V NASCAR začíná nová sezona a s ní i odpočítávání do žluté

V NASCAR začíná nová sezona a s ní i odpočítávání do žluté

Na oválech je každý incident a jakýkoliv předmět na dráze řešen žlutými vlajkami. To je z hlediska bezpečnosti logické. Co už logické není, jsou žluté

Začíná nám Formule 1 NASCARovatět?!
V8: Novozélandská superstar Scott McLauglin chce do NASCAR
V semifinále NASCAR Whelen Euro Series Malchárek poskočil na 4. miesto medzi nováčikmi

Na oválech je každý incident a jakýkoliv předmět na dráze řešen žlutými vlajkami. To je z hlediska bezpečnosti logické. Co už logické není, jsou žluté vlajky bez příčiny a každých dvacet minut. Vítejte v Camping World Truck Series.

Na počítačovou hru NASCAR Racing od Papyrusu si barvitě pamatuji dodnes. Zaujali mě v ní dva závodníci – Dave Marcis, protože byl nejstarší, a Jeff Gordon, protože měl na mé VGA grafice nejbarevnější auto.

Jeff Gordon odešel na konci loňského roku do závodního důchodu, ale jeho číslo 24 žije dál. Chase Elliot s modrým Chevroletem, nesoucí onu legendární čtyřiadvacítku, získal v Daytoně 500 pole-position. Číslo 24 je v dobrých rukách. Zdá se, že dvacetiletý Elliot půjde ve šlépějích svého otce Billa. V nejvyšší lize NASCAR si již nyní dělá velmi dobré jméno, možná překoná svého otce a získá více než jeden titul. Ovšem bude to mít těžké, obligátní Chase for the Cup je součástí seriálu od roku 2004 a poslední dva ročníky funguje ve stylu vyřazovacích kol. S formátem Chase jsem se osobně nikdy nesmířil.

V NASCAR občas vymýšlejí s prominutím hlouposti. Nicméně nastal čas, aby náčelníci NASCAR zpomalili a zamysleli se nad tím, co provádějí. Jmenovitě u třetí ligy – Camping World Truck Series. V pátek odstartuje v Daytoně úvodní závod dvaadvacátého ročníku tohoto seriálu. Kdo se jej rozhodne sledovat, aniž by o těchto závodech něco věděl, může si k televizi přinést basu piv a pustit se do díla. Každých dvacet minut totiž dostane příležitost odejít na toaletu.

jo nemechek nascar camping

V NASCAR se rozhodli, že (v průměru 200 mil dlouhé závody) rozsekají do dvacetiminutových segmentů a dají tomu název Caution Clock. Jezdci odstartují a zároveň se spustí časový odpočet. Za dvacet minut budou vyvěšeny žluté vlajky. A pořád dokola. Restart závodu, dvacetiminutový odpočet, žlutá, restart, odpočet… Pokud snad dojde v průběhu zelených vlajek k nějakému skutečnému incidentu a bude opravdu nutné vyvěsit žluté vlajky, hodiny se restartují.

Proč, proč? Tato otázka nejčastěji padala z úst novinářů a střízlivě uvažujících fanoušků NASCAR. Rozpadající se gumy ve formuli 1 jsou proti Caution Clock černým zlatem. Prý že závody budou dramatičtější a přinesou nový náboj. Hloupost.

caution clock

Parádních reakcí se zpravidla u těchto Jobových zpráv dočkáte na Twitteru. Založte si ho, já už to před časem udělal. Každopádně lavina kritiky vytěsnila pochvalné reakce na tuto perfektní, úplně super novinku – takhle zhruba reagovali činovníci NASCAR, závislí novináři a samozřejmě za každých okolností dobrotu sekající závodníci.

Takže v Truck Series se bude závodit jen dvacet minut. Je to vztyčený ukazováček jezdcům, kteří se pokusili udělat si na prvním místě náskok a vyhrát tím, že jsou prostě rychlejší a lépe připraveni. Tohle diváci podle NASCAR nechtějí, oni chtějí podle NASCAR přerušovaný závod, aby nikdo nestihl vybočit z řady. V NASCAR se za rychlost trestá. Všichni musí jet stejně a generovat v posledním kole fantastický finiš, každý závod, každou neděli. Až to člověka omrzí, protože bude vědět, že jde o uměle nastavené drama. Vždyť to jde i přirozenou cestou, možná ne tak často, ale právě proto stojí takový finiš za to. Vzpomeňte si na Corvette Racing v 24h Daytoně. Rovných devadesát jedna kol pod zelenými vlajkami a v cíli je dělilo pouhých 0,034 vteřiny.

Ať už jste příznivci NASCAR, či nikoliv, určitě jste motoristickému sportu nakloněni. Jinak byste článek nedočetli až sem. Třeba dáte Camping World Truck Series šanci a zjistíte, že má Caution Clock něco do sebe. Já raději zůstanu výhradně u tradiční pětistovky v Daytoně. Nechť si každý vybere sám. Pamatujte, že vše, co slyšíme, je názor, nikoliv fakt. Vše, co vidíme, je perspektiva, nikoliv pravda. Osobně ale doufám, že se nápad Caution Clock nerozšíří do Xfinity Series a Sprint Cup Series. Snad se Caution Clock ocitne příští rok tam, odkud přišel, v koši. Podobně jako dvojité body ve formuli 1.

Aleš Sirný, Foto: NASCAR

//

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar

    začíná nová éra,možná to skončí tak,že se pojede vždy jedno kolo,potom se závod zastaví,řidiči se pokloní ředitelství NASCAR,zakousnou nějaký hotdod,dají loka Coly,čímž navnadí diváky ke konzumaci,sednou za volanta dají si další start a jedno kolo.To celkem 500x za závod.No nebude to fajn strávený víkend?

  • DISQUS: 0