Úvodní podnik amerického seriálu United SportsCar Championship se konal na okruhu Daytona International Speedway. Tradiční lednová čtyřiadvacetihodino
Úvodní podnik amerického seriálu United SportsCar Championship se konal na okruhu Daytona International Speedway. Tradiční lednová čtyřiadvacetihodinovka nabídla řadu dramatických momentů a nechyběl ani napínavý závěr, v němž o vítězi a poraženém rozhodly špatné počty.
V kategorii prototypů byly síly nesmírně vyrovnané. Před závodem to sice vypadalo dobře s prototypy P2, ale netrvalo dlouho a evropská technika byla jen do počtu. Týmy Michael Shank Racing, Krohn Racing a ESM postily technické problémy a hlavní slovo měly prakticky už od první zatáčky po startu prototypy Daytona. Moc toho neřekl i vůz DeltaWing, jehož rychlost byla v prvních 20 kolech více než slibná. Převodovka však řekla dost a celý tým mohl balit ještě před západem slunce.
Prim hrály prototypy DP týmů Action Express Racing, Chip Ganassi Racing a Wayne Taylor Racing. Všichni střídající jezdci dokázali držet rychlé tempo a nikdy se od prvního místa příliš nevzdalovali. Nápomocné byly i časté žluté fáze, typický to obrázek pro americký motorsport, zejména pak pro Daytonu. Nutno podotknout, že úřadu se znovu zhostil Beaux Barfield a safety car neposílal na dráhu za každou cenu.
V poslední hodině se souboj o celkové vítězství zúžil na týmy Ganassi a Taylor, respektive na Scotta Dixona a Jordana Taylora. Oba jeli navzdory čtyřiadvacetihodinovému maratonu naprosto perfektně a bezchybně. Rozhodující moment nastal zhruba čtvrt hodiny před koncem, kdy z prvního místa v kategorii PC havaroval Colin Braun.
Po restartu v závěrečných minutách se měl začít lámat chleba, ale k souboji Dixona a Taylora bohužel nedošlo. Během žluté fáze dostal Taylor do vysílačky zprávu, že musí zajet do boxu a střídat, rovných deset minut před koncem závodu! Důvod? Špatně vypočítaný čas. Taylor by strávil za volantem více času než dovolují pravidla a musel být vystřídán bratrem Rickym.
Dixon si mohl oddechnout, od prototypu Action Express Racing ho dělilo několik vozů a Dixon si pohodlně dojel pro druhé daytonské vítězství v kariéře a pro rekordní šestý triumf pro Chipa Ganassiho. Dixon samozřejmě slavil i s kolegy spolujezdci, partnerem z IndyCar Tony Kanaanem, a dvojici specialistů NASCAR Jamie McMurrayem a Kylem Larsonem. Druhé místo obsadili lonští vítězové Christian Fittipaldi, Joao Barbosa a Sebastien Bourdais. Třetí místo mohli stěží slavit Max Angelellli a bratři Taylorové.
V kategorii PC hrála situace do karet týmu CORE autosport. Tato stáj, která kategorii PC v loňské sezoně dominovala, se ujala vedení od deváté hodiny závodu a všechno vypadalo, že si dojede pro zasloužené vítězství. Jenže dvacet minut před koncem vyjel Colin Braun mimo trať. Sice se vrátil, ale pravděpodobně vinou studených a znečištěných pneumatik dostal v oválové sekci smyk, narazil do bariéry a jeho vůz začal hořet. Tým přišel o jasné vítězství a vavříny s hodinkami Rolex nečekaně připadly čtveřici Mike Guasch, Andrew Novich, Tom Kimber-Smith, Andrew Palmer týmu PR1/Mathiasen Motorsports.
Kategorie GTLM byla stejně vyrovnaná jako u prototypů. Střídavý souboj vozů Ferrari, Chevrolet, BMW a Porsche probíhal po celých čtyřiadvacet hodin. Nakonec se bitva o vítězství zúžila jen na Corvette a BMW. Garcia s Corvettou vedl o několik vteřin, ale žlutá fáze zhatila šance na pohodlný finiš. Po restartu měl Garcia sice nějaký ten náskok, ale jakmile Werner s BMW prokličkoval mezi pomalejšími jezdci, úspěšně stíhal žlutou Corvettu. Dramatický předjížděcí manévr se ale nekonal a Garcia projel cílem první s náskokem čtyř desetin vteřiny. Tým Corvette dosáhl na další vítězství, vděčit za to může posádce Antonio Garcia, Jan Magnussen a Ryan Briscoe.
Na prvním místě v GTD a třináctém celkově dojel bílomodrý Viper posádky Al Carter, Dominik Farnbacher, Ben Keating, Cameron Lawrence a Kuno Wittmer. Největšími soupeři této čtveřice byli v závěru závodu MacNeil, Keen, Davis a van Gisbergen s vozem Porsche 911. Ve finále jim ale na vítězný Viper chybělo sedm vteřin.
Výsledky závodu najdete zde
Druhý podnik USCC se uskuteční 21. března na okruhu Sebring.
Aleš Sirný
Foto: NASCAR
COMMENTS