V ČÍNĚ OČEKÁVEJTE TŘI ZASTÁVKY V BOXECH, PIRELLI NASAZUJE MĚKKÉ A STŘEDNÍ PNEUMATIKY

V ČÍNĚ OČEKÁVEJTE TŘI ZASTÁVKY V BOXECH, PIRELLI NASAZUJE MĚKKÉ A STŘEDNÍ PNEUMATIKY

Pirelli pro Velkou cenu Číny nominovalo středně tvrdou směs P Zero Bílá společně s měkkou směsí P Zero Žlutá. Tato kombinace se letos objevuje poprvé.

Pirelli Velká cena Kanady – preview
Čepil zakončil WSK Open Cup osmým místem
Formule Renault 3.5 míří na Nürburgring

Pirelli pro Velkou cenu Číny nominovalo středně tvrdou směs P Zero Bílá společně s měkkou směsí P Zero Žlutá. Tato kombinace se letos objevuje poprvé. Čína je známá tím, že tamní trať je velice plynulá a hladká. Teploty tratě a vzduchu jsou mírné. Pro zvolené směsi se tedy jedná o ideální prostředí.

Flexibilita středních a měkkých pneumatik zaručuje týmům výběr z hned několika různých strategií. I v minulosti se piloti na předních místech střetávali s kombinací široké škály různých taktik. Déšť, který výrazně ovlivňoval první dva podniky letošního ročníku, není v Číně ničím vzácným. Je tak docela dobře možné, že znovu ke slovu přijdou přechodné pneu Cinturato Zelená nebo dokonce mokrá směs Cinturato Modrá.

ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Čína často přináší závody, které patří k těm nejlepším v celé sezoně. Jednu z hlavních rolí při tom hraje strategie. Všechny letošní směsi Pirelli jsou v porovnání s těmi loňskými úmyslně o něco měkčí, rychlejší a rychleji se opotřebují. Historie ovšem potvrzuje, že se týmy dokážou s pneumatikami poprat velmi rychle. Šanghaj je oproti Malajsii o něco méně agresivním okruhem. Přesto očekáváme, že většina jezdců vsadí na tři zastávky v boxech, někteří pak mohou risknout i dva pitstopy. Loni vyhrál Nico Rosberg z týmu Mercedes, který dokázal ze všech nejlépe zacházet s pneumatikami a postaral se o velké překvapení.“

AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Čína je okruhem, který mezi ostatními vyčnívá. Z pohledu pneumatik zde piloti naleznou ideální kompromis mezi rychlostí a opotřebováním.“

PNEUMATIKY Z POHLEDU OKRUHU:
• V Číně na pneumatiku působí poměrně velké síly. Může za to několik speciálních zatáček. Třeba hned ta první opisuje skoro celou kružnici. Na trati najdeme také několik zón s prudkým brzděním, kde se váha přenáší na přední část vozu. Největší zátěži musí odolávat levá přední pneumatika. Čína se může pochlubit nejtvrdší brzdnou zónou ze všech okruhů.
• Dalším důležitým místem je zatáčka číslo 13: je to dlouhá zatáčka na pravou ruku, hned před nejdelší rovinkou, která je mírně nakloněná. Síly působící na pneumatiku se při akceleraci z této zatáčky postupně zvyšují.
• Také loni se v Číně jelo na středních a měkkých pneumatikách. Vítěz závodu (Rosberg) zvolil strategii dvou zastávek v boxech, startoval na měkkých pneumatikách, na což navázal dvěma stinty se střední směsí. Druhý a třetí v cíli (Button a Hamilton) byli v boxech třikrát – začínali na měkké směsi, poté přezuli znovu na měkkou, a následovaly dva stinty na středních pneumatikách.

TECHNICKÉ POZNÁMKY:
• Střední směs, která má menší pracovní rozsah, by neměla mít problémy se zahříváním ani při nižších teplotách. Tím je zajištěna konzistence jejích vlastností a regulace opotřebení. Měkká směs, jejíž pracovní rozsah je vyšší, funguje poněkud odlišně. Za chladného počasí může chvíli trvat, než se zahřeje, problémy by mohly nastat hlavně na předních pneumatikách. Po zahřátí nicméně tyto pneu zajistí ještě lepší přilnavost, ovšem za cenu rychlejší degradace. Použitelné by měly být po dobu 14 až 16 kol.
• Obě směsi by mělo co do rychlosti dělit 0,5 až 0,6 sekundy na kolo.
• V klopené třinácté zatáčce na vůz působí maximální přítlak a styčná plocha pneumatiky a vozovky je v porovnání se stavem, kdy vůz stojí, dvojnásobná.

PIRELLI V ČÍNĚ:
• Pirelli v Číně působí od roku 2005, kdy byla v Yanzhou vybudována první továrna na radiální pneumatiky pro nákladní vozy. Od té doby se továrna rozrostla tak, až se z ní stalo centrum výroby s mezinárodním významem. Druhou továrnu, která se pro změnu specializuje na pneumatiky pro prémiové vozy, Pirelli postavilo v roce 2007.

DALŠÍ ZPRÁVY Z PIRELLI:
• Devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb obnovil spolupráci s Pirelli (s touto značkou získal tituly v letech 2008 až 2010) a zvítězil při svém debutu v sérii FIA GT. Řídil vůz McLaren MP4-12C, který připravil jeho vlastní tým. Loeb a Alvaro Parente vyhráli kvalifikační závod, mistrovský závod pak patřil Franku Stipplerovi a Edwardu Sandstromovi (WRT Audi R8 LMS).
• Americký pilot GP3 (série, které Pirelli dodává pneumatiky) Conor Daly, který byl nejrychlejší v předsezónním testování a v celkovém hodnocení loňské sezony skončil šestý, dostal nabídku závodit v nejslavnějším závodě své vlasti. Příští měsíc se v barvách týmu A.J. Foyt Racing zúčastní 500 mil v Indianapolis.

3D VIDEO SKRIPT – ČÍNA

Čína je třetím podnikem aktuálního ročníku mistrovství světa vozů formule 1. Pirelli na okruh v Šanghaji přiváží střední směs P Zero Bílá a – poprvé v sezoně – také měkké pneu P Zero Žlutá. I tato směs je měkčí než její předchůdce ze sezony 2012.

Tato kombinace je stejná jako v loňském roce a slouží k tomu, aby pokryla veškeré vrtochy počasí, které se v této části roku mohou v Šanghaji objevit.

Očekávat můžeme teploty vzduchu pohybující se mezi 15 a 23°C. Trať by pak měla být zahřátá v intervalu 15 a 30°C. Povrch trati zde není příliš drsný, je pouze o něco náročnější než asfalt v Melbourne. Charakter okruhu jako takový však již na pneumatiky klade velké nároky.

Na konci hlavní rovinky vozy brzdí z rychlosti 315km/h až na 65km/h, a to na vzdálenosti pouhých 130 metrů. Brzdné přetížení se rovná 5G. Podobně velkým deceleračním silám jsou pneumatiky vystaveny pouze několikrát v roce.

Obě směsi by mělo co do rychlosti dělit 0,5 až 0,6 sekundy na kolo.

Vlastnosti čínského okruhu dávají vyniknout strategii kolem pneumatik. Stejně jako před rokem bude oblíbená taktika dvou nebo tří pitstopů.

Střední směs by neměla mít problémy se zahříváním i při nízkých teplotách. Tím je zajištěna konzistence jejích vlastností a regulace opotřebení.

Měkká směs funguje poněkud odlišně. Za chladného počasí může chvíli trvat, než se zahřeje, problémy by mohly nastat hlavně na předních pneumatikách. Po zahřátí nicméně tyto pneu zajistí ještě lepší přilnavost, ovšem za cenu rychlejší degradace. Použitelné by měly být po dobu 16 až 18 kol.

Klíčové bude správné nastavení vozu, zejména pak jeho přední část. Nejvíce namáhána bude levá přední pneumatika. Dlouhé a rychlé zatáčky na trati v Šanghaji působí na přední pneu velkou silou, a tak je důležité, aby nebyly opotřebovány příliš rychle.

PR Pirelli

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0