Klenot australského závodění, vrchol sezony tamního šampionátu cestovních vozů V8 Supercars – to je závod Bathurst 1000 km na překrásném okruhu Mount
Klenot australského závodění, vrchol sezony tamního šampionátu cestovních vozů V8 Supercars – to je závod Bathurst 1000 km na překrásném okruhu Mount Panorama. O nadcházejícím víkendu se uskuteční již 55. ročník tohoto vytrvalostního pokladu australského kontinentu.
Formule 1 má své Monako, sportovní prototypy mají své Le Mans a série IndyCar má svou pětistovku v Indianapolisu. Zkrátka téměř každý šampionát má v kalendáři závod, který je „něco víc“. Na jižní polokouli je to podobné, konkrétně v Austrálii, kde je za TOP závod považován podnik Bathurst 1000, jenž se jezdí, jak plyne z názvu, na tisíc kilometrů po kopcovitém okruhu Mount Panorama.
Nejdominantnější postavení v Bathurstu drží stáje Holden Racing Team a Triple Eight Race Engineering, čili Red Bull Racing. Za posledních devět let dominovaly osmi ročníkům a jejich sérii narušila teprve loni tovární stáj Ford Performance Racing, v jejíž barvách se na nejvyšší stupínek postavili Mark Winterbottom a Steven Richards.
Steven Richards se pro letošní vytrvalostní část přesunul k Red Bullu, konkrétně do auta Craiga Lowndese. Australský veterán a v současnosti druhý muž průběžného pořadí má na kontě pět bathurských triumfů, a pokud by se mu podařilo vyhrát pošesté, vstoupil by do společnosti Larryho Perkinse a Marka Skaifa. Pokud by letos vyhrál týmový kolega Jamie Whincup, stal by se stejně jako Lowndes pětinásobným šampionem tohoto závodu. Absolutním rekordmanem Bathurstu je zesnulý Peter Brock s devíti prvenstvími na kontě.
Jamie Whincup s vytrvalostním partnerem Paulem Dumbrellem patří mezi silné favority. V předchozím závodě na 500 km v Sandown si vyjeli pole-position a první místo kontrolovali až do cíle. Vítězství z pole-position se na tomto závodě odehrálo naposledy před 18 lety.
Naopak v Bathurstu se z pole-position vyhrávalo v posledních patnácti letech celkem třikrát. Naposledy se tento kousek podařil dvojici Garth Tander – Will Davison v roce 2009.
Značka Holden má v Bathurstu jasný cíl, vyhrát jubilejní třicátý závod. Konkurenční Ford má na kontě devatenáct prvenství a po dvou vítězných pohárech má Nissan, který ve startovním poli figuruje i letos.
Po jednom vítězství mají značky Vauxhall, Morris, Jaguar, BMW, Mercedes a Volvo. Poslední dvě jmenované značky mohou počet triumfů rozšířit, největší naděje jsou vkládané do Volva, které jako jediné umí pravidelně potrápit dominují stroje Ford a Holden.
Zajímavou statistikou je rozdíl mezi prvním a druhým místem v cíli. Ten v posledních čtyřech ročnících nepřesáhl více než půl vteřiny a po sečtení tvoří rozdíl 1,2 sekundy po 4000 kilometrech! Nejtěsnější finiš byl k vidění v roce 2010, v němž Lowndes vyhrál s náskokem 0,1733 sekundy. Nutno podotknout, že safety car nehrál v těchto rozdílech až tak zásadní roli.
Nejzkušenějším závodníkem ve startovním poli bude Russell Ingall, který se připravuje již na svůj třiadvacátý start. V Bathurstu vyhrál v letech 1995 a 1997. Jason Bright absolvuje svůj osmnáctý start v závodě Bathurst 1000 km. Na kontě má zatím jedno vítězství v roce 1998 a naposledy se zde na podiu objevil v roce 2002, kdy společně s Tomášem Mezerou dojel na třetím místě.
Závod trvá zpravidla něco málo přes šest hodin. Úvodní tréninky se odehrají již ve čtvrtek, páteční program vrcholí kvalifikací a v sobotu se bude rozhodovat o pořadí na startu v první desítce. Start závodu proběhne v neděli 10:30 místního času, což pro evropské fanoušky znamená víkendové ponocování, startovat se totiž bude v neděli hodinu a půl po půlnoci.
Aleš Sirný
Foto: V8 Supercars
COMMENTS