O sloučení prototypů Daytona a P2 toho bylo napsáno mnoho. Ve víkendové čtyřiadvacetihodinovce jsme mohli vidět, jak jsou P2 proti Daytonám naprosto b
O sloučení prototypů Daytona a P2 toho bylo napsáno mnoho. Ve víkendové čtyřiadvacetihodinovce jsme mohli vidět, jak jsou P2 proti Daytonám naprosto bezbranné a jejich osud byl zpečetěn už před samotným startem. Přitom stačilo uplatnit jedno netechnické pravidlo a P2 mohly hrát v závodě mnohem významnější roli.
Nutno poznamenat, že máme za sebou teprve první závod a to na okruhu, který prototypům Daytona padl na míru. Na dvanáctihodinovce v Sebringu se může miska vah otočit, a to buď dalším zásahem IMSA do technický pravidel, nebo i bez něj.
Každopádně přechodem na pravidla zastávek v boxech ala Grand-Am se ještě více zvýhodnilo postavení prototypů Daytona nad P2. V bývalé sérii ALMS, potažmo ve WEC a ELMS probíhá výměna pneumatik a doplňování paliva odděleně – nejprve se tankuje a teprve potom mohou mechanici přistoupit k výměně. U Grand-Am probíhalo všechno naráz a tento postup byl implementován i do United SportsCar Championship. A to včetně nastartovaného motoru během tankování…
Nejpozději po oficiálních testech v Daytoně muselo být jasné, že vozy P2 jsou k pneumatikám mnohem šetrnější než prototypy Daytona. Zatímco DP musely v závodě měnit gumy při každé zastávce, P2 by zvládly odjet dva stinty na jedněch pneumatikách. K tomu ale nikdy nedošlo, protože tankování s výměnou gum probíhalo v totožný okamžik a úspora času tak prakticky neexistovala. Týmy s P2 tudíž přišly o jedinou výhodu, díky které by mohly DP alespoň trochu pozlobit.
V průběhu závodu proběhlo v kategorii prototypů zhruba 28 – 30 zastávek v boxech na jedno auto, což znamená až třicet sad pneumatik. Pro týmy P2 a vlastně i GTLM to představovalo tučný účet za pneumatiky, zhruba 100 000 dolarů navíc, alespoň podle tvrzení John Hindhaugha.
V USC působí tři dodavatelé pneumatik – Continental, Michelin a Falken. Jeden z výrobců vyjádřil své obavy nad pravidlem zastávek v boxech. Zaprvé časté výměny pneumatik nejdou ruku v ruce s jejich marketingem a zadruhé pneumatiky musí finančně dotovat, tudíž je prodávají za méně než jsou výrobní náklady.
Obrázek o celé situaci pod vedením IMSA, resp. NASCAR, si snad každý udělá sám. Jen pro informaci, vítězné Audi zvládlo loňskou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans jen devíti sadami pneumatik.
Aleš Sirný
Foto: IMSA
COMMENTS