Velká cena Monaca se blíží

Velká cena Monaca se blíží

Velká cena Monaka je nejprestižnějším závodem sezóny, při němž vedle měkkých pneumatik P Zero Yellow budou mít svou premiéru superměkké pneumatiky P Z

Lotus si z Monaka odváží stříbro
Pilot Mercedesu Nico Rosberg zvítězil ve Velké ceně Monaka
V Monaku triumfoval Hamilton

Velká cena Monaka je nejprestižnějším závodem sezóny, při němž vedle měkkých pneumatik P Zero Yellow budou mít svou premiéru superměkké pneumatiky P Zero Red. Zbrusu nová směs superměkkých pneumatik pro sezónu 2015 nabízí nejvyšší úroveň přilnavosti a výkonnosti z celé škály pneumatik Pirelli pro F1.

Je to pneumatika fungující při nízkých teplotách, velice rychle se zahřívá na provozní teplotu a ideálně se hodí do klikatých ulic města. Pirelli váže k Monaku také důležitá historická spojitost.

Vůbec první Velkou cenu Monaka, zařazenou do mistrovství světa v roce 1950, vyhrál skvělý Juan Manuel Fangio s Alfou Romeo obutou do pneumatik Pirelli. Poslední monacké vítězství v roce 1957 (tento víkend tomu bude 68 let) Fangio rovněž vybojoval na pneumatikách Pirelli, tentokrát s Maserati.

Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Monako je závod, na který se všichni těší: je jen pár slov, která dokáží tu podívanou správně vystihnout. Poprvé v letošním roce přivážíme naše zbrusu nové superměkké pneumatiky společně s měkkými pneumatikami, děje se tak vůbec poprvé od našeho návratu do F1 v roce 2011.

Monako je často popisováno jako okruh, na kterém není možné předjíždět, ale v minulosti už jsme častokrát viděli, jak degradace pneumatik a strategie může vést ke změně pozic, a to včetně předjíždění na trati. Klíčový bude především způsob, jakým jezdci dokáží využít výrazné výkonnostní výhody superměkkých pneumatik.

V Monaku hraje svou roli několik netradičních aspektů, mimo jiné i měření časů jako takové, což jen přidává pověstné nepředvídatelnosti a vyvolává srovnání závodu s ruletou. Ale jako vždy, správná příprava a sbírání dat během tréninků může kteréhokoli jezdce dostat do silné pozice, z níž dokáže maximálně využít potenciál nejen v závodě, ale i ve velice důležité kvalifikaci.“

Největší výzva pro pneumatiky:
Monako přináší řadu nezvyklých aspektů. Je to závod s nejnižší průměrnou rychlostí a nejpomalejšími zatáčkami z celého kalendáře. To jen zvyšuje důležitost mechanického gripu pneumatik před aerodynamickou přilnavostí. Všechny tyto aspekty vytvářejí ideální prostředí pro superměkké pneumatiky, které poskytují nejvyšší úroveň přilnavosti a nejrychlejší zahřívání do
provozní teploty z celé nabídky Pirelli. Monako je rovněž jediný závod, který nesplňuje předpis FIA o minimální délce 305 km.

Superměkké pneumatiky P Zero Red jsou jediné, které pro letošní sezónu mají zbrusu novou směs a nabízí ještě větší odolnost proti drolení a puchýřkování. Jedna z klíčových evolucí všech pneumatik pro letošní sezónu je optimalizace tlaku a zahřívání na styčné ploše s povrchem trati.

To přináší lepší kontakt s asfaltem, lepší přilnavost a ovladatelnost: v ulicích Monte Carla důležité atributy.

Povrch okruhu v Monaku je nejméně abrazivní z celé sezóny. Ke slovu přichází také neobvyklý formát závodního víkendu, v pátek je volný den a okruh je otevřen pro běžný provoz. To má velký vliv na vývoj charakteristiky okruhu, protože na něm ulpívá jen málo gumy.

Minimum únikových zón znamená vysokou pravděpodobnost kolizí, které způsobí výjezd safety caru a i s tím je ve strategii třeba počítat, protože pro Monako typické nízké opotřebení a degradace pneumatik často přináší strategii s jedinou zastávkou v boxech.

Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Loni k vítězství v závodě vedla strategie s jedním pit stopem, které pomohl výjezd safety caru přesně v době, kdy se jezdci chystali do boxů. Nico Rosberg (který závod po startu z pole postion vyhrál) a jeho týmový kolega z Mercedesu Lewis Hamilton zastavili v boxech ve 25. ze 78 kol a přezouvali ze superměkkých na měkké pneumatiky. Nejvýše umístěným jezdcem se dvěma zastávkami
v boxech byl osmý Roamin Grosjea, když řada jezdců zkoušela inovativní strategie k vylepšení pozic po startu ze zadních řad startovního roštu.

Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 1,0-1,1 sekundy na kolo
Očekávané počasí pro závod: Celkově bude jasno s občasnou oblačností a teplotami okolo 15 °C v noci a 23 °C přes den. Nicméně během všech čtyř dnů závodního víkendu existuje jistá pravděpodobnost dešťových přeháněk.
Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 75, Roberto Boccafogli (vedoucí tiskové kanceláře F1)

„Volím 75 z čistě sentimentálních důvodů, Velká cena Monaka v roce 1975 byla závodem, v němž Niki Lauda získal při premiéře Ferrai 312T skvělé vítězství a razil si cestu za svým prvním titulem mistra světa. Můj oblíbený vůz a oblíbený pilot z doby, kdy jsem se do F1 zamiloval.“

Koho tento týden sledujeme na Twitteru: @pablohembery. Najdete tam něco o F1, ale hlavně dalších stránkách života, umění a pochopitelně Bristol City. Excelentní pohled do hektického života našeho šéfa motorsportu, jehož působení sahá daleko za hranice světa F1.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0