U závodu na 250 kilometrů se fanoušci rozhodně nenudili. S ulicemi města Adelaide se nejlépe vypořádal James Courtney, který za sebou udržel dotírajíc
U závodu na 250 kilometrů se fanoušci rozhodně nenudili. S ulicemi města Adelaide se nejlépe vypořádal James Courtney, který za sebou udržel dotírajícího Craiga Lowndese. Poslední víkendový závod série V8 Supercars ale vstoupí do paměti zejména spektakulární havárií Jasona Brighta.
Vítěz kvalifikace Shane van Gisbergen neproměnil výhodu lepší startovní pozice a před první zatáčkou se propadl za Whincupa. Oba okamžitě nasadili velmi rychlé tempo, stačil jim pouze Garth Tander a trojce se odpoutala od ostatních pronásledovatelů.
První zastávky v boxech začaly probíhat už ve čtvrtém kole, čímž se rozehrála zajímavá strategie napříč celým startovním polem. V jedenáctém kole rozbil svůj Mercedes Will Davidson. Lehký bodyček od Jamese Moffata rozhodil rychle jedoucí Mercedes a poslal jej přímo do zdi v obávané zatáčce devět. Ke slovu se přihlásil safety car.
Zakrátko už se schylovalo k restartu závodu, ale safety car ještě ani nezaparkoval a už musel znovu na dráhu. V první šikaně došlo k velké tlačenici a Holden Jasona Brighta šel nejdříve přes střechu, pak narazil do bariéry a znovu se vnesl do vzduchu. Ze spektakulární nehody vyšel Bright bez zranění, Holden na tom byl o poznání hůře.
Na druhý restart doplatil Mark Winterbottom, jenž po kontaktu s Nickem Percatem zapíchl předek auta do pneumatik. Naštěstí nešlo o nic vážného. Winterbottom zařadil zpátečku a okamžitě pokračoval dál. Vedení závodu zdědil Whincup před Lowndesem, neboť vedoucí van Gisbergen a Todd Kelly dostali penalizaci za příliš vysokou rychlost těsně před vyvěšením zelených vlajek.
Ještě nebyla odjeta ani polovina vzdálenosti a startovní pole značně prořídlo. Situace se alespoň trochu uklidnila a jezdci po kouskách ukrajovali metry z 250 kilometrů dlouhého závodu. Tomu všemu vévodil Whincup, kterého ze vzdálenosti několika vteřin sledoval nejprve Lowndes a poté Courtney.
Jenže spanilá Whincupova jízda trvala jen do čtyřiapadesátého kola. Při zastávce v boxech totiž Whincupovi mechanici kontrolovali přelepenou část lehce poškozené kapoty u předního levého kola, čehož si všimli komisaři a klasifikovali to jako nepovolenou práci na voze. Ačkoliv se Whincapův šéf inženýr David Cauchi snažil dovolat u komisařů spravedlnosti, bylo pozdě a Whincup musel na drive through penalty.
Vedení v závodě převzal James Courney s vteřinovým náskokem před Lowndesem. Další dvě vteřiny ztrácel McLaughlin.
Horká hlava a snaha dostat se co nejrychleji vpřed stála Whincupa závod. Při předjíždění Michaela Carusa ztratil kontrolu nad vozem a narazil do Carusa. Whincup si poškodil levé přední kolo a rovnou zajel do garáže, kde se na vůz vrhli mechanici. Ve stejnou chvíli zastavil s nepojízdným Volvem Scott McLaughlin, což na dráhu přivolalo safety car.
Třetí restart závodu si zbývajících jezdci pohlídali a nedošlo k žádným incidentům. Závod osm kol před koncem vedl Courney před Lowndesem, Percatem a Coulthardem.
V závěrečných momentech se odehrával souboj o vedení mezi Courneyem a šestinásobným vítězem adelaidského závodu. Lowndes na Courtneyho nesmírně tlačil, ale šampion V8 Supercars z roku 2010 jel bezchybně a oslavil deváté vítězství v kariéře.
Za nimi se odehrával souboj o třetí místo. To držel domácí Percat, ale nárazem do zdi v deváté zatáčce se vyřadil ze závodu a bronzové místo převzal Shane van Gisbergen.
Úvodní podnik V8 Supercars nabídl dramatickou podívanou ve všech třech závodech. Nechyběly dramatické souboje ani spektakulární havárie. Nezbývá než se těšit na další závod, tentokrát nemistrovský, jenž se odehraje za čtrnáct dní v Melbourne v rámci Grand Prix Austráli formule 1.
Výsledky závodu najdete zde
Aleš Sirný
Foto: V8 Supercars
COMMENTS