David Klar z Frýdku-Místku má za sebou bohatou motokárovou historii, v České republice se držel mezi elitou, ale bojoval také mezi evropskou konkurenc
David Klar z Frýdku-Místku má za sebou bohatou motokárovou historii, v České republice se držel mezi elitou, ale bojoval také mezi evropskou konkurencí a nakoukl rovněž do světového šampionátu. Dá se říci, že maturita ukončila jednu etapu a načala druhou, po školních povinnostech vstupuje 20letý jezdec do pohárového závodění. Ve Škoda Octavia Cupu se stane týmovým kolegou Michaela Vorby v týmu Action Racing Mania
Davide, jak jsi začínal se závoděním?
Už je tomu 11 let co jsem začal se svými prvními závody, v sezoně 2006 coby hobík v motokárách v Moravském poháru, co funguje dodnes a je spojený s mistrovstvím Slovenska. Tenkrát to bylo ale pochopitelně jiné. První náznaky většího závodění u mě přišly v roce 2008, kdy jsem vstoupil do Mistrovství České republiky a do týmu Feber Racing, ve kterém jsem závodil po celou dobu až do loňského roku.
První úspěch přišel v roce 2009, to jsem v kategorii Kadet dosáhl na titul vicemistra České republiky. Motivovalo nás to rozhlédnout se do zahraničí a začít se věnovat evropským šampionátům. Jezdili jsme například do Itálie a různě po Evropě, zároveň přestoupili do vyšších tříd. Na mezinárodní scéně jsem se prosadil hned v sezoně 2010 bronzovou příčkou v evropském finále třídy Rotax junior na Bridgestone Cupu, vůbec jsme nečekali takový výsledek. A pak se začalo dařit dál, v roce 2013 vybojovaný další titul vicemistra ČR kategorie KF2. V sezoně 2013 jsme zároveň podepsali smlouvu s týme ART Grand Prix, který můžete znát z formulové série GP2. Spolupráce s tak velkou stájí byla skvělá, jeli jsme tři závody mistrovství Evropy a dva podniky WSK. Obrovský zážitek a spousta zkušeností, už jen ten pocit, když přecházíte z českého prostředí do světa, kde mají v týmovém zázemí tři kamiony.
V roce 2015 mě čekala maturita, hlavní byla škola a motorsport musel jít stranou. Odjeli jsme jen pár závodů. Už loni jsme věděli, že se chceme posunout směrem do cestovních vozů a karting probíhal jen v tom duchu, abych se udržoval a nevypadl ze závodního rytmu. Zároveň jsme začali řešit spolupráci s týmem Action Racing Mania a ta nakonec dopadla, takže jsem tady.
V tvém případě se jedná o vstup do pohárového závodění přímo z motokár, jaký to je přechod?
Určitě se velice těším, mám za sebou jedno testování, které proběhlo v říjnu. Já jsem do auta usedal s tím, že jsem neměl žádné zkušenosti a nevěděl jsem, co od toho čekat. Příjemně mě překvapilo, jak vůz fungoval. Přechod jsem čekal mnohem náročnější. Protože přeci jen motokáry jsou lehké a reagují naprosto přesně, zatímco cestovní vozy mají nějakou hmotnost a fyziku, což vlastnosti podstatně ovlivní. Ale prožil jsem skvělé svezení a už se nemůžu dočkat.
Sám ale nevím, co mám od sezony 2017 čekat. Všichni hovoří o tom, že premiérový rok je o seznamování, ale já bych to tak úplně brát nechtěl, přeci jen zůstávám ambiciózní. Nechci jezdit celý rok poslední, to by mě nebavilo. Uvidíme, jsou tam ostřílení jezdci, takže to bude náročné, nicméně snad to nějak zvládnu. Věřím, že mi obrovsky pomůže už jen samotná podpora týmového kolegy Michaela Vorby, protože je to velezkušený jezdec, kterého plně respektuji a velice si ho vážím.
Jak se na další krok ve tvé kariéře vůbec připravuješ?
Zatím jedinou zkušenost mám ze zmiňovaného testu v Mostě a protože z motokár žádnou trať neznám, snažil jsem se alespoň co nejvíce studovat onboard záběry ostatních jezdců. Základní představu o mosteckém autodromu jsem získal ze simulátorů, takže jsem alespoň věděl, kudy vede ideální stopa. Během samotného testování ale zrovna pršelo, tím pádem moje seznamování neproběhlo zrovna ideálně, ale voda mi v motokárách nikdy nevadila. Parkrát jsem octávku poslal mimo trať, ale jinak dobrý (smích).
Jak vlastně došlo ke spolupráci s týmem Action Racing Mania?
Z motokár u nás není prakticky kam dále postupovat v monopostech a nebo je to složitější cesta s ne zcela specifikovanou budoucností. V tomto ohledu nám přišlo ideální zkusit cestovní vozy. Vlastně i z toho důvodu, že můj táta kdysi jezdil rallye a má kontakty. Zároveň máme dobrý vztah s Martinem Kleinem, který nás vzal na závody GTček na Slovakiaringu a mě to úplně pohltilo. Ve výsledku se zrodil prvotní nápad u táty a Martin Klein nás seznámil s Michaelem Vorbou. Tak se to celé upeklo.
Škoda Octavia Cup se začíná rozjíždět a co si člověk tak všimne a zajímá se, tak musí tušit, že tato sezona by mohla opravdu stát za to. Bavil jsem se také s Petrem Fulínem, se kterým jsem dlouho závodil, ten mi také dal užitečné rady. Nemůžu se dočkat.
Foto: Osobní archiv Davida Klara
COMMENTS