102. ročník legendárního závodu 500 mil Indianapolis přinesl první triumf ve "staré cihelně" Willu Powerovi. Za pilotem stáje Penske dojel na druhé př
102. ročník legendárního závodu 500 mil Indianapolis přinesl první triumf ve “staré cihelně” Willu Powerovi. Za pilotem stáje Penske dojel na druhé příčce Ed Carpenter a třetí skončil Scott Dixon.
Na seznam 71 jezdců, kterým se podařilo triumfovat v závodě 500 mil Indianapolis, přibylo v neděli večer další jméno. Pro svůj vůbec první triumf ve “staré cihelně” si totiž dojel Will Power. Australan, který do závodu vyrazil ze třetí příčky, strávil v čele závodu dohromady 59 kol a o jeho vítězství se rozhodlo čtyři kola před cílem, kdy překvapivé vedoucí dvojici Stefanu Wilsonovi a Jacku Harveymu nevyšel plán vydržet až do cíle a odebrali se ke svým mechanikům. Power se tak stal nejen prvním Australanem, který v závodě Indy 500 ukořistil prvenství, ale rovněž prvním pilotem, který se v jedné sezoně radoval z vítězství jak v IndyCar Grand Prix, tak v závodě 500 mil Indianapolis. Jednalo se o první vítězství stáje Rogera Penskeho v Indy poprvé od roku 2015, kdy své druhé vítězství ve “staré cihelně” ukořistil Juan Pablo Montoya.
Ani své třetí pole position v Indianapolis nedokázal proměnit ve své premiérové vítězství Ed Carpenter. Američan závodící v barvách své vlastní stáje sice v závodě vedl po dobu 65 kol a v čele tak odkroužil nejvíce okruhů z celého startovního pole, v cíli z toho ovšem nebylo více než druhé místo se ztrátou tří sekund na australského závodníka.
Na třetím místě proťal cílovou pásku pilot stáje Chip Ganassi Racing Scott Dixon. Také Novozélanďan sahal v závěrečné čtvrtině závodu po vítězství, když si svůj poslední pitstop odbyl již 40 kol před koncem během žluté fáze a po restartu byl z pilotů, kteří již neměli absolvovat zastávku v boxech, postaven nejvýše. V závěru ale musel šetřit palivo a Dixonovi úsporné se podařilo využít jak Willu Powerovi, tak později také Edu Carpenterovi.
Dobrým výkonem se prezentoval Alexander Rossi. Před pilotem stáje Andretti Autosport, který zde při svém debutu v roce 2016 šokoval vítězstvím, nestál před startem závodu lehký úkol. Po nevydařené kvalifikaci totiž začínal závod až na předposledním 32. místě. S nelehkou situací se ale dokázal vypořádat bravurně, když dokázal dojet do cíle závodu na čtvrté příčce. Před poslední zastávkou v boxech dokonce sahal po umístění v nejlepší trojici, když figuroval na třetím místě.
Pátý skončil vítěz z roku 2014 Ryan Hunter-Reay, šestý Simon Pagenaud, sedmý Carlos Muňoz, který se společně s týmem Andretti Autosport vrátil do IndyCar poprvé od loňského závodu v Sonomě, osmou příčku obsadil Josef Newgarden, devátou Robert Wickens, jenž se z nových tváří umístil nejlépe a do nejlepší desítky se vešel rovněž Graham Rahal.
Stefan Wilson a Jack Harvey, kteří se neúspěšně pokoušeli o alternativní strategii a čtyři kola před cílem závodu se senzačně drželi na prvních dvou pozicích, nakonec skončili na 15., respektive 16. místě. Za britskou dvojicí dojel Oriol Servia. Velezkušený Španěl se stejně jako Wilson s Harveym pokoušel své oponenty přechytračit svou zastávkovou strategií a v době posledního restartu závodu, který se odehrál osm kol před koncem, vedl a ve svých necelých 43 letech mohl snít sen o vítězství. Ale hned poté, co v Indianapolis zavlála zelená vlajka, se přes něj přehnali Wilson s Harveym a o kolo později si na něm smlsnul pozdější vítěz Power. Nakonec i Servía ale musel ještě jednou navštívít boxy a v cíli závodu mu tak patřilo 17. místo.
Jízdu na čele závodu 500 mil Indianapolis si při svém premiérovém startu vyzkoušel také Zachary Claman De Melo. Náhrada za zraněného Pietra Fittipaldiho se svezla na prvním místě celkem 7 kol. V cíli obsadil kanadský závodník stáje Dale Coyne Racing 19. příčku.
V závodě jsme byli svědky hned sedmi žlutých fází. Prvními odstoupivšími byli James Davison a Takuma Sató. Loňský vítěz se při předjíždění o kolo nedokázal pomalu jedoucímu Australanovi vyhnout a výsledkem byla havárie. O druhé žluté vlajky se zasloužil Ed Jones.
O jeden z nejsmutnějších momentů závodu se postarala Danica Patrick. Američanka, která se vrátila do Indianapolis po sedmi letech, aby zde zakončila svojí kariéru, nedokázala navázat na sedmý čas z kvalifikace a rovněž havarovala.
Po nehodě skončil závod 500 mil Indianapolis také pro Sage Karama, Hélia Castronevese, který tak znovu nedokázal využít pokusu o zisk čtvrtého indianapolisského prvenství a 13 kol před cílem se o poslední výjezd zpomalovacího vozu postaral “Spidermanův” krajan Tony Kanaan. Třiačtyřicetiletý pilot stáje A.J. Foyt Enterprises ovšem zanechal velmi dobrý dojem, když v čele absolvoval 19 kol a v první polovině závodu sváděl spolu s Edem Carpenterem bitvu o vedení v závodě. Z bitvy o druhý triumf jej ale vyřadilo poškození pravé zadní pneumatiky.
Do cíle závodu se při svém debutu nepodíval také Kyle Kaiser. Pro jezdce stáje Juncos Racing skončil závod kvůli mechanické závadě.
Po vítězstvích v posledních dvou závodech se Will Power stal s 243 body novým lídrem šampionátu. Na druhé pozici stále zůstává Alexander Rossi. Jezdec stáje Andretti Autosport ztrácí na Australana pouhé dva body. Z vedoucí příčky až na třetí spadl po závodě 500 mil Indianapolis Josef Newgarden. Úřadující šampion má na svém kontě 233 bodů. Čtvrtý je Scott Dixon(218 bodů), pátý Ryan Hunter-Reay(186 bodů), šestý Graham Rahal(183 bodů), sedmý Robert Wickens(178 bodů), osmý Sébastien Bourdais(168 bodů), devátý Simon Pagenaud(155 bodů) a nejlepší desítku uzavírá James Hinchcliffe(144 bodů), který se do závodu 500 mil Indianapolis nekvalifikoval.
Nejslavnější závod letošní sezony IndyCar je sice za námi, nicméně na jezdce a týmy čeká letos ještě deset podniků, z nicž první se uskuteční již příští týden. Půjde o dvojzávod v ulicích Detroitu.
COMMENTS