Pirelli do Silverstonu, dějiště Velké ceny Velké Británie, přiveze tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová společně se střední směsí P Zero Bílá. Pro tuto it
Pirelli do Silverstonu, dějiště Velké ceny Velké Británie, přiveze tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová společně se střední směsí P Zero Bílá. Pro tuto italskou společnost se jedná v podstatě o druhý domácí závod. Logistické centrum Pirelli se totiž nachází v Didcotu, který leží pouhou hodinu jízdy od okruhu. Každý vůz bude mít navíc v pátečních volných trénincích k dispozici dvě sady prototypů tvrdých pneumatik – stejných, které jsme viděli už ve Španělsku.
Silverstone patří k nejstarším a nejrychlejším okruhům v kalendáři formule 1. V posledních letech na této dráze proběhlo několik velkých úprav. Rychlý profil okruhu znamená, že na pneumatiky působí velká energie, která má přímý vliv na opotřebení. V minulosti tu týmy dokázaly využívat různé strategie, což několikrát vyústilo v těsný finiš.
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Silverstone je okruh s vysokou průměrnou rychlostí a sérií plynulých zatáček. Představuje tak přímý kontrast v porovnání s Kanadou, ta zase měla spíše charakter brzda-plyn. Stejně jako Kanada ale i Silverstone klade velké nároky na pneumatiky, avšak ze zcela jiných důvodů.
Pro závod v Británii jsme připravili dvě naše nejtvrdší směsi. Běhoun pneumatiky je na ocelový plát připevněn jiným způsobem, čímž by mělo být zamezeno jeho oddělování. V průběhu volných tréninků budeme používat stejné prototypní tvrdé pneu jako ve Španělsku. Samotná konstrukce pneumatiky se nezmění, jelikož je potřeba vyzkoušet ji na různých typech tratí.
Dalším důležitým faktorem je v Silverstonu známé proměnlivé britské počasí. Vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby ke slovu přišly přechodné pneu Cinturato Zelená či mokré obutí Cinturato Modrá. Z tohoto důvodu můžeme jen obtížně předpovídat počet pitstopů v závodě. Loni bylo v pátek a sobotu mokro a v neděli sucho. V závodě se jelo na dvě zastávky. Letošní směsi jsou nicméně měkčí, takže pokud bude sucho, mohli bychom se pohybovat mezi třemi a čtyřmi zastávkami.
Lepší předpověď budeme moci provést po trénincích. Velice rádi bychom konečně chtěli vyjádřit upřímnou soustrast rodině a přátelům Allana Simonina, který zemřel po strašlivé nehodě v Le Mans. Jsme partnery Aston Martinu po dlouhá léta a plně chápeme, čím nyní musí procházet.“
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Na co je třeba si v Silverstonu dávat vždycky pozor, je počasí. Stát se může cokoliv. Často se tu střídá déšť a slunce. Je to náročný okruh na pneumatiky. Ani ne tak kvůli trakci a brzdění, ale spíše kvůli vysokému přítlaku v důsledku vysokých rychlostí. To je hlavní důvod opotřebení v Británii. Tvrdá a střední směs je proto dobrou volbou.
Jako jezdci se mi poštěstilo stanout zde několikrát na pódiu, a to v různých konfiguracích okruhu. Vždy jsem si to užíval. Poslední změnou je nový a velice působivý komplex boxů. Z mého osobního pohledu je velká škoda, že zmizela zatáčka Bridge. Byla velkou výzvou. I tak ale Silverstone zůstává okruhem, který je dobrým testem jezdeckých schopností.
OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:
- Hlavními charakteristikami Silverstonu jsou vysoké rychlosti a velká úroveň laterální energie. Najdete zde však i několik pomalejších a techničtějších zatáček, které byly v posledních letech modifikovány. V těchto místech je velice důležitá správná akcelerace. V okamžiku, kdy jezdec najednou zatáčí a akceleruje ze zatáčky, je funkčnost pneumatiky klíčová.
- Velká část asfaltu je v Silverstonu nová. Nový povrch trati je méně hrbolatý a drsný. Drsný asfalt sice zvyšuje přilnavost, ale také zapříčiňuje zhoršující se degradaci pneu.
- Před rokem byla kvalifikace mokrá a v závodě jsme byli svědky široké škály různých strategií. Znamenalo to, že jezdci mohli startovat na kterékoliv směsi. Zvítězil Mark Webber z týmu Red Bull, a to po startu z druhé pozice. Začínal na měkké směsi, načež dva stinty absolvoval na tvrdé sadě. Na pole position stál Fernando Alonso z Ferrari, ale dojel druhý. Zvolil opačnou taktiku – první dva stinty na tvrdé, třetí na měkké směsi.
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
- Klíčová je v Silverstonu stabilita ve vysokých rychlostech. Energie při brzdění je zde extrémně malá. Úroveň přítlaku je střední a představuje kompromis mezi dostatečnou aerodynamickou přilnavostí pro rychlé zatáčky a dobré výkony na rovinkách.
- Laterální síly zde patří k nejvyšším a dosahují až 5G. Znamená to, že povrch pneumatiky může při maximálním zatížení přesáhnout 110°C.
- Silverstone nepatří k okruhům, na kterých by se předjíždělo zrovna snadno. Výhodou je tudíž dobrá kvalifikace a strategie, která pomůže získávat pozice na trati. Nová sekce okruhu za zatáčkou Abbey byla otevřena v roce 2011, a to právě za účelem zlepšení předjíždění.
PR Pirelli
foto: FIA
COMMENTS