Závody v Rusku vstoupil světový šampionát FIA WTCC do své druhé poloviny, která začne již příští víkend na legendárním okruhu Spa-Francorchamps. V pos
Závody v Rusku vstoupil světový šampionát FIA WTCC do své druhé poloviny, která začne již příští víkend na legendárním okruhu Spa-Francorchamps. V posledních čtyřech letech vládnul WTCC Chevrolet, pro letošní rok převzal žezlo nadvlády francouzský Citroën.
Jen málo lidí očekávalo, že by někdo mohl ohrozit Citroën na začátku sezony, nicméně francouzský tovární tým hned v prvních dvou závodních víkendech předvedl, že bude nadmíru těžké vůbec dostat se na stupně vítězů. Vždyť první závod v Maroku s přehledem vyhrál José Maria Lopez, za kterým se seřadili Loeb s Mullerem. Nebýt Mullerova odstoupení z druhého závodu, dal by se očekávat podobný scénář i ve druhém závodě. Díky tomu se však poprvé ve své kariéře postavil na stupně vítězů Hugo Valente. Velkou katastrofou dopadl marocký víkend pro Gabriele Tarquiniho, který po havárii v tréninku nenastoupil do ani jednoho závodu a velmi podobně na tom byl také Tom Coronel, který velmi tvrdě havaroval ve druhém závodě po startu z pole position. Oproti Coronelovi však měl tovární jezdec Hondy štěstí v tom, že mohl nastoupit do druhého závodního víkendu ve Francii.
Na domácí půdě se opět nejvíce dařilo Citroënu, když se na nejvyšším stupínku vystřídali Lopez a Muller. Třetí místo patřilo v obou závodech továrním jezdcům Hondy. Nebýt safety caru ve druhém závodě, mohlo dopadnout všechno úplně jinak, Monteiro měl totiž druhý závod velmi slušně rozjetý. Není však žádným tajemstvím, že rychlostně na tom byly Citroëny opět nejlépe a slovo si tak od třetího závodního víkendu na Hungaroringu vzalo pravidlo o kompenzačním závaží. Vozy z Versailles dostaly maximální možné závaží, tedy 60kg, zatímco všichni ostatní jezdili s minimální možnou váhou, která činí 1100kg.
Už se zdálo, že v Maďarsku přišla revoluce, ale nakonec z toho byly jen plané naděje. První závod nedaleko Budapešti sice opět patřil Citroënům, ale ten druhý se až výjimečně povedl loňskému šampionovi Superstars Series Giannimu Morbidellimu. Ten totiž druhý závod ovládl a na podiu dokonce nebyl ani jeden jezdec Citroënu, nejlépe na tom byl \”až\” pátý Muller.
Není se tak čemu divit, když všichni očekávali, že by se boj ve WTCC mohl zdramatizovat. Na Slovensku však Sébastien Loeb dal zbytku světa jasnou odpověď, že je na tom stále nejlépe právě Citroën. Na podiu jej potom ještě podpořil jeho parťák José Maria Lopez. Je však pravda, že závod se jel ve velmi obtížných podmínkách a nedalo se tak prakticky vůbec předjíždět, druhý závod na Slovensku byl navíc zrušen.
Seriál WTCC poté pokračoval pátým podnikem v Rakousku a díky velmi rychlému profilu trati Salzburgring se dalo opět očekávat úřadování Citroënů, které jsou na tom především výkonnostně stále mnohem lépe, než konkurence. A tak se také vlastně stalo, jelikož v prvním závodě zvítězil Yvan Muller a ve druhém \”přeskákal\” své soupeře José Maria Lopez i díky několika safety car fázím. Uplynulý víkend se konal závodní víkend v Rusku nedaleko Moskvy a jak to dopadlo? Opět zvítězili vozy Citroën. I když tentokrát s menším překvapením. Ve druhém závodě totiž zvítězil debutant ve WTCC a zároveň v Citroënu Ma Qing Hua. Toho už však čekají pouze čtyři závody v Belgii, Číně, Japonsku a Makau, takže se nedá očekávat, že by se právě tento čínský mladík měl porvat o titul světového šampiona.
Nejlépe je na tom José Maria Lopez, který průběžnému hodnocení vévodí s 209 body. Daleko ale nejsou jeho týmoví kolegové Muller s devítinásobným světovým šampionem z rally Loebem se 168, resp. 161 body. Bezmála šedesátibodovou ztrátu na třetího Loeba má Tiago Monteiro, za kterým číhá s devítibodovou ztrátou Gabriele Tarquini. Za továrními jezdci Hondy je opět nějaká mezera, ale za nimi se rozhořel velmi zajímavý boj o střed tabulky, tedy o 6.-11. místo. Coronel, Chilton, Michelisz, Morbidelli, Bennani a Valente mají mezi sebou pouze 25 bodů, což je jedno jediné vítězství.
Obrovským zklamáním jsou výkony továrních jezdců ruské Lady. Poté, co se ruský tým spojil s Orecou, očekával jsem, že by se mohli pořádně zvednout a sem tam i zabojovat o nějaké ty stupně vítězů, ale opak je pravdou, vždyť James Thompson je v průběžném hodnocení poslední, jsou před ním i jezdci z kategorie TC2.
Druhá polovina sezony začíná již příští víkend na legendární trati ve Spa a poté se již nadobro přesune mimo starý kontinent.
Foto: Ondřej Laušman
COMMENTS