United SportsCar Racing: Americké sportovní vozy pod jednou střechou

United SportsCar Racing: Americké sportovní vozy pod jednou střechou

Snad netřeba připomínat, že v příštím roce dojde ke spojení amerických vytrvalostních šampionátu Grand-Am a American Le Mans Series. S čím a v jakých

České vzpomínky na Nürburgring: Engeho triumf v F3000
F2 v Soči: De Vries se stal šampionem, Ilott získal druhé pódium
24h Spa odstartoval bronzový test

Snad netřeba připomínat, že v příštím roce dojde ke spojení amerických vytrvalostních šampionátu Grand-Am a American Le Mans Series. S čím a v jakých kategoriích se bude v United SportsCar Racing závodit? A jak vypadá blízká i vzdálená budoucnost nového šampionátu?

V této chvíli máme více nezodpovězených otázek než těch zodpovězených. Avšak určitá koncepce šampionátu už existuje a lze z čeho vycházet. Kalendář ještě nemá přesnou podobu, nicméně závody jako 24 hodin v Daytoně a 12 hodin v Sebringu jsou hluboce vytesané do historie americké scény sportovních automobilů a tudíž s nimi můžeme v roce 2014 s klidným srdcem počítat. Do kalendáře budou určitě zařazeny i závody na okruzích Road Atlanta, Road America a snad i Laguna Seca. USCR jistě zavítá i na nový okruh v texaském Austinu a několikrát byl skloňován i Indianapolis Motor Speedway.

Otazník se zatím vznáší i nad televizními přenosy. Na jaké stanici a s jakým komentářem budeme moci USCR sledovat v tuto chvíli není jasné, ovšem velký zájem má například Radio Le Mans s osobitým komentátorem Johnem Hindhaughem.

Naštěstí už delší dobu známe odpověď na to nejdůležitější – rozdělení tříd.

Prototypy (P)
V nejrychlejší a nejsledovanější kategorii se bude bojovat o absolutní vítězství. Proti sobě se postaví prototypy Daytona (DP) z Grand-Am a vozy P2 z American Le Mans Series. Možnost závodit v této kategorii dostane i Delta Wing.

Plán USCR zní naprosto triviálně – postavit proti sobě nejrychlejší auta z obou šampionátu. Jenže předtím než spolu budou moci prototypy bojovat, čeká na inženýry spousta práce. DP jsou řádově o několik vteřin pomalejší než P2, což dokazuje sedmivteřinový rozdíl na okruhu Laguna Seca. Prvním krokem ke smazání ztráty je výměna motoru za něco mnohem výkonnějšího, druhým krokem je aerodynamika. DP generují oproti P2 výrazně menší přítlak a na technických okruzích tím pádem ztrácejí mnohem více času než například na rychlých tratích typu Daytona.

Prototype Challenge (PC)
Zde žádnou změnu nečekejte. Kategorie je převzatá z ALMS. Jedná se o unifikované prototypy ORECA FLM09 o minimální váze 900 kg (bez kapalin a jezdce) s výkonem 430 koní. Celá kategorie vznikla v zájmu poskytnout závodění v prototypech za rozumnou cenu. Vzhledem k tomu, že se jedná o oblíbenou kategorii, nebyl důvod ji z nového šampionátu vyškrtnout.

GT Le Mans (GTLM)
Stejná auta, nové jméno. Jde o známou kategorii GTE, kterou najdeme v ALMS, WEC a ELMS. Ačkoliv se nejedná o nejrychlejší auta, zpravidla nabízejí napínavější bitvy než prototypy.

GT Daytona (GTD)
Kombinace současné kategorie vozů GT3 v šampionátu Grand-Am a GTC v sérii ALMS. V GTC najdeme identické vozy podobně jako v kategorii PC, jen s tím rozdílem, že tady závodníci usedají do Porsche 911 GT3 Cup.

GX
Kategorie vznikla v Grand-Am a vedení USCR v ní hodlá pokračovat. GX otevírá náruč všem vozům, které se vyznačují určitou pokrokovou technologií. V letošní sezoně najdeme v GX vozy Porsche Cayman a Mazda6 GX.

\"DP

Dočasné řešení
Dostat prototypy Daytona a P2 na úroveň, aby v závodech bojovaly o stejnou trofej, dá ještě hodně práce. Ovšem to není vše, paralelně se bude pracovat na plánech pro rok 2016.

„Myslím, že jsme to jasně řekli na tiskové konferenci. Strukturu kategorií jsme stanovili na určité období, nikoliv natrvalo,“ reagoval na další vývoj série Scot Elkins, jenž dohlíží na pravidla v USCR.

V zásadě lze říci, že stávající řešení pěti kategorií je pouze dočasné a USCR čeká v roce 2016 velká reorganizace. Vedení série bude bedlivě sledovat dění v Evropě a pak si zvolí další směr. Buď půjde cestou ALMS a nastaví pravidla shodná s Evropou, nebo půjde vlastní cestu po vzoru Grand-Am.

„Přijali jsme konservativní přístup a podle toho jak se situace vyvine, rozhodneme se, zdali pro nás bude mít smysl jít stejnou cestou jako zbytek světa, nebo dělat věci, které jsou dobré jen pro americkou sportovní scénu,“ vysvětlil Elkins.

Aleš Sirný
Foto: Grand-Am Media

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0