Walter – Stuart Hall na pouhých devět bodů. Zmiňovaná dvojice Aston Martinu dojela společně s Jonathanem Adamem na třetím místě. Mezi vítězné Ferrari týmu 8Star Motorsport a třetí Aston Martin se vklínilo Porsche týmu Matmut, čímž průběžné pořadí jezdců a týmů nesmírně vyrovnalo.
Kompletní výsledky závodu najdete zde
Velké finále druhého ročníku FIA WEC se pojede poslední listopadový víkend.
Aleš Sirný
Foto: FIA WEC
COMMENTS
Dobrý den. Díky za podrobné zprávy ze závodů Fia Wec, kterých není u nás nikdy dost. Nicméně ohledně odstoupení Toyoty č. 8 bych chtěl doplnit, že se tak stalo až v páté hodině závodu, a to z do té doby suverénní první pozice ( s náskokem jednoho kola na týmové kolegy.) Davidson nejprve lehce vyjel z trati, patrně už následkem problémů s pravým předním kolem, a na dohled nájezdu do boxů zavěšení prasklo definitivně. V té době posádka č. 7 začala ztrácet dech a u Audi ucítili šanci. Hodinu a pět minut před cílem přišla poslední kompletní zastávka zbývající Toyoty a zdálo se, že by to snad i mohlo stačit. Tempo závodu však bylo vysoké.Vedoucí Audi č. 1 stavělo asi 3/4 hod před koncem, měnily se gumy i jezdci, kdy Fasslera vystřídal Treluyer. Alex Wurz znovu převzal vedení, ale v páté hodině, dvacáté osmé minutě byl v boxech zpět. Tankovalo se jen “pár litrů”, přesto měl po výjezdu z boxů Audi plná zrcátka. Francouz na znatelně čerstvějších gumách během asi jednoho, dvou kol rychle dohnal zbývající metry, takže bylo spíš jen otázkou času kdy zaútočí. No a když se Alex nechal vyvézt ve druhé zatáčce okruhu tou eLeMPé dvojkou – myslím, že to byl zrovna nejpomalejší prototyp startovního pole – Nicoletův pestrobarevný Morgan, bylo vymalováno…Jinak ale krásný závod ve všech kategoriích, Toyoty letos poprvé důstojnými soupeři ( když nepočítám úžasná první dvě kola na LeMans a nešťastnou promenádu na Fuji ), gratulace posádce Audi č.2 a taky Astonům, tam to ale snad ještě bude mela… Omlouvám se za trochu – dost dlouhý komentář a ještě jednou díky za pravidelné zpravodajství z nejlepší závodní série na světě.
Dobrý den Pavle, děkuji za příspěvek a omlouvám se za nepřesnosti. Přiznávám, že závod jsem neviděl a vycházel jsem z rozličných reportáží. Na WEC se zpravidla dívám až v týdnu ze záznamu, na druhou stranu nechci nechat čtenáře čekat několik dní a proto píši reporty co nejdříve. Ale slibuji, že to od příště změní! Děkujeme za podporu. Aleš S.
Taky si myslím,že to jsou moc zajímavé závody,ale diskuzně málo doceněné snad jen 24 v Le Mans o té se trochu více píše. Wurz měl po poslední zastávce hodně těžkou pozici,auto už nebylo v top stavu a s tím dvojblokem před ním jedoucí LMPdvojky a vozu GT si moc dobře neporadil. Snad tam nebyla signalizace modrou vlajkou přitom na jiném místě bylo soustavně máváno přímo před záběrem kamery,že to režisér přenosu neviděl! Můžeme se o to více těšit na příští ročník po vstupu Porsche do LMP1,snad nezvítězí nějaké koncernové zájmy to by byla opravdu škoda a něco jsem vyčet o vstupu Audi do třídy GTE,po letošních 24 hodin ve Spa,kde po zásahu pana Ratela nebyli schopni konkurence, Víte někdo něco víc?