Audi se opět ukázalo v Le Mans v tom nejlepším světle. Aby toho nebylo tak se opět potvrdilo nepsané pravidlo, že rychlost není všechno. Trojice Benoi
Audi se opět ukázalo v Le Mans v tom nejlepším světle. Aby toho nebylo tak se opět potvrdilo nepsané pravidlo, že rychlost není všechno. Trojice Benoit Tréluyer, Marcel Fässler a André Lotterer zvítězili v Le Mans již potřetí.
Rčení \”From zero to hero\”, tedy z nuly hrdinou neboli v tomto případě z nuly hrdiny platí určitě pro vítěznou posádku, ale ještě více snad pro sesterský vůz č. 1 s Kristensenem, di Grassi, Gené, kteří vlastně absolvovali Le Mans s úplně novým vozem a bez Loica Duvala, který sledoval slavný maraton už z domova.
Letošní ročník bude bezpochyby platit za jeden z těch velice dramatických, vždyť na čele se vystřídali vozy všech tří automobilek. Toyota č. 7 byla letos jednoznačně nejrychlejší a vlastně vedla více jak polovinu závodu, nicméně nad ránem přišla pro Toyotu pohroma, když Kazuki Nakajima zůstal stát na trati. Vedení převzalo Audi č. 2, nicméně i to se dostalo do problémů a rázem se na čele objevil sesterský vůz č. 1, jenž vedl až zhruba do půl dvanácté, ale po dalších komplikací se dostalo do vedení Porsche č. 20. Ve 13:00 se však dostalo do vedení opět Audi č. 2 a hlavně opět zaúřadovala technika. Mark Webber se ještě \”dobelhal\” do boxů, ale tam všechny naděje pro Porsche skončily. Pořadí na čele se měnilo ještě jednou a opět zásluhou Porsche, když měl nůž na krku i vůz č. 14. Ten však zůstal v garáži až do posledního kola, kdy se připojil ke zbylým vozů a odkroužil si poslední kolečko slávy.
V kategorii LMP2 zase platí jiné rčení, a to, že se smál ten třetí vzadu a v případě týmu Jota Sport by se dalo mluvit možná i o čtvrtém nebo pátém vzadu. Je sice pravda, že Jota startovala ze druhého místa, ale závod se nejlépe vyvíjel pro Ligiery týmů OAK Racing a TDS nebo také pro tým Signatech Alpine. Hodinu před cílem však bylo všechno jinak a z vítězství se tak raduje Oliver Turvey, Harry Tincknell a Simon Dolan. Krásné čtvrté místo vybojoval v kategorii LMP2 Jan Charouz se svými parťáky Vincentem Capillairem a Reném Rastem.
V profi \”gétéčkách\” se raduje ono favorizované Ferrari č. 51 s Gianmariou Brunim, Giancarlem Fisichellou a Tonim Vilanderem. Italsko-finská posádka to však neměla vůbec jednoduché a ve vedení se vystřídal i např. Aston Martin nebo Corvette. Skvělý výkon předvedl Jeroen Bleekemolen a Cooper McNeil, kteří odjeli celý závod ve dvojici a v kategorii GTE PRO jim patří výborná pátá pozice.
Kategorie GTE AM patřila prakticky od začátku Astonu Martin č. 95 s dánskou posádkou Poulsen-Hansson-Thiim, která zvítězila s náskokem dvou kol na Porsche týmu Proton.
Výsledky 82. ročníku 24h Le Mans
Pos Cl Drivers Team/Car Time/Gap 1. P1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi 24h01m59.830s 2. P1 Di Grassi/Gene/Kristensen Audi -3 laps 3. P1 Davidson/Lapierre/Buemi Toyota -5 laps 4. P1 Prost/Heidfeld/Beche Rebellion-Toyota -19 laps 5. P2 Dolan/Tincknell/Turvey Jota Zytek-Nissan -23 laps 6. P2 Thiriet/Badey/Gommendy TDS Ligier-Nissan -24 laps 7. P2 Chatin/Panciatici/Webb Signatech ORECA-Nissan -24 laps 8. P2 Rast/Charouz/Capillaire Loeb ORECA-Nissan -25 laps 9. P2 Brundle/Mardenborough/S\'skiy OAK Ligier-Nissan -25 laps 10. P2 Klien/Hirsch/Brandela Morand Morgan-Judd -27 laps 11. P2 Cheng/Tung/Fong OAK Ligier-HPD -32 laps 12. P2 Frey/Mailleux/Lancaster Race Perf ORECA-Judd -37 laps 13. GTE P Bruni/Vilander/Fisichella AF Ferrari -40 laps 14. GTE P Magnussen/Garcia/Taylor Corvette -41 laps 15. GTE P Holzer/Makowiecki/Lietz Manthey Porsche -42 laps 16. P2 Schell/Leutwiler/Roussel Pegasus Morgan-Nissan -43 laps 17. GTE A Poulsen/Hansson/Thiim Aston Martin -45 laps 18. GTE P Gavin/Milner/Westbrook Corvette -46 laps 19. GTE A Ried/Bachler/Al Qubaisi Proton Porsche -47 laps 20. GTE A Perez-Companc/Cioci/Venturi AF Ferrari -48 laps 21. GTE A Montecalvo/Roda/Ruberti 8Star Ferrari -49 laps 22. GTE A Dempsey/Foster/Long Dempsey Porsche -50 laps 23. P2 Kimber-Smith/McMurry/Dyson Greaves Zytek-Nissan -50 laps 24. GTE A Dalla Lana/Lamy/Nygaard Aston Martin -50 laps 25. GTE A Al Faisal/Neiman/Pumpelly JMW Ferrari -52 laps 26. GTE A Nakano/Ehret/Rich Taisan Ferrari -52 laps 27. GTE A Barthez/Pons/Ayari Sofrev Ferrari -54 laps 28. GTE A Krohn/Jonsson/Collins Krohn Ferrari -55 laps 29. GTE A Narac/Armindo/Hallyday Imsa Porsche -56 laps 30. GTE A Mowlem/Patterson/Hamilton Ram Ferrari -60 laps 31. GTE P MacNeil/Bleekemolen Prospeed Porsche -60 laps 32. GTE A Maris/Merlin/Helary Imsa Porsche -62 laps 33. GTE P Turner/Mucke/Senna Aston Martin -69 laps 34. GTE P Pilet/Bergmeister/Tandy Manthey Porsche -70 laps 35. P2 Zlobin/Salo/Ladygin SMP ORECA-Nissan -76 laps 36. GTE A Mallegol/Bachelier/Blank AF Ferrari -84 laps Not classified: P1 Dumas/Jani/Lieb Porsche 348 laps P1 Bernhard/Webber/Hartley Porsche 346 laps P2 Ragues/Taylor/Ihara Larbre Morgan-Judd 341 laps Retirements: P1 Wurz/Sarrazin/Nakajima Toyota 219 laps GTE A Bertolini/Shaitar/Basov SMP Ferrari 196 laps GTE A Perrodo/Collard/Palttala Prospeed Porsche 194 laps GTE P Griffin/Parente/Leo Ram Ferrari 140 laps P2 Rusinov/Pla/Canal OAK Morgan-Nissan 120 laps GTE A Mann/Case/Giammaria AF Ferrari 115 laps P2 Howson/Bradley/Imperatori KCMG ORECA-Nissan 87 laps P1 Kraihamer/Belicchi/Leimer Rebellion-Toyota 73 laps P2 Berthon/Gonzalez/Chandhok Murphy ORECA-Nissan 73 laps P2 Munemman/Latif/Winslow Greaves Zytek-Nissan 31 laps GTE P Rigon/Kaffer/Beretta AF Ferrari 28 laps P1 Albuquerque/Bonanomi/Jarvis Audi 25 laps GTE A Wyatt/Rugolo/Bird AF Ferrari 22 laps P2 Ladygin/Minassian/Mediani SMP ORECA-Nissan 9 laps C Ordonez/Reip/Motoyama Nissan ZEOD 5 laps
Foto: Audi
COMMENTS
Dobrý závod, je vidět stojí to hodně, ale takové týmy jako Porsche i Toyota by pro 24 hodinový závod měli uvažovat o nasazení třetího auta. Audi bylo celkem podceňované, ale oni to už prostě umí jejich systém rekuperace je více dokonalý. I závody v třídě LMP-2 a GTE byly velmi vyrovnané, komentář Martina, Bély a hostů byl fakt o něčem, vydržel jsem tak 15 hodin, nedovedu si představit sledovat a hlavně poslouchat přenosy z F-1 už ta hodina a půl někdy nejde vydržet!
Já tajně přál Porsche, ale moc jsem jim nevěřil :-), spíš jsem tušil, že to Audi svými zkušenostmi zvládne. Je na nich vidět ta praxe.Toyota – no co dodat, jako kdysi s GT-ONE.Nejrychlejší v tréninku, ale ten závodjepředlouhý.Co se týká vaší myšlenky tří aut, zaznělo to i v komentáři na Eurosportu a já s tím naprosto souhlasím, koneckonců to je ta zkušenost Audi.Pokud se nemýlím, Nissan příští rok chce jet s třemi auty.Pro mě je obrovské zklamání ZEOD. Chápu, že ta konstrukce je složitá, ale tohle jsem vážně nečekal.Možná jsem velmi přísný, ale připadá mi, že kolem toho bylo hlavně velké PR a to je vše. Škoda, že do toho oficiálně nepraštilo Ferrari, příslib na rok 2020 je příliš vágní.Jinak pánům komentátorům poklona, jsou extratřída!