Pouze týden po Velké ceně Číny se formule 1 přesouvá do Bahrajnu. Pro závod na tomto ostrovním státě Pirelli nominovalo tvrdou směs P Zero Oranžová a
Pouze týden po Velké ceně Číny se formule 1 přesouvá do Bahrajnu. Pro závod na tomto ostrovním státě Pirelli nominovalo tvrdou směs P Zero Oranžová a středně tvrdé pneumatiky P Zero Bílá. Bahrajnský okruh se vyznačuje vysokými teplotami vzduchu i trati. Asfalt je zde navíc často zašpiněn pískem z okolních pouští. Šakir je rychlá a zároveň i technicky náročná závodní dráha. I díky tomu se jednalo před návratem Pirelli do formule 1 o ideální místo pro testování.
Trakce a brzdění jsou na 5 412 metrů dlouhé trati, která zároveň patří k těm nejširším v kalendáři, klíčovými nároky. Degradace pneumatik by měla být poměrně vysoká, i proto Pirelli nominovalo dvě nejtvrdší směsi, které má k dispozici.
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Bahrajn loni patřil k několika málo okruhům, které neznáme ze závodění, byť jsme tu už v minulosti testovali. Vůči pneumatikám se jedná o jednu z nejnáročnějších tratí. Mohou za to zejména vysoké teploty. Očekáváme, že každý vůz v boxech zastaví třikrát. Přesnější předpovědi ale budeme znát v pátek, kdy nasbíráme dostatek dat. Jednu z hlavních výzev v Bahrajnu představuje vývoj povrchu trati – nedá se totiž snadno predikovat. Vliv má množství písku, které se dostane na trať. Z toho, co jsme viděli loni, to nicméně vypadá, že opět uvidíme širokou škálu různých závodních strategií. I jezdci, kterým se nepovede kvalifikace, tak budou mít v závodě šanci skončit hodně vpředu.“
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Bahrajn je okruh, na kterém jsem s vozem formule 1 nikdy nejel. Podíval jsem se sem nicméně v době, kdy jsem závodil v sérii Speedcar (podobná americké NASCAR), a to v roce 2009. Dokonce se mi podařilo vyhrát. Bahrajn je vůči pneumatikám poměrně drsný, nicméně jedná se o oblast, kterou může jezdec výrazně ovlivnit. Náročné to nicméně bude i po stránce fyzičky.“
PNEUMATIKY Z POHLEDU OKRUHU:
• Bahrajn je jedním z nejnáročnějších závodů v roce, a to zejména co do podélných sil, které působí na pneumatiku. Největších hodnot nabývají při brzdění v první a čtrnácté zatáčce. Maximální trakce je zase potřeba v zatáčce číslo 10.
• Brzdění je typickou charakteristikou bahrajnského okruhu. V první zatáčce vozy zpomalují z rychlosti 315km/h na 65km/h, přičemž jim k tomu stačí tři sekundy a 130 metrů trati. Pneumatiky kvůli tomu odolávají tíze 4.5G.
• Laterální zátěž se řadí k průměru. Maxima dosahuje ve dvanácté zatáčce.
• Loni se v Bahrajnu závodilo na měkkých a středních pneumatikách. Letošní směsi jsou však měkčí než jejich starší ekvivalenty. Tvrdé pneu specifikace 2013 se tak spíše podobají loňské střední směsi. Prvních pět jezdců v cíli jelo na tři zastávky v boxech a všichni startovali na měkké směsi. Každý však využíval kombinaci měkkých a středních pneu jiným způsobem. Z jezdců, kteří riskli dvě zastávky, byl jím Paul di Resta.
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
• Na povrch trati bylo použito 60 000 tun žuly dovezené z Anglie. Zajišťuje dobrou přilnavost. Co do drsnosti je zdejší asfalt klasifikován jako středně až vysoce drsný.
• Předpokládá se, že tvrdé pneumatiky by mohly vydržet 15-17 kol, střední pneu pak 13-15 kol.
• První zatáčka je extrémně důležitá. Jezdec z ní musí vyjet čistě, aby mohl správně projet následující levotočivou zatáčku a získal co nejlepší maximální rychlost na nedaleké rovince. Taktéž je třeba dát si pozor na protáčení kol a zbytečné zatěžování obutí. Na startu v těchto místech můžete hodně získat, ale i ztratit.
3D VIDEO SKRIPT – BAHRAJN
Bahrajn je čtvrtým podnikem letošního ročníku mistrovství světa vozů formule 1. Letos podruhé se pojede na dvou nejtvrdších druzích pneumatik – do hry promluví tvrdá směs P Zero Oranžová společně se středně tvrdou směsí P Zero Bílá. Tyto pneumatiky jsou tou nejlepší volbou pro poměrně drsný asfalt a očekávané vysoké teploty.
Kombinace pneumatik Pirelli se bude muset vypořádat s extrémními nároky trati, která se nachází uprostřed pouště. Teploty (vzduch 30°C a asfalt 45°C) zvyšují problémy, které může způsobit písek navátý na trať. Největší trable piloti mívají obvykle v pátek, kdy vskutku není snadné jet dostatečně precizně, zvláště pak ve vlnité a rychlé sekci čítající zatáčky čtyři až sedm.
Bahrajn patří k vůbec nejnáročnějším tratím co do longitudinálních energií, které působí na pneumatiky. Největších hodnot nabývají při brzdění v první a čtrnácté zatáčce. Maximální trakce je zase potřeba v zatáčce číslo 10. Laterální zátěž se řadí k průměru. Maxima dosahuje ve dvanácté zatáčce.
V první zatáčce vozy zpomalují z rychlosti 315km/h na 65km/h, přičemž jim k tomu stačí tři sekundy a 130 metrů trati. Pneumatiky kvůli tomu odolávají tíze 5G. Z tohoto důvodu je Bahrajn skvělým testem pro nejtvrdší pneumatiky z produkce Pirelli. Není náhodou, že se právě tato trať používala pro několik intenzivních testů pneu.
Strategie a počet zastávek v boxech jsou zde ovlivněny teplotním opotřebením zejména zadních pneumatik. Samotné klasické opotřebení tu nemá tak vysokou váhu.
Očekává se, že tvrdé pneumatiky vydrží 15-17 kol, středně tvrdé pneu pak přibližně 13-15 kol. Převažovat by měla strategie tří zastávek.
PR Pirelli
COMMENTS