Po městském okruhu v Singapuru, kam byly nominovány dvě nejměkčí pneumatiky z nabídky Pirelli, míří F1 přímo do Japonska, kde se pojede už tento víken
Po městském okruhu v Singapuru, kam byly nominovány dvě nejměkčí pneumatiky z nabídky Pirelli, míří F1 přímo do Japonska, kde se pojede už tento víkend, a pro Suzuku byly vybrány dvě nejtvrdší směsi: tvrdá P Zero Orange a středně tvrdá P Zero White. To proto, že na Suzuce jsou jedny z nejrychlejších a nejnáročnějších zatáček v kalendáři F1, jako například legendární zatáčka 130R, která tvoří část historie F1. V důsledku extrémně vysokého zatížení dochází k zahřívání běhounu. To vyžaduje dvě nejodolnější směsi z nabídky, aby přilnavost pneumatik zůstala konzistentní. A protože je Suzuka známá svým proměnlivým
počasím, přijdou během víkendu ke slovu určitě i mokré a intermediální pneumatiky Cinturato, ačkoli letošní Velká cena Japonska se jede o týden dříve. Týmy by měly být na okruhu, kde v minulosti byli často korunováni šampioni, připraveny prakticky na cokoli.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Z pohledu pneumatik je Suzuka společně se Silvertonem a Spa-Francorchamps jedním z nejagresivnějších okruhů kalendáře F1. Nový asfalt položený v posledních letech trochu snížil jeho abrazivnost, to ale nijak nesnižuje celkovou náročnost Suzuky. Není výjimkou, že musíme v Japonsku čelit extrémním povětrnostním podmínkám: vydatnému dešti nebo vysokým teplotám. Během těch let jsme zažili obojí – a také něco mezi tím – takže to je opravdu náročný okruh se vším všudy. Jezdci závodění na Suzuce doslova milují a během závodního víkendu máme tu čest potkávat se s jedněmi
z nejvášnivějších a nejoddanější fanoušků F1. Jsou důležitou součástí toho, co dělá Suzuku tak jedinečnou. Samozřejmě, více než kdy jindy budeme během víkendové Velké ceny Japonska myslet na Julese Bianchiho.“
Největší výzva pro pneumatiky:
Suzuka je rychlý a plynulý okruh: to jen umocňuje velice vysoké příčné zatížení pneumatik (při průjezdu rychlých zatáček), ale zároveň je to okruh s jedněmi z nejnižších nároků v podélném směru, což jen podtrhuje fakt, že brzdění a akcelerace jsou relativně malé. Místo toho musí jezdci udržet vysokou rychlost v průběhu celého kola, a to i v rychlých zatáčkách jako je 130R (pojmenovaná podle svého poloměru) a Spoon, což prakticky neustále zatěžuje pneumatiky. 130R je projížděna na plný plyn na nejvyšší převodový stupeň v rychlostech překračujících 300 km/h a to generuje nejvyšší zatížení pneumatik z celé sezóny.
Přestože Suzuka dostala nedávno nový asfalt, zůstává povrch celkem abrazivní. V průběhu víkendu se okruh výrazně mění: během pátku je zejména v některých místech hodně kluzký a pokud okruh neposkytuje optimální přilnavost, vede to k riziku drolení pneumatik.
Pokud jde o opotřebení a degradaci pneumatik, ty jsou na Suzuce tradičně vysoké. Proto je ohleduplnost k pneumatikám důležitější než obvykle. Riziko deště a vyjetí safety caru společně s několika místy vhodnými k předjíždění nechává volbu strategie extrémně otevřenou a vše záleží na aktuálních okolnostech.
Strategie z loňského závodu a jak bylo dosaženo vítězství: Závod byl odstartován za safety carem a od začátku do konce se jelo na mokré trati. Lewis Hamilton s Mercedesem zvítězil po startu ze druhé řady. Začínal na mokrých pneumatikách Cinturato Blue a následně ve 14. a 35 kole přezouval na intermediální pneumatiky.
Očekávaný rozdíl výkonosti obou směsí: 0,6-0,8 sekundy na kolo
Tým Pirelli si zvolil svá závodní čísla: 5, Christian Staurenghi, hospitality manager „Nejvíce ze všech mám rád 5, mám ji dokonce vytetovanou na noze! Číslo 5 vypadá jako moje iniciály: C na S. A v rodině nás je taky pět.“
COMMENTS