Když se řekne Fuji, většině lidem se vybaví majestátná hora s bílou pokrývkou na jejím vrcholu. Fanouškům automobilových závodů se ale pravděpodobně v
Když se řekne Fuji, většině lidem se vybaví majestátná hora s bílou pokrývkou na jejím vrcholu. Fanouškům automobilových závodů se ale pravděpodobně vybaví tamní okruh, případně okruh i hora společně. A právě o víkendu se na okruhu Fuji znovu rozburácí motory závodních speciálů seriálu World Endurance Championship.
Dnes už za sebou máme první tréninky, kterým nejprve dominovala Toyota, ale v tom druhém se zpět na výsluní dostala Audi. Jestli bude podobná přetahovaná i v neděli ve 4:00 SLEČ, kdy japonská šestihodinovka odstartuje, se teprve uvidí. Ale Audi nebude chtít přerušit vítěznou sérii a Toyota bude chtít uspět před domácím publikem.
LMP1
Audi se tradičně představí s dvojicí prototypů pro posádku André Lotterera, Benoita Tréluyera, Marcela Fässlera a vedoucí posádku průběžného pořadí Toma Kristensena, Allaina McNishe a Loïca Duvala. Obě posádky dělí rozdíl 33 bodů, ale do konce sezony ještě zbývají tři závody včetně Fuji a stát se může cokoliv, obzvlášť pokud je tak snadné kolidovat s jiným vozem, což v prvním tréninku demonstroval Duval, který se dostal do kontaktu s Astonem Martinem Kristiana Poulsena.
Toyota chce na domácí půdě ukončit nadvládu německé automobilky a proto speciálně na Fuji připravila dva vozy. Jeden pro stálou trojici Anthony Davidson, Sebastian Buemi, Stephane Sarrazine a druhý pro navrátilce Alexe Wurza, Nicolase Lapierra and Kazuki Nakajimu. Toyota už dávno ztratila ambice na titul, teď se zaměřila na to, aby ji Audi před domácími fanoušky nezesměšnilo.
Na Rebellion Racing čeká dvojitá šichta, jeden vůz poslali do USA na Petit Le Mans, ten druhý se představí na Fuji s Mathiasem Bechem a Andreou Belicchim. A jak už u Rebellion bývá zvykem, jejich jedinou šancí na umístění v TOP3 jsou problémy továrních stájí.
LMP2
O prototyp Zytek Nissan stáje Greaves se speciálně pro Fuji stará Gainer International s novým válečným zbarvením a novou posádkou. Stáj Gainer International nasadí svou osvědčenou trojici Bjorna Wirdheima, Katsuyukiho Hiranaku a Masaukiho Uedu. První dva jmenovaní se velmi dobře znají ze seriálu Super GT a celá stáj studuje možnosti působení v LMP2 pro rok 2014.
KCMG se potřetí vrací do WEC, ale tentokrát s jinou posádkou. Na základě úspěchu ve Fuji v rámci podniku šampionátu Asian Le Mans Series dostali svou šanci Richard Bradley a Hiroshi Koizumi. Dvojici doplní i domácí Tsuigio Matsuda.
U tradičních stálic letošního ročníku k velkým změnám nedošlo. Menší škatulata proběhla u prototypu s číslem 45 stáje OAK Racing, kde Jacquese Nicoleta doplní Keiko Ihara. O japonského závodníka navíc budou mít i u Delta ADR. Tor Graves a James Walker si budou užívat společnosti bývalého pilota F1 Shinji Nakana.
Lotus si prožil v USA pohádkový víkend a poprvé vystoupil na podium. Ačkoliv prototyp stále oproti soupeřům pokulhává, může překvapit podobným výsledkem jako v Texasu. Do skupiny bojující o titul se však již nedostane. Tam patří Pecom Racing s posádkou Luis Perez Companc, Pierre Kafferm, Nicolas Minassian. Argentinská stáj se do čela vyhoupla po předchozím závodě a pokud budou na Fuji proměnlivé podmínky, mohou pneumatiky Michelin hrát v jejich prospěch.
Na záda jim v poháru týmů dýchá dvojice prototypů stáje OAK s posádkami Olivier Pla, David Heinemeier Hansson, Alex Brundle a Bertrand Baguette, Ricardo Gonzales, Martin Plowman. Poslední stájí s teoretickou šancí na titul je G-Drive Delta ADR. Tam proběhl katastrofální start do sezony, ale Roman Rusinov, Mike Conway a John Martin v posledních dvou závodech excelovali a dojeli si pro prvenství. Jestli budou pokračovat ve stejném duchu i o víkendu, situace se hodně zdramatizuje.
GTE, Pro
V kategorii gétéček budou k vidění tři stáje po dvou automobilech. Pořadí v průběžné tabulce týmů je nesmírně vyrovnané. AF Corsa s Ferrari a Manthey s Porsche mají shodný počet 99 bodů, v kategorii jezdců mají o tři body navrch Giancarlo Fisichella a Gianmaria Bruni. Aston Martin je v pořadí týmů pozadu jen o deset bodů, přičemž u Astonu s číslem 97 došlo k úpravě jezdeckého složení. O titul bojujícího Darrena Turnera a Stefana Mückeho doplní Fred Makowiecki.
GTE, Am
Poslední kategorii v této chvíli vévodí Aston Martin #96 s osmibodovým náskokem před IMSA Performance Matmut s vozem Porsche. V poháru jezdců je však mezi závodníky obou stájí pouze čtyřbodový rozdíl. Na třetím místě figuruje 8 Star Motorsport s Ferrari 458.
Startovní listinu najdete zde
Aleš Sirný
Foto: FIA WEC
COMMENTS