Závěrečný závod Petit Le Mans amerického seriálu United SportsCar Championship rozuzlil poslední hádanky v boji o titul šampionů. Zatímco v kategorii
Závěrečný závod Petit Le Mans amerického seriálu United SportsCar Championship rozuzlil poslední hádanky v boji o titul šampionů. Zatímco v kategorii PC bylo rozhodnuto od minulého závodu , zbývala řada pohárů, které zatím neměly své majitele.
V deset hodin trvajícím závodě (téměř tři hodiny se jezdilo za safety carem) na překrásné dráze Road Atlanta probíhala přetahována zejména mezi týmy Action Express Racing a Wayne Taylor Racing. V případě AER šlo vlastně jen o formalitu. Bodový náskok Joao Barbosy a Christiana Fittipaldiho byl před WTR tak velký, že oběma stačilo jen odstartovat, vystřídat se v autě a potom slavit. Jenže Barbosa s Fittipaldim nedorazili do státu Georgia slavit, nýbrž závodit.
Nekonečná přetahovaná o vedení v závodě ve finále dopadla ve prospěch bratrů Taylorových a jejich třetího kolegy Maxe Angelelliho. Finišující Jordan Taylor si v poslední fázi závodu vytvořil půlminutový náskok, ale žlutými vlajkami o výhodu přišel a po restartu musel začít od znova. Nakonec ho v cíli dělilo jedenáct vteřin od druhého Fittipaldiho, který společně s Barbosou a Sebastienem Bourdaisem přebíral pohár za druhé místo.
Třetí místo vybojovala stáj Chip Ganassi Racing. Scott Pruett a Memo Rojas po strastiplné sezoně titul (z Grand-Am) neobhájili, ale tři vítězství svědčí o jejich setrvávající rychlosti. Na podiu je doplnil trojnásobný šampion IndyCar Scott Dixon.
Rovných sedmnáct kol strávil na čele i prototyp DeltaWing, kterému se podařilo dojet do cíle se ztrátou pěti kol na výborném čtvrtém místě. Trojice Katherine Legie, Andy Meyrick a Gabby Chaves se v posledních třech hodinách potýkala s problémovou převodovkou, u níž vysadila první a druhá rychlost.
Do cíle nedojel ani jeden ze zástupců prototypů P2. Červené stroje Mazda se nedostaly dál než do sedmé hodiny závodu a největší konkurent prototypů Daytona, Ligier JS P2 stáje OAK, odstoupil v polovině závodu po kolizi s Meyrickem, která vyústila v tvrdý náraz do bariéry z pneumatik v první zatáčce.
Nejrychlejší prototypy se všeobecně potýkaly s různými problémy. V první pětce skončili jen čtyři zástupci kategorie P, další tři z celkových jedenácti skončili hluboko ve startovním poli.
Přehled titulů v kategorii P je následující. V poháru jezdců slavili Joao Barbosa a Christian Fittipaldi z týmu Action Express Racing, který mimo jiné získal titul i v poháru týmů. V šampionátu výrobců motorů si vavříny odnesla značka Chevrolet.
V kategorii PC si pro vítězství dojela posádka Renger van der Zande, Mico Schultis a Alex Popow z týmu Starworks Motorsport. Nicméně k triumfu měla nakročeno stáj 8Star Motorsports v čele se Seanem Rayhallem. Jenže spanilou jízdu narušil v posledních minutách Tracy Krohn, který se zeleným Ferrari narazil do projíždějícího Rayhalla. Kolize vyústila v Rayhallův let vzduchem a finální žlutou fázi.
První místo převzal tým PR1/Mathiasen Motorsports, ale díky jejich nutné zastávce pro pár litrů paliva převzal vedení tým Starworks Motorsport a stal se překvapivým vítězem závodu. Na druhém místě dojeli již potvrzení šampioni PC Colin Braun a Jon Bennett – společně s Jamesem Guem. Stáj CORE autosport pak díky druhému místu stvrdila vítězství v poháru týmů, již počtvrté za sebou. Třetí místo obsadil tým PR1/Mathiasen Motorsports.
Ve vyrovnané kategorii GTLM se premiérového vítězství roku 2014 dočkala soukromá stáj Falken Tire s vozem Porsche 911 RSR. Trojice Bryan Sellers, Wolf Henzler a Marco Holzer strávila na čele nejvíce kol a finišující Holzer projel cílem na první místě s náskokem ani ne vteřiny před továrním Porsche, řízeném Patrickem Longem a dále Michaelem Christensenem a Earlem Bamberem. Díky tomuto úspěchu si Porsche zajistilo celkové prvenství v poháru konstruktérů.
Nejvíce titulů ale bral Dodge Viper. Červený muscle car se startovním číslem 91 dojel na třetím místě a Kuno Wittmer se stal šampiónem kategorie GTLM. Jeho celosezónního kolegu Jonathana Bomarita posadilo vedení týmu do sesterského vozu s číslem 93, aby zvýšilo šanci na titul. Bomarito však skončil na šestém místě a titul bral Wittmer.
Největším soupeřem Viperů v boji o titul byla stáj Corvette Racing, resp. Corvetta číslo tři, řízená Antoniem Garciem. Jeho šanci na vítězství však spálil Nick Tandy už ve třetí hodině. Se svým Porsche si pří jízdě na pitlane upravoval bezpečnostní pásy, nedíval se na cestu a narazil do Ferrari Pierra Kaffera, zároveň to odnesla i žlutá Corvetta, která narazila do Tandyho.
Ferrari odstoupilo, Porsche dojelo do cíle na pátém místě se ztrátou jednoho kola a Corvetta skončila osmá se ztrátou tří kol.
Vedle poháru jezdců si Dodge Viper, čili stáj SRT Motorsport, zajistila i vítězství v poháru týmů.
V kategorii GTD si pro vítězství dojela posádka Bryce Miller, Christopher Haase a Matt Bell stáje Paul Miller Racing. Z titulu se díky čtvrtému místu radoval Dane Cameron ze stáje Turner Motorsport, která získala i vítězství v poháru týmů. V poháru výrobců si vavříny odneslo Porsche.
Výsledky závodu najdete zde
Aleš Sirný
Foto: IMSA
COMMENTS