Všechno nejlepší, Niki! Legendární Lauda slaví 68. narozeniny, dokázal se prosadit nejen ve Formuli 1

Všechno nejlepší, Niki! Legendární Lauda slaví 68. narozeniny, dokázal se prosadit nejen ve Formuli 1

Niki Lauda, trojnásobný mistr světa Formule 1 a současný nevýkonný šéf týmu F1 Mercedes, slaví dnes 68. narozeniny. O tom, co dokázal ve světě formulí

Jakschová získala v chrámu rychlosti bronz
Alex Sims se připojí k týmu Ecurie Ecosse pro čtyřiadvacetihodinovku ve Spa
ELMS: Obrazové ohlédnutí za sezonou

Niki Lauda, trojnásobný mistr světa Formule 1 a současný nevýkonný šéf týmu F1 Mercedes, slaví dnes 68. narozeniny. O tom, co dokázal ve světě formulí a hlavně závodech Grand Prix, byly popsány stohy papíru, pojďme se tedy podívat na jeho kariéru v cestovních a sportovních vozech.

Jako řada jeho vrstevníků začal závodní kariéru v mini. A právě s vozem Austin Mini Cooper je spojen jeho první zápis do výsledkových listin významných závodů. Spolu s vídeňským pilotem Lambertem Hoferem nastoupil v roce 1968 s číslem 73 do šestihodinovky na Nürburgringu, ale posádka cíl neviděla. 18. srpna téhož roku se Lauda přihlásil s Porsche 911 na Velkou cenu Brna, ovšem do Československa nakonec nedorazil.

Okruhovému závodění zůstal věrný  i ve chvíli, kdy po formulovém žebříčku postupně šplhal do královny motorsportu. Doma v Zeltwegu Porsche 911 konečně “osedlal” a s krajanem Ottem Stuppacherem dojeli v podniku Zeltweg 1000 Kilometres 1969 na 21. místě se ztrátou 37 kol na vítěze.

Rok na to už za Bosch Racing Team startoval pravidelně. V Porsche 908/02 oslavil také první vítězství. Triumfoval na letišti v německém Diepholzu, což byl ale nemistrovský podnik. Za zaznamenání stojí z této na závody plodné sezony pátá místa z 500 km v Imole nebo v Interserii na britském Thruxtonu. Na závěr pak opět  v nemistrovském podniku na Südschleife dojel v první jízdě společného závodu sportovních vozů a speciálů Can-Am čtvrtý, v druhé se dokonce o příčku zlepšil.

V roce 1971 se Lauda poprvé svezl ve Velké ceně Formule 1 a hlavně začal bojovat ve Formuli 2. Přesto se vrátil na svůj později osudový Nürburgring. V BMW 2800 CS obsadil spolu s krajanem Günther Huberem třetí místo v šestihodinovce.  24h Spa ale nedokončil.

V roce 1972 se Laudy dočkali českoslovenští fanoušci. Jenže v Brně moc štěstí neměl, protože se v jeho BMW 2800 CS zasekla převodovka. Více se budoucí rakouské hvězdě dařilo v podniku ME cestovních vozu v Zandvoortu, kde ve stejném voze spolu s domácím Toinem Hezemansem a dalším Rakušanem Geroldem Panklem skončil třetí.

Následující sezona přinesla velký úspěch ve čtyřhodinovce v Monze. Dvojice Lauda – Brian Muir v BMW 3.0 CSL vyhrála s náskokem více než dvaceti vteřin před Fordem Capri RS 2600 dua Jochen Mass – Jody Scheckter. Lauda s BMW vyjel téhož roku ještě dvakrát stupně vítězů. Byl třetí v šestihodinovce na Nürburgringu a druhý v podniku 4H Zandvoort.

Jako zkušený profík hledal Lauda všechny možnosti, kde by se dokázal jezdecky zlepšit. I když v roce 1974 už jezdil ve F1 za Scuderii Ferrari, na “plechovky” však nezanevřel. Jen BMW vyměnil za Ford Capri a po sérii nedokončených závodů se dočkal – jak jinak – v závodě 6H Nürburgring, kde obsadil po boku Dietera Glemsera a Toina Hezemanse druhé místo.

Do světa cestovních vozů pak Laudu vrátilo pohárové klání BMW M1 Procar, které v letech 1979 a 1980 doplnilo program několika evropských Velkých cen Formule 1. V úvodním ročníku závodil i Lauda, který vyhrál v Monaku, Silverstonu a Hockenheimu. V té době už dvojnásobný mistr světa F1 nasbíral celkem 78 bodů a o pět bodů porazil celkově druhého Hanse-Joachima Stucka. V roce 1980 Lauda v šampionátu Procar nepokračoval, protože na konci předchozí sezony poprvé ukončil kariéru.

Niki Lauda v původním šampionátu BMW  M1 Procar a vzpomínky na něj v roce 2008 na Hockenheimu a loni na Red Bull Ringu:

Foto: BMW AG a GEPA pictures/Red Bull Content Pool

 

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Oldřich Havlásek 8 years ago

    Niki Lauda jel v Brně ve F3 v roce 1970 a dojel druhý.

  • DISQUS: 0