V Thruxtonu se jede dál

V Thruxtonu se jede dál

Úvodní závod šampionátu MCE Insurance British Superbike potvrdil rozložení sil, ale také přinesl mnoho zajímavých zvratů a překvapivých výsledků. Dalš

Kuba Smrž má první závod jistý!
Oficiální testy BSB – Snetterton
Kuba Smrž vybojoval v Thruxtonu šesté a třinácté místo

Úvodní závod šampionátu MCE Insurance British Superbike potvrdil rozložení sil, ale také přinesl mnoho zajímavých zvratů a překvapivých výsledků. Dalších soubojů se dočkáme již tento víkend v Thruxtonu, který je na rozdíl od Brands Hatch Indy velmi rychlou tratí. V sedle stroje týmu Padgett’s Honda se opět představí náš Jakub Smrž, který zažije premiéru na této trati.

Debut českého jezdce v sedle Hondy rozhodně nepatřil k těm nejlehčím. Po velmi nejistém období a naprostém minimu testů za rozumných podmínek se Kuba postavil k prvnímu závodnímu víkendu sezony s jistotou, že ho čeká ještě mnoho práce. Naplno se projevily nedostatky v nastavení, které posunuly závodní víkend spíš do roviny prvního pořádného testování. Na kratší vzdálenost byl Kuba schopen motorku \”přeprat\” a držel poměrně slušné tempo, ale s opotřebovanou zadní pneumatikou se motorka chovala dost divoce a nepředvídatelně. Ve finále Kuba získal z prvních dvou závodů pouhé tři body, ale i ty jsou lepší než nic. V momentální situaci však mají snad i větší cenu získané poznatky a data, které musí Kuba společně s týmem využít k dalšímu posunu v nastavení. Thruxton by mohl svým rychlým a plynulým charakterem Kubovi sedět, ale pořád jde o trať, která je klasickým okruhům poměrně dost vzdálena. Povrch zde navíc dává pneumatikám pěkně zabrat a to v současné situaci našemu jezdci do karet hrát rozhodně nebude..

V Brands Hatch Indy musel člověk obdivovat tempo, které byla špička schopna konzistentně držet. Druhá skupina však předvedla také zajímavé výkony a zapojily se do ní nejrůznější jména. Boj o poslední místa v Showdownu bude letos neúprosný.

Co tedy můžeme čekat od závodů v Thruxtonu?

Podle očekávání šel po Brands do čela loňský šampion Shane \”Shakey\” Byrne. Nechybělo však moc a vše mohlo být úplně jinak. V prvním závodě předvedl Shakey perfektní výkon jak po jezdecké stránce, tak co se týče strategie. Měl skvělý start, následně se usadil za Brookese, šetřil obutí, a když se na tuto dvojici začal dotahovat Lowes, tak zabral a dotáhl vše do vítězného konce. Druhý závod Byrne také začal velmi dobrým startem a postupně se ocitl za Ellisonem, který jel opravdu rychlý a vyrovnaný závod. Loňský mistr tak měl v plánu zaútočit až v závěru, a když měl Ellison menší krizovku na výjezdu ze zatáčky Grahama Hilla, tak Shakey na nic nečekal a zaútočil. Najednou byl na vnitřní stopě s vyšší rychlostí, než měl Ellison, který byl o půl motorky před ním a začal ho z vnějšku zavírat. Naštěstí vše dopadlo dobře, Byrne narovnal motorku a tvrdě brzdil, ťukl do Ellisonova zadního kola a vyjel rovně ven ze zatáčky Surtees. Po motokrosové vložce se stihl vrátit na třetím místě a tak nyní vede šampionát o pouhý jeden bod. V Thruxtonu má však Shakey nejlepší statistiku ze všech aktivních jezdců a vyhrál zde celkem pět závodů, takže se asi máme opět na co těšit. Druhý pilot týmu Rapid Solicitors Kawasaki si ale také rozhodně nepočínal špatně. Keith Farmer potvrdil naděje, které do něj mnozí vkládají, a předvedl dva velmi solidní výkony, které ho zařadily na průběžné osmé místo. Nováček kategorie a bývalý top jezdec Supermota se sveřepostí sobě vlastní ohrožoval špičku pole v prvním závodě, ve kterém si nakonec vyjel deset bodů za šesté místo a ve druhém závodě si naopak po špatném startu dojel pro šest bodů za místo desáté. V Thruxtonu bude také určitě vidět a pomůže mu k tomu jeho Kawasaki, která rozhodně nejede vůbec špatně.

Formace Samsung Honda, kterou vede Havier Beltran, si také nevedla vůbec špatně, ale na jedné straně garáže bylo menší zklamání přece jen cítit. To rozhodně neplatilo o mladším jezdci z týmové dvojice. Alex Lowes celý víkend rozdával úsměvy na všechny strany a rozhodně si působení v novém týmu užíval. To bylo na jeho výkonech rozhodně vidět a se čtyřiceti body za dvě druhá místa byl rozhodně spokojený, i když tempo, kterým byl od začátku závodu schopen jezdit Byrne a Ellison ho trochu překvapilo. Pokud nedojde k zásadnímu zvratu, tak můžeme počítat s tím, že Alex se do Showdownu dostane s rozhodně větším počtem pódiových kreditů než loni. Možnost přidat další bude mít již v Thruxtonu, kde v roce 2011 vybojoval svou první pole position v BSB. Trojnásobný šampion BSB, Ryuichi Kiyonari, čekal od Brands rozhodně víc. V prvním závodě však po hodně nepovedeném startu předvedl bojovný výkon, kterým se solidně prodíral polem (na tomto okruhu se poměrně těžko předjíždí) a dostal se až na osmou příčku. Do druhého závodu už měl Kiyo lepší start a dokázal se nakonec prosadit na čtvrté místo. Jeho ambice jsou však rozhodně ještě výš, ale japonský jezdec si stěžoval na nedostatek testovaní a málo přilnavosti ve druhé půlce závodu. Ryuichiho však nemůžeme (zvláště) pro Thruxton odepisovat. Kiyo zde již dvakrát vyhrál a v první jízdě dosáhne na metu 150ti závodů odjetých v BSB.

Na třetím místě je Joshua Brookes, avšak australský jezdec byl vidět mnohem míň, než se čekalo. Od začátku víkendu zkoušel se svým týmem Tyco Suzuki nové nastavení odpružení a to se jim povedlo pořádně vyladit až na neděli. Josh byl se svým strojem naprosto spokojen – pneumatiky byly v dobrém stavu i v závěrečných kolech, motoricky jela GSX-R 1000 velmi dobře (lépe než loni), ale stejně to stačilo \”jen\” na třetí místo s velkým odstupem od vítěze v prvním závodě a trochu anonymní páté místo v závodě druhém. Josh byl jako vždy velmi upřímný a nebál se nahlas mluvit o tom, že motocykly konkurenčních týmů jsou nějak podezřele rychlé a Tyco Suzuki ze svého stroje v rámci současných pravidel asi už moc nevyždíme. Doufejme, že tomu tak není. V Thruxtonu se Brookesovi velmi daří. Vyhrál zde již dva závody, když v roce 2010 šlo o jeho premiérové vítězství v BSB. Maličko zklamaný je i debutant PJ Jacobsen. Drobný Američan si však nevedl vůbec špatně a dokonce se mu podařilo kvalifikovat do druhé řady. PJ přiznává, že závodit dvakrát za den třicet kol se superbikem je něco úplně jiného, než na co byl dosud zvyklý, ale deváté a dvanácté místo není na úvod vůbec zlé. Ve druhém závodě mohl navíc tento slibný talent získat více bodů, ale hned v první zatáčce ho někdo vytlačil ze stopy, a tak musel vše dohánět. Časem o tomto jezdci rozhodně uslyšíme víc.

O menší překvapení se postaral James Ellison, který absolvoval dva velmi rozdílné závody, vždy však odvedl naprosto precizní práci. V první jízdě měl James velkou smůlu, když se měl před startem zaváděcího kola problém s neposlušným hledím jeho přilby. Po startu zaváděcího kola z pit lane se měl Ellison zařadit na konec startovního pole, to však neudělal, a tak na sebe penalizace v podobě průjezdu boxy nenechala dlouho čekat. James se sice těsně nedokázal dostat zpět na body, ale během svého snažení zaznamenal nejrychlejší čas závodu, což mu zajistilo pole position do druhé jízdy. Po skvělém výkonu a výše zmíněném incidentu s Shakeym se sympatický jezdec mohl radovat ze zaslouženého vítězství, které kazilo jen vědomí, že i v prvním závodě bylo reálné bojovat o nejvyšší příčky. James se na Thruxton těší a při svém posledním působení v BSB si tu nevedl vůbec zle, tak uvidíme. Australský šampion a nováček v týmu Milwaukee Yamaha, Joshua Waters, připouští, že pro něj šlo o poměrně náročný víkend a je rád, za zkušenosti, které během něj získal. Desáté a čtrnácté místo na první pohled není nic moc, ale za daných podmínek jde o důležité body. V Thruxtonu se však dá očekávat další těžký víkend, neboť zde bude Josh startovat poprvé.

Velmi dobře si vedl tým Buildbase BMW. Jon Kirkham potvrdil svou reputaci specialisty pro trať BH Indy a ukázal, že s motocyklem BMW si vážně rozumí. Vždyť se strojem stejné značky vyhrál v roce 2010 kategorii Superstock 1000. Kirkham se dokonce zvládl se svojí S1000RR kvalifikovat do první řady a také čtvrtým místem vyrovnat nejlepší umístění BMW v tomto šampionátu. Jon je ale názoru, že kdyby měl lepší start, tak by mohl bojovat s Brookesem o pódiové umístění. Ve druhém závodě pak Kirkhama zpomalil kouř ze stroje Tommyho Bridewella, přesto se Jon probojoval zpět na čelo skupiny ve které závodil a dokončil druhou jízdu na šestém místě. Jeho kolega James Westmoreland předvedl podobně kvalitní výkony, ale neměl tolik štěstí, když ho o jisté umístění v top ten připravila v posledním kole kolize Linfoota a Farmera v zatáčce Druids, které už se neměl jak vyhnout. Přestože byl \”Westy\” značně potlučený, tak dokázal do druhého závodu nejen nastoupit, ale také vybojoval deváté místo. Majitel týmu Stuart Hicken se Thruxtonu už nemůže dočkat, protože teprve na této rychlé trati podle něj stroje BMW ukážou svůj pravý potenciál.

Nákup vítězných Firebladů ze sezony 2010 se týmu Bathams Honda, zatím poměrně vyplácí. Stejně tak bylo dobrým rozhodnutím angažmá Tommyho Bridewell, který ukázal, že jeho loňská forma nebyla jen výkřikem do tmy a v prvním závodě dojel na skvělém pátém místě. Ve druhém klání mu bohužel vystavila stop stávkující technika, ale i tak Tommy drží průběžné desáté místo. Veterán Michael Rutter bojoval celý víkend s nedoléčeným zraněním a nakonec díky zlomené noze neviděl cíl ani jednoho závodu. V Thruxtonu by měl jeho stav být už o něco lepší a pokud nastoupí k oběma jízdám, tak se dosáhne neuvěřitelného počtu 400 startů v BSB.

Velkou smůlu měl tým Lloyds British GBmoto Honda a hlavně Dan Linfoot. Ten byl dle předpokladů hodně vidět a potvrzoval, jak nedoceněným talentem je. Bohužel přišla již zmiňovaná kolize s Farmerem a do ležícího Dana paradoxně narazil James Westmoreland, který je jedním z jeho nejlepších přátel. U nás poměrně známý pilot však vyvázl z kolize ještě relativně dobře. Má sice na čtyřech místech naprasklou pánev, ale chirurgický zákrok nebude potřeba a Dan se snad brzo vrátí do sedla. V Thruxtonu však bude tým reprezentovat jen Peter Hickman, který v BH Indy získal dvanácté a třinácté místo.

Naopak skvěle vyšel úvodní víkend formaci Quattro Plant Kawasaki, kde zářil \”stařík\” Chris Walker. Ten už prvním závodě slušně zatápěl špičce a nakonec dojel sedmý. Ve druhém závodě měl tento zkušený jezdec šanci své umístění ještě vylepšit, ale když pro jistotu ubral za kouřící Hondou Tommyho Bridewella, dotáhl se na něj Karl Harris a Peter Hickman. Přesto Walker sončil osmý a celkově drží skvělou sedmou příčku. Kdyby se Walker dostal do Showdownu pro první šestici, byla by to rozhodně bomba. Talentovaný mladík, Danny Buchan, měl celý víkend problémy s technikou, ale věřte, že o něm ještě uslyšíme.

Své kvality potvrdil i Karl \”Bomber\” Harris, který pro tým PR Racing Kawasaki dokázal získat skvělé sedmé místo. Vítěz Superstocků při WSBK a trojnásobný mistr britských supersportů, je podle mnoha odborníků jedním z největších přirozených talentů a je jedno, jestli sedí rok doma a motocykl ani nevidí. Ve svých čtyřiatřiceti letech tak nejspíše \”Darth Vader\” ještě neřekl své poslední slovo.

Bývalý závodník Tom Tunstall ve svém týmu Doodson Motorsport Honda udržel Dánskou hvězdu MS Supersport, Robbina Harmse. Ten se ze začátku potýkal s nastavením svého stroje, ale v neděli se mu povedlo víkend otočit a nakonec zajel z konce pole dva solidní závody a získal dvě jedenáctá místa.

Ducati 1199 Panigale týmu Rapido Sport Racing Ducati bude jistě potřebovat hodně práce. Ale dvojnásobný italský šampion Matteo Baiocco, se docela dobře předvedl už v BH Indy a v obou jízdách bojoval. Matteo měl dva hodně nepovedené starty, ale dokázal získat hodně pozic v závěrech závodů a to je pozitivní znak do pokračování sezony. BH Indy navíc Panigale moc nesedí a tak se dá v Thruxtonu očekávat trochu lepší výkon. Tým navíc říká, že získal řadu potřebných dat a pokročil hlavně v oblasti elektroniky.

Na poslední chvilku do šampionátu naskočil tým MH Kawasaki a hned zásluhou Howieho Mainwaringa získal první bod. Uvidíme, jak se jemu a jeho týmovému kolegovi, kterým je Luke Quigley, povede v Thruxtonu.

Martin Jessopp se svým týmem Riders Motorcycles BMW, nedokázal po návratu z MS Supersport do BSB bodovat, ale v Thruxtonu chce již bojovat o top ten. První závod totiž tým bral spíše jen jako testy a přípravu na Thruxton, který má Martin opravdu rád a kde by se mělo BMW dařit.

Pole bude opět nejspíš uzavírat Halsall Racing Kawasaki s Lee Costellem. A Aaron Zanotti, který startuje ve vlastním týmu na Suzuki. Doufejme, že se tentokrát na start postaví Jenny Tinmouth, která měla pro Brands Hatch Indy velké plány, ale porucha převodovky jí ve warm-upu vystavila stop.

fansofsmrz.cz

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0