USCR: A co teď?

USCR: A co teď?

Americký novinář Declan Brennan přirovnal situaci v United SportsCar Racing k závěrečné scéně filmu Hledá se Nemo, v níž ryby po dlouhém plánování uni

WTCC: Hondy pokračují v dobrém tempu i v Číně
První etapa zrušena, Kolomý s Valtrem už nervózně přešlapují
Nic netrvá věčně, ani Brumos Porsche

Americký novinář Declan Brennan přirovnal situaci v United SportsCar Racing k závěrečné scéně filmu Hledá se Nemo, v níž ryby po dlouhém plánování unikly ze zajetí akvária a v igelitových pytlících plných vody skočily do moře. Jenže v pytlících zůstaly plavat na hladině a celá scéna končí slovy: A co teď?

Do začátku premiérové sezony United SportsCar Racing zbývá necelých šest měsíců a v paddocku sérií ALMS a Grand-Am koluje řada otázek, na které nikdo nezná odpověď. Jaká bude podoba kalendáře, kolik bude závodů, jaká budou technická pravidla, kolik vše bude stát, kdy se bude testovat, a tak dále, a tak dále.

Být majitelem prototypu Daytona musí být v této chvíli velmi nepříjemné. Zatímco prototypy kategorie P2 čekají jen minoritní úpravy a pravděpodobně se pojede s nastavením Le Mans kvůli malému přítlaku a tím pádem menší rychlosti, u prototypů Daytona bude potřeba provést řadu změn – a ne levných.

Na okruhu Elkhart Lake ztrácely DP na P2 téměř šest vteřin. Na to, že obě kategorie vozů se mají výkonnostně srovnat, aby mohly příští rok bojovat o absolutní vítězství, jde o propastný rozdíl, vyžadující zásadní změny v technických pravidlech.

Bylo potvrzeno, že DP budou mít k dispozici šestistupňovou převodovku s řazením pod volantem. Ale tím to končí, o dalších úpravách se jen mluví. Většina týmových šéfů v Grand-Am počítá s tím, že se nevyhne nezbytné investici do prototypu Daytona. S tím se už řada z nich smířila. Problém je v tom, že nikdo nezná podrobnosti, žádná technická pravidla neexistují a nikdo nemůže zahájit přípravy a testování na sezonu 2014, která začne na konci ledna čtyřiadvacetihodinovkou v Daytoně.

\"08-08-2013_RdAmR_BC0013\"

Dlouhotrvající nejistota vyvolává u vedení týmů rozpačitost. Mají zůstat u DP, nebo raději koupit prototypy P2, nebo úplně opustit USCR a zaměřit se na jinou motoristickou disciplinu? Tim Keen, týmový manažer veleúspěšné stáje Chipa Ganassiho, potvrdil, že na rok 2014 nemají program a existuje možnost výměny DP za P2. Naopak šéf a závodník stáje 8Star Motorsport Enzo Potolicchio má v tomto ohledu jasno. Pokud vedení USCR nepřijde do konce října s přesným zněním pravidel, Potolicchio zaměří pozornost na jinou sérii.

Existence závodních týmů stojí na příjmu od sponzorů a pokud lidem, u nichž žádáte o peníze, nejste schopni odpovědět, kolik to bude stát, kolik se pojede závodů, kde se závody pojedou a na jaké televizní stanici se budou vysílat, bude vyjednávání o peníze extrémně složité. (Nutno podotknout, že minulý týden získala vysílací práva na USCR stanice Fox Sports 1, která kupuje známou stanici Speed TV.)

Společný víkend sérií ALMS a Grand-Am je z pohledu týmových šéfů promarněnou příležitostí. Místo toho, aby se zajistilo testování den po závodě, všichni se rozjeli domů. Scot Elkins, technický viceprezident USCR, rozhodnutí obhajuje. Podle něj je na to ještě příliš brzy. Inženýři stále ještě sedí před monitory počítačů a pracují na simulacích. K prvnímu společnému testu by podle Elkinse mohlo dojít na začátku září.

Suma sumárum, fanoušci jsou sice vznikem společné série relativně spokojení, ale uvnitř USCR panují krušné chvíle, kde je čas největším nepřítelem. Je nutné správně nastavit Balance of Performance mezi P2 a DP, pak navrhnout nové komponenty, nechat je vyrobit, nechat je implementovat do vozů, řádně otestovat, sehnat sponzory…a tak bychom mohli pokračovat dál.

Rozhodně nečekejte, že v lednové Daytoně bude všechno fungovat jako švýcarské hodinky a výkony P2 a DP budou srovnané do stejné úrovně…

Aleš Sirný
Foto: Grand-Am

COMMENTS

WORDPRESS: 3
  • comment-avatar
    Jack24 12 years ago

    UN UOMO, UN CAVALLO, UNA PISTOLA

    …..se pojede s nastavením Le Mans kvůli malému přítlaku a tím pádem menší rychlosti…
    A jste si tím jistý?
    Neznamená náhodou menší přítlak používaný v Le Mans vyšší rychlost a tím zároveň menší přítlak v zatáčkách?

    • comment-avatar
      Aleš Sirný 12 years ago

      Ano jsem. S nastavením Le Mans se pojede kvůli tomu, aby auta měla menší grip v zatáčkách a tím pádem je projížděla pomaleji. Ovšem například u takové 24h Daytona se asi pojede s jiným nastavením. tam by byl menší přítlak výhodou než nevýhodou.

  • comment-avatar

    Tak to vidím,že se sjednotí předpisy a budou další závody ,další vláček jako v DTM,WTCC,různé cupové závody a závody jako závody formulí kde nikdo nikoho nepředjede. Vždyť kořením vytrvalostních závodů je právě to předjíždění,to riziko při něm i když se jedná o vozy různých kategorií a tím pádem i výkonu. Sledoval jsem před pár týdny závod ELMS v Rakousku,kdy vůz třídy LMP-2 předjel vůz třídy GTE jen na brzdy před zatáčkou a vůz třídy LMPC ho neměl šanci předjed vůbec,jen vozy GTC trošku zaostávaly,ale byl to zajímavý mix přitom v tréningu byly rozdíly vice než 7 sekund na relativně krátkém okruhu. Věřím,že USCR si stím poradí ve prospěch věci,proto nepřipustili do závodů vozy LMP-1 kde už je propastný rozdíl. Vždyť v preferované F-1 jede jen jedna třída a rozdíly v kvalifikaci jsou značné ve Spa až 8 sekund na kolo! Přeji pořadatelům USCR pevnou ruku při výběru balancí jedotlivých tříd,protože v době krize dělají něco pro diváka,zatímco v Evropě jdou opačnou cestou viz závody vozů GT.

  • DISQUS: 0