Během sto jedna ročníků závodu 500 mil Indianapolis se z vítězství radovalo hned 71 závodníků. Pouze v devíti případech si ale dojel pro vítězství pil
Během sto jedna ročníků závodu 500 mil Indianapolis se z vítězství radovalo hned 71 závodníků. Pouze v devíti případech si ale dojel pro vítězství pilot hned při svém premiérovém startu. V dnešním článku se zaměříme právě na jezdce, kterým se hned při svém prvním představení ve “staré cihelně” povedlo zvítězit.
Ray Harroun
foto: wikipedia.org
Historicky prvním pilotem, který ovládl závod 500 mil Indianapolis hned při svém prvním startu, byl Ray Harroun. Jezdci narozenému v Pennsylvanii se podařilo triumfovat již v historicky prvním ročníku tohoto legendárního závodu. Harroun navíc neměl do úvodního ročníku závodu 500 mil Indianapolis vůbec nastoupit, neboť už v roce 1910 se rozhodl ukončit závodní kariéru. Vítěz sedmi závodů na oválu Indianapolis Motor Speedway se ale nakonec rozhodl do prvního ročníku závodu, který se v nadcházejících letech stal legendární záležitostí, nastoupit. Po tomto závodě se již za volant závodního vozu nevrátil a závod v roku 1911 byl tak v Indianapolis jeho jediným startem. Zemřel 19. ledna 1968 ve věku 79 let.
Jules Goux
foto: wikipedia.org
K vítězství nováčka došlo v Indianapolis znovu ve třetím ročníku závodu o dva roky později. Francouz Jules Goux, který si dojel pro prvenství s vozem Peugeot, se zároveň stal prvním Evropanem, kterému se v Indy podařilo triumfovat. Ve “staré cihelně” nastoupil také o rok později, kdy cílovou pásku proťal jako čtvrtý. Kvůli službě ve francouzské armádě během první světové války si další start v Indianapolis připsal až roku 1919. Jeho návrat skončil úspěšně, když obsadil třetí příčku. V letech 1920 a 1922 nastoupil do závodu Indy 500 ještě dvakrát. Ani v jednom případě se mu ale nepodařilo “pětistovku” dokončit. Zatímco roku 1920 mu plány zkřížil problém s motorem, v roce 1922 byla na vině náprava. Goux zemřel ve věku 80 let 6. března 1965.
René Thomas
foto: wikipedia.org
Třetí triumf nováčka nastal v Indianapolis již rok po Gouxově vítězství. Roku 1914 si pro vítězství totiž dojel jeho krajan René Thomas. Thomas stejně jako jeho předchůdce Goux sloužil během první světové války u francouzské armády, ze které byl dokonce pro závod v Indianapolis roku 1914 uvolněn. V Indianapolis se Thomas představil také v letech 1919, 1920 a 1921. Zatímco roku 1919 obsadil 11. příčku, roku 1920 se vrátil mezi nejlepší trojici druhým místen a roku 1921 cíl závodu nespatřil. Dalšího velkého úspěchu dosáhl roku 1924 v Arpajonu. S vozem Delage, se kterým triumfoval také v Indianapolis, stanovil rychlostí 230,64 km/h tehdejší světový rychlostní rekord. Kromě závodění se Thomas věnoval také letectví. Druhý francouzský vítěz 500 mil Indianapolis se dožil úctyhodného věku 89 let. Zemřel 23. října 1975.
Frank Lockhart
foto: oilpressure.wordpress.com
Vítězství Franka Lockharta z roku 1926 je dalším velkolepým příběhem historie závodu 500 mil Indianapolis. Tehdy třiadvacetiletý Lockhart se totiž měl čtrnáctého ročníku indianapolisské “pětistovky” jako pomocný jezdec Petera Kreise. Lockhartovi se ale podařilo Kreise přesvědčit, aby mu vůz na pár zahřívacích kol půjčil a když se mu povedlo zajet rychlejší časy než Kreisovi, byl to nakonec, kdo do závodu odstartoval a nakonec se stal čtvrtým nováčkem, kterému se při své premiéře v Indy podařilo zvítězit. Závodu 500 mil Indianapolis se Lockhart zúčastnil také roku 1927. Po startu z pole position tehdy do cíle nedojel a byl klasifikován jako 18.
George Sounders
foto: wikipedia.org
Dalším nováčkovským vítězem se v Indy stal již v roce 1927 George Sounders. Rodák z Indiany vyrazil do svého prvního “domácího” závodu z 12. pozice. Do cíle se mu ovšem podařilo dorazit na první pozici. Jeho triumf nevešel do dějin závodu pouze faktem, že jej Sounders dosáhl při svém prvním startu, ale také díky tomu, že se stal prvním závodníkem, kterému se podařilo zvítězit bez pomocného jezdce nebo mechanika. Na start se ve “staré cihelně” postavil podruhé a naposledy roce 1928. Ani v tomto roce se nenechal zahanbit, když dokončil závod na třetí příčce. Jeho život vyhasnul 28. července 1976. Dožil se 75 let.
Graham Hill
foto: motorsportretro.com
Po vítězství Franka Lockharta v roce 1926 a George Sounderse v roce 1927 se z vítězství radoval nováček také v sezoně 1928. Tehdy zvítězil Louis Meyer. Jelikož ale jezdec, který později jako první dosáhl v Indianapolis na tři triumfy, na startu objevil již o rok dříve v roli pomocného jezdce, nebyl v tomto roce mezi nováčky započítáván. “Skutečný” novic se ve “staré cihelně” radoval až o 38 let později. Nejednalo se však tehdy o obyčejné vítězství, nýbrž o jeden z největších momentů nejen v Indianapolis, ale také ve světě motorsportu. Roku 1966 se totiž v Indianapolis ochutnal mléko Graham Hill. Šampion Formule 1, který byl v té době držitelem titulu z roku 1962 a v sezoně 1968 přidal svůj druhý mistrovský primát, tehdy splnil druhý krok k zisku tzv. Triple Crown. Po svém triumfu ve “staré cihelně” z roku 1966 se Hill v Indianapolis představil ještě v příštích dvou letech. Ani v jednom z těchto případů ale do cíle nedojel. Graham Hill tragicky zahynul roku 1975 při letecké havárii. Brit dosud zůstává jediným závodníkem, kterému se podařilo na Triple Crown dosáhnout. Stalo se tak roku 1972, když zvítězil také v závodě 24 hodin Le Mans. V současnosti se o napodobení Grahama Hilla pokouší Fernando Alonso. Dvojnásobný mistr světa Formule 1 se v Indianapolis představil v loňském roce v barvách spojení Andretti-Mclaren a nebýt problémů s motorem, mohl usilovat o vítězství. Letos se Španěl pokusí v barvách Toyoty ukořistit triumf ve čtyřiadvacetihodinovém závodě na okruhu La Sarthe. Návrat do “staré cihelny” ale plánuje v budoucnu.
Juan Pablo Montoya
foto: Indycar.com
Po triumfu Grahama Hilla se další nováček objevil v Indianapolis na Victory Lane až na konci století. Byl jím Juan Pablo Montoya. Šampion CART z roku 1999 se v sezoně 2000 rozhodl v barvách stáje Chipa Ganassiho absolvovat kromě kompletní sezony CART také nejslavnější americký závod 500 mil Indianapolis započítávaný do konkurenčního seriálu IndyCar. Toto zpestření sezony se ale nakonec stalo Montoyovým největším úspěchem roku, když se mu podařilo triumfovat. Možná i díky tomuto triumfu získal Kolumbijec pro rok 2001 sedačku u týmu Williams ve F1. V kráovně motorsportu, kde působil do roku 2006, poté ještě vyzkoušel kokpit také dalšího slavného britského týmu Mclarenu. Během necelých šesti sezon si připsal sedm triumfů. Po své anabázi ve Formule 1 se vrátil do USA, avšak do série NASCAR. Ani za volantem stock caru se ale Montoya neztratil, když si v NASCAR Sprint Cupu připsal dvě vítězství a v Xfinity Series triumfoval jednou. Roku 2014 se rozhodl vrátit zpět k formulovému závodění, když se v IndyCar upsalu Rogeru Penskemu. Jeho druhý start v Indianapolis, na který čekal dlouhých 14 let, skončil pátým místem. V sezoně 2015, ve které až do posledního závodu sváděl se Scottem Dixonem souboj o titul, zaznamenal v Indianapolis druhý zářez. Obhajoba tohoto triumfu v roce 2016 se Montoyovi nepovedla, když po havárii nedojel do cíle. V loňském roce, kdy se v Indy představil již jako nestálý závodník IndyCar, skoničil v Indianapolis šestý. V letošním ročníku působí u stáje Penske v šampionátu WeatherTech SportsCar Championship a ve “staré cihelně” jej neuvidíme.
Hélio Castroneves
foto: indycar.com
Hned v nadcázejícím ročníku Indy 500 napodobil Juana Pabla Montoyu další Jihoameričan, Brazilec Hélio Castroneves. “Spiderman” zvítězil v barvách stáje Penske Racing a na své vítězství navázal hned v dalším ročníku 2002. Svůj třetí a zatím poslední triumf získal ve “staré cihelně” v roce 2009. K tomu, aby zvítězil i počtvrté a zařadil se tak po bok legend formátu AJ Foyta, Ala Unsera Sr. a Ricka Mearse, byl velmi blízko v letech 2014 a také 2017, kdy dojel do cíle na druhém místě. Další pokus na něj čeká již v neděli. Do 102. ročníku legendárního závodu 500 mil Indianapolis vyrazí z osmého místa. Castroneves se v letošním roce již neúčastní kompletní sezony IndyCar a startuje pouze v závodech v Indianapolisu. Brazilec působí u týmu Penske v sérii WeatherTech SportsCar Championship.
Alexander Rossi
foto: indycar.com
Posledního vítězství nováčka v Indianapolis jsme byli svědky roku 2016. Tehdy na překvapivý triumf dosáhl Alexander Rossi. Američan zamířil do IndyCar poté, co v sezoně 2015 ukořistil titul vicemistra GP2 a po pěti startech ve Formuli 1 v barvách stáje Manor Marussia. V americkém šampionátu se Rossi rozkoukával pomalu. Pilot stáje Andretti Autosport se v úvodních čtyřech závodech umístil nejlépe desátý. V legendární “pětistovce” ovšem přišel zvrat a po startu z 11. místa zvítězil. V loňském ročníku se umístil na sedmé pozici. Do letošní “pětistovky” odstartuje Rossi jako druhý muž průběžného pořadí. Američan vyrazí po nepovedené kvalifikaci až jako předposlední 32.
COMMENTS