Týmy se obávají rostoucích nákladů vozů GT3

Týmy se obávají rostoucích nákladů vozů GT3

Na světě snad neexistuje třída, do které by bylo zapojeno tolik světových automobilek, než je třída GT3. V příštím roce se závody vozů GT3 drasticky z

Americký tým Dragon Speed chce v příštím roce do BES
Pár slov od jezdců před startem sezony Blancpain Endurance Series
Tisícikilometrové drama ve Francii pro Nissan

Na světě snad neexistuje třída, do které by bylo zapojeno tolik světových automobilek, než je třída GT3. V příštím roce se závody vozů GT3 drasticky změní. Do šampionátů vstoupí nové vozy, nicméně týmy se obávají růstu ceny vozů.

Nové vozy=nové ceny. Tedy dražší ceny vozů GT3. Automobilky sice tvrdí, že naopak klesnou provozní náklady vozů, nicméně další různé změny znamenají, že pro privátní týmy bude ještě složitější bojovat o velká vítězství v GT3 scéně.

“Ceny vozů se dostaly během posledních dvou let opravdu velmi vysoko. Před třemi, čtyřmi lety bylo ještě stále možné vyhrát čtyřiadvacetihodinovku ve Spa na Nürburgringu s omezeným rozpočtem, dobrou přípravou a chytrými rozhodnutími. Nebylo to nic extra, neměli jsme žádný ohromný rozpočet, se kterým jsme zvítězili ve Spa s Mercedesem. To už teď není možné. Musíte si najmout zvlášť lidi na strategii, musíte perfektně zvládnout tankování, mít zbrusu nové auto a mít několik lidí mimo tým,” řekl technický ředitel týmu Bentley Team HTP Renaud Dofour pro SportsCar365.com

Tak např. nejnovější Audi R8 LMS je o 60 000€ dražší, než jeho předchůdce, který přišel na 339 000€. Cena nového Ferrari 488 GTB GT3 však přesahuje 500 000€, což je více než 13,5 mil. Kč.

S cílem zastavit technologickou eskalaci a následné zvyšování nákladů, zavede v příštím roce SRO pro Blancpain Endurance Series minimální čas pro zastávku v boxech a stejně tak “povinné časy na údržbu” během výměny brzd ve Spa.

Dufour tyto změny kvituje: “Došli jsme do doby, kdy čas dotankování je prostě prioritou. V tuto chvíli jsou obrovské rozdíly mezi všemi automobilkami. Normálně to vyvažují restriktory v hadicích, ale ani to už nestačí.”

Např. tým Marc VDS dokázal ve Spa podle Dufoura dotankovat zhruba o 10 sekund rychleji, než jeho soupeři. Během celého závodu to může dělat až dvě kola.

“V HTP jsme zvažovali, že uděláme CFD (Computational Fluid Dynamics, neboli “počítačová dynamika tekutin” je velmi zjednodušeně řečeno aerodynamický tunel v počítači, pozn. red.) studii našich nádrží. Z mého pohledu je to v pořádku např. pro WEC, ale ne pro nás. Abyste něco získali, musíte investovat hodně peněz a času. Čas je pro soukromý tým velmi důležitý, protože nemůžete nechat vůz v dílně kvůli nějakým testům. Musíte s ním být co nejčastěji na trati,” dodal Dufour.

Svůj názor přidal i Hans Reiter: “GT3 scéna se stává opravdu drahou. Můžete si všimnout, že mnohým šampionátům chybí zdravé startovní pole. Jediné efektivní řešení by bylo zpomalení vozů o několik sekund, možná i na úroveň pohárových vozů Porsche.”

Reiter Engineering letos nasazoval vozy Lamborghini Gallardo R-EX v BSS, Pirelli World Challenge nebo v ADAC GT Masters, kde tato Lamba dokázala i vítězit. V loňské sezoně hodně protěžované Camaro GT3, které vyšlo v porovnaní s novými vozy od Audi, či Ferrari, na směšných 195 000€, se nejspíše “dočkalo” konce svého vývoje.

SRO na příští rok chystá nový sedmidílný koncept s názvem Silver Cup. Ten bude připraven pro vozy specifikace GT3-B se specifickým BoP-nižší váhou a menším výkonem. Menší náklady pak navíc zajistí nižší vstupní poplatky, daný čas pro zastávku v boxech a pouze dvě sady pneumatik pro jeden podnik. To vše pro mladé jezdce z kategorie Silver.

“Abych byl upřímný, myslím si, že Silver Cup nic nezmění. Auta budou jen pomalejší a zbytek startovního pole se kolem vás prostě prožene. To mladí jezdci, kteří si chtějí udělat jméno, nechtějí,” řekl Reiter.

SRO se navíc snaží zavřít dveře pro automobilky, které mají zájem pouze o některé závody BES, především pak 24h Spa. Velmi diskutované pravidlo nařizuje, že abyste mohli v příštím roce nastoupit do PRO kategorie Blancpain GT Series, musíte nasadit minimálně dva vozy stejného modelu do všech závodu Blancpain GT, přičemž minimálně jeden musí být přihlášen do kategorie PRO.

“S tím naprosto souhlasíme a chceme nové pravidlo protlačit. Rozumím tomu, že lidé říkají, že to je mimo “duch vytrvalostního závodění”, ale každý musí vidět, jak moc drahé je být rychlý. Bylo by v pohodě, kdyby se továrnou podporované týmy s novými vozy objevovaly ve všech závodech. Podle toho můžete určovat BoP, atd,” řekl Dufour.

 Převzato z SportsCar365.com / autor: Laurent Mercier

COMMENTS

WORDPRESS: 3
  • comment-avatar
    Petr Gabriel 9 years ago

    Bývá slušností, že pokud použiji něčí nebo někým publikovaný článek, tak to tam uvedu, obzvláště pokud text o nic neobohacuji, ale v podstatě jen přeložím. Tomuto nešvaru, který je zvláště v našich končinách notně rozšířen, se na západ od našich hranic jinak říká krádež.. Ale hlavně je to silně nekolegiální a neprofesionální … 🙁
    Jinak autorem tohoto článku je francouzský publicista Laurent Mercier.

    • comment-avatar
      Ondřej Laušman 9 years ago

      V textu je jasně uvedeno, že Dufour odpovídal pro SportsCar365.com, kde však Laurent Mercier není uveden jakožto autor, tudíž jsem nemohl vědět, že právě on je autorem článku. Autor je doplněn.

  • comment-avatar
    A. Novák 9 years ago

    Myslím, že úplně stačí citovat zdroj, jméno autora nevyžaduje ani zákon. Ale k meritu věci: pokud se auto mezigeneračně zdraží o 20 %, tak je to fakt masakr. O to nepochopitelnější, že silniční verze se nezdražujou prakticky vůbec. Pokud se porovnají ceny, za něž se prodávalo Audi R8 předchozí generace a dnes se prodává nové Audi R8, tak je to téměř stejná částka. Není tedy nejmenší důvod, aby bylo dražší závodní auto, když se nezměnily předpisy. To je umělý navyšování cen založený pouze na tom, že Audi je ve třídě GT3 úspěšný kvůli angažmá víceméně továrního týmu. Řeklo by se, že řešením je zakázat účast továrních týmů. Jenže jak ho poznat, když se to různě kamufluje? A kruh se uzavírá…

  • DISQUS: 0