Celoroční spolupráce mezi FIA a týmy Formule 1 přinese vozům F1 nový prvek a to, moderní systém ochrany proti bočnímu nárazu, který byl navržen s
Celoroční spolupráce mezi FIA a týmy Formule 1 přinese vozům F1 nový prvek a to, moderní systém ochrany proti bočnímu nárazu, který byl navržen s cílem zlepšit odolnost při bočním nárazu.
V současné době je ochrana proti bočnímu nárazu zajišťována strukturou deformačních trubic připojených na stranách šasi, které jsou účinné při normálních, přímých nárazech. Jejich funkce, ale může být nedostatečná při šikmých nárazech, jako např., nehoda Roberta Kubici v roce 2007 při Grand Prix Kanady.
S FIA spolupracovaly zejména týmy Marussia, McLaren, Mercedes a Red Bull. Hlavním cílem bylo nalezení vylepšeného řešení a jaký je výsledek? Na základě návrhu týmu Marussia, který byl ještě upraven týmem Red Bull, došlo k rozvoji současného systému deformačních trubic. Hlavní změnou je použití velice odolných uhlíkových vláken se zakázkovou vnější a vnitřní geometrií a precizní layup konfiguraci.
Trubky se nerozbijí při nárazu, ale postupně se drtí a zpomalují tak vůz. Během testování byla tato konstrukce schopna absorbovat téměř 40kJ při běžných i šikmých nárazech – výrazné zlepšení oproti současné technologii.
Tato nová technologie a způsob jejího uchycení na šasi vozu bude standardizována a začleněna do pravidel F1. Týmy díky tomu také ušetří své peníze při nárazových zkouškách.
Foto: Robert Kubica F1
CZO – Barbora Pivná
COMMENTS