TVRDÉ A STŘEDNÍ PNEU PRO ZÁVOD; PROTOTYPY V TRÉNINKU

TVRDÉ A STŘEDNÍ PNEU PRO ZÁVOD; PROTOTYPY V TRÉNINKU

Pirelli do Silverstonu, dějiště Velké ceny Velké Británie, přiveze tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová společně se střední směsí P Zero Bílá. Pro tuto it

FIA WEC: Start nové sezony se blíží, co je nového v kategorii GTE?
Jakub Smrž na Silverstone
Závodní tým „Bohemia Energy racing with Scuderia Praha“ vstoupil do nové sezóny čtvrtým místem

Pirelli do Silverstonu, dějiště Velké ceny Velké Británie, přiveze tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová společně se střední směsí P Zero Bílá. Pro tuto italskou společnost se jedná v podstatě o druhý domácí závod. Logistické centrum Pirelli se totiž nachází v Didcotu, který leží pouhou hodinu jízdy od okruhu. Každý vůz bude mít navíc v pátečních volných trénincích k dispozici dvě sady prototypů tvrdých pneumatik – stejných, které jsme viděli už ve Španělsku.

Silverstone patří k nejstarším a nejrychlejším okruhům v kalendáři formule 1. V posledních letech na této dráze proběhlo několik velkých úprav. Rychlý profil okruhu znamená, že na pneumatiky působí velká energie, která má přímý vliv na opotřebení. V minulosti tu týmy dokázaly využívat různé strategie, což několikrát vyústilo v těsný finiš.

ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI: 

Paul Hembery: „Silverstone je okruh s vysokou průměrnou rychlostí a sérií plynulých zatáček. Představuje tak přímý kontrast v porovnání s Kanadou, ta zase měla spíše charakter brzda-plyn. Stejně jako Kanada ale i Silverstone klade velké nároky na pneumatiky, avšak ze zcela jiných důvodů.

Pro závod v Británii jsme připravili dvě naše nejtvrdší směsi. Běhoun pneumatiky je na ocelový plát připevněn jiným způsobem, čímž by mělo být zamezeno jeho oddělování. V průběhu volných tréninků budeme používat stejné prototypní tvrdé pneu jako ve Španělsku. Samotná konstrukce pneumatiky se nezmění, jelikož je potřeba vyzkoušet ji na různých typech tratí.

Dalším důležitým faktorem je v Silverstonu známé proměnlivé britské počasí. Vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby ke slovu přišly přechodné pneu Cinturato Zelená či mokré obutí Cinturato Modrá. Z tohoto důvodu můžeme jen obtížně předpovídat počet pitstopů v závodě. Loni bylo v pátek a sobotu mokro a v neděli sucho. V závodě se jelo na dvě zastávky. Letošní směsi jsou nicméně měkčí, takže pokud bude sucho, mohli bychom se pohybovat mezi třemi a čtyřmi zastávkami.

Lepší předpověď budeme moci provést po trénincích. Velice rádi bychom konečně chtěli vyjádřit upřímnou soustrast rodině a přátelům Allana Simonina, který zemřel po strašlivé nehodě v Le Mans. Jsme partnery Aston Martinu po dlouhá léta a plně chápeme, čím nyní musí procházet.“

AMBASADOR PIRELLI:

Jean Alesi: „Na co je třeba si v Silverstonu dávat vždycky pozor, je počasí. Stát se může cokoliv. Často se tu střídá déšť a slunce. Je to náročný okruh na pneumatiky. Ani ne tak kvůli trakci a brzdění, ale spíše kvůli vysokému přítlaku v důsledku vysokých rychlostí. To je hlavní důvod opotřebení v Británii. Tvrdá a střední směs je proto dobrou volbou.

Jako jezdci se mi poštěstilo stanout zde několikrát na pódiu, a to v různých konfiguracích okruhu. Vždy jsem si to užíval. Poslední změnou je nový a velice působivý komplex boxů. Z mého osobního pohledu je velká škoda, že zmizela zatáčka Bridge. Byla velkou výzvou. I tak ale Silverstone zůstává okruhem, který je dobrým testem jezdeckých schopností.

OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:

  • Hlavními charakteristikami Silverstonu jsou vysoké rychlosti a velká úroveň laterální energie. Najdete zde však i několik pomalejších a techničtějších zatáček, které byly v posledních letech modifikovány. V těchto místech je velice důležitá správná akcelerace. V okamžiku, kdy jezdec najednou zatáčí a akceleruje ze zatáčky, je funkčnost pneumatiky klíčová.
  • Velká část asfaltu je v Silverstonu nová. Nový povrch trati je méně hrbolatý a drsný. Drsný asfalt sice zvyšuje přilnavost, ale také zapříčiňuje zhoršující se degradaci pneu.
  • Před rokem byla kvalifikace mokrá a v závodě jsme byli svědky široké škály různých strategií. Znamenalo to, že jezdci mohli startovat na kterékoliv směsi. Zvítězil Mark Webber z týmu Red Bull, a to po startu z druhé pozice. Začínal na měkké směsi, načež dva stinty absolvoval na tvrdé sadě. Na pole position stál Fernando Alonso z Ferrari, ale dojel druhý. Zvolil opačnou taktiku – první dva stinty na tvrdé, třetí na měkké směsi.

TECHNICKÉ POZNÁMKY:

  • Klíčová je v Silverstonu stabilita ve vysokých rychlostech. Energie při brzdění je zde extrémně malá. Úroveň přítlaku je střední a představuje kompromis mezi dostatečnou aerodynamickou přilnavostí pro rychlé zatáčky a dobré výkony na rovinkách.
  • Laterální síly zde patří k nejvyšším a dosahují až 5G. Znamená to, že povrch pneumatiky může při maximálním zatížení přesáhnout 110°C.
  • Silverstone nepatří k okruhům, na kterých by se předjíždělo zrovna snadno. Výhodou je tudíž dobrá kvalifikace a strategie, která pomůže získávat pozice na trati. Nová sekce okruhu za zatáčkou Abbey byla otevřena v roce 2011, a to právě za účelem zlepšení předjíždění.

PR Pirelli
foto: FIA

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0