Premiérová sezona seriálu United SportsCar Championship se blíží ke konci. Nadcházející závod na moderním okruhu COTA bude předposledním podnikem sezo
Premiérová sezona seriálu United SportsCar Championship se blíží ke konci. Nadcházející závod na moderním okruhu COTA bude předposledním podnikem sezony a pro všechny bude nesmírně důležité zajet co nejlepší výsledek. Bodová situace je totiž ve všech kategoriích nesmírně vyrovnaná.
V kategorii prototypů se představí deset závodních speciálů, což je o jeden méně než obvykle. Je to dáno tím, že stáj Extreme Speed Motorsport nasadí jeden ze svých dvou vozů do závodu FIA WEC. Osamocený zelenočerný prototyp HPD budou řídit Johannes van Overbeek a Ed Brown, jenž si posléze dá i šestihodinovku FIA WEC.
V rámci USCC absolvuje svůj debut nový prototyp Ligier s motorem Honda. O novou akvizici stáje OAK Racing se budou dělit Gustavo Yacaman a Alex Brundle.
Co se týče pořadí v průběžném hodnocení šampionátu, na čele se po dvou předchozích prvenstvích drží dvojice Christian Fittipaldi a Joao Barbosa z týmu Action Express Racing. Jejich šestnáctibodový náskok však není propastný a bratři Taylorové v týmu svého otce Wayna Taylora mají reálnou šanci převzít po Austinu vedení. Na dosah je i britsko-kanadská dvojice Richard Westbrook a Michaele Valiante, která v poslední době jezdí opravdu dobře.
Několikanásobní šampióni Grand-Am, Scott Pruett a Memo Rojas z týmu Chipa Ganassiho, mají ještě teoretickou šanci na titul, resp. jen Scott Pruett, nicméně zdá se, že nadvláda této dvojce pomalu končí.
V kategorii PC bude k vidění deset prototypů ORECA FLM09. Colin Braun a Jon Bennett z týmu CORE autosport zpočátku sezony dominovali, ale pak přišel útlum a v poslední třech závodech si vítězný pohár ani jednou neodnesli. Příležitosti využili soupeři, kteří nepatrně stáhli jejich náskok, nicméně ze startovního pole žádný vážný konkurent nevzešel a CORE autosport se těší čtyřicetibodovému náskok, což dává dvojici solidní naději na titul.
V oblíbeném GTLM se přehodnocovalo rozložení sil a díky zásahu Balance of Performance bude závod v Austinu velkou neznámou. Šampionát stále vede Antonio Garcia z Corvette Racing, kterého bodově opustil kolega Jan Magnussen, neboť v předchozím závodě nestartoval. Situace v poháru jezdců je však velmi vyrovnaná a druhé místo sdílí týmoví kolegové Wittmer a Bomarito z Dodge Viper. Až osmé místo drží nejlepší posádka Porsche, nicméně v poháru výrobců je naopak Porsche na prvním místě s bodovým náskokem před Corvette. Německá automobilka má na tento titul velký zálusk, a proto do závodu v Austinu nenasadí dva tovární vozy, nýbrž tři. Vedle standardní sestavy se ve třetím autě, pod názvem týmu CORE autosport, objeví Fred Makowiecki a Patrick Pilet. Oba si poté střihnou účast i v šestihodinovce FIA WEC. Přidáme-li k tomu soukromé Porsche týmu Falken Tire, lze očekávat, že si Porsche vedení v tabulce výrobců upevní. Celkově se v GTLM představí jedenáct závodních automobilů, včetně Ferrari 458 v rukou Giancarla Fisichelli a Pierra Kaffera, kteří vyhráli předchozí dva podniky.
Tradičně nejpočetnější startovní listinou se může chlubit kategorie GTD. Po texaském okruhu se bude prohánět dvacet aut šesti značek. Situace v této třídě je nesmírně vyrovnaná. V poháru jezdců děli první tři pozice nula bodů! Dane Cameron, dále posádka stáje AIM Autosport Bell – Sweedler a nakonec tým Alexe Joba v podobě Leh Keena a Coopera MacNeila mají shodný počet 244 bodů. V současnosti je na koni Dane Cameron z Turner Motorsport, který s Markusem Palttalou vyhrál čtyři z devíti závodů.
Aktivita na okruhu COTA začíná už zítra prvními tréninky, v pátek jsou na řadě kvalifikace a v sobotu se bude startovat v 19:35 a končit se bude o dvě a tři čtvrtě hodiny později.
Startovní listinu najdete zde
Aleš Sirný
Foto: IMSA
COMMENTS