Toyota má ve WEC jediný cíl. Chce titul mistrů světa – galerie

Toyota má ve WEC jediný cíl. Chce titul mistrů světa – galerie

Tým Toyota Gazoo Racing v pátek odhalil modernizovaný monopost TS050 Hybrid, do nějž tým bude vkládat naděje během letošního světového šampionátu vytr

FIA WEC: Porsche vyhrálo, ale titulu v poháru jezdců se nepřiblížilo
24h Le Mans – Pozávodní reakce posádky United Autosports
Toyota obnovila vývoj letošního prototypu LMP1, v Šanghaji má pole-position

Tým Toyota Gazoo Racing v pátek odhalil modernizovaný monopost TS050 Hybrid, do nějž tým bude vkládat naděje během letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Nový vůz se poprvé představil veřejnosti v severoitalské Monze, kde zájemci mohli spatřit i vedení týmu a piloty trojice vozů TS050 Hybrid, které budou nasazeny v nadcházející sezoně.

Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López pojedou celý letošní rok s vozem číslo 7, zatímco za volantem vozu se startovním číslem 8 se bude střídat sestava ve složení Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima. Jezdci Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto a Nicolas Lapierre pojedou s vozem číslo 9 pouze v závodech Spa-Francorchamps a 24 hodin Le Mans.

Jednoznačným cílem týmu je vybojovat první vítězství na Le Mans, obzvláště poté, co mu loňský triumf doslova proklouzl mezi prsty. Pomoci by měla spolupráce technických center v Higashi-Fuji i Kolíně nad Rýnem, která přinesla vylepšení všech aspektů monopostu TS050 Hybrid.

Závodní speciál pro rok 2017 používá přeplňovaný zážehový motor 2,4 litru V6 ve spojení s hybridní posilou o kapacitě 8 MJ. V návaznosti na intenzivní úsilí konstruktérů z Higashi-Fuji se představuje nový motor, který přináší vyšší termodynamickou účinnost díky zvýšení kompresního poměru (úprava spalovací komory, bloku válců a hlavy válců).

Optimalizací prošla i celá hybridní soustava pohonu. Jednotky motorgenerátorů (MGU) jsou nyní kompaktnější co do rozměrů i hmotnosti a vylepšením prošly i výkonné lithium-iontové baterie. Z provedených vylepšení hybridní technologie budou přímo těžit i běžní uživatelé vozů Toyota, neboť do výroby sériových automobilů se promítnou znalosti nashromážděné konstruktéry hnacích jednotek, tradičně s cílem navrhovat stále lepší automobily.

Konstruktéři v Kolíně nad Rýnem, pověření širší modernizací monopostu před novou sezonou, se věnovali optimalizaci prakticky všech částí podvozku monopostu, přičemž pracovali jako jeden tým s kolegy z centra Higashi-Fuji.

Cílem nových regulí WEC pro rok 2017 je z bezpečnostních důvodů snížení aerodynamické účinnosti, což se odrazí v několikasekundovém nárůstu průměrných časů na kolo na okruhu v Le Mans. Změny přinesly přizvednutí předního splitteru o 15 mm v kombinaci s užším zadním difuzorem.

Tým Toyota Gazoo Racing využil výpočetní dynamiky kapalin a aerodynamických tunelů a upravil svoji aerodynamickou studii tak, aby splňovala nové regule pro WEC. Úpravy jsou nejlépe vidět na přizvednuté přídi a ostrém vybrání v oblasti bočních podvěsů.

Podle nových pravidel smí tým použít během sezony pouze dvě různé aerodynamické konfigurace (vloni tři), což zahrnuje i aerodynamický kit pro nižší přítlak, použitý u  prezentovaného monopostu TS050 Hybrid. Omezení se dotknou také používaného obutí, s omezením na čtyři kompletní sady pro každý vůz (plus dvě náhradní pneumatiky) pro kvalifikace a šestihodinové závody. S ohledem na náročnost tohoto úkolu tým spolupracoval s firmou Michelin, což zahrnovalo i návrh nových směsí a provedení, stejně tak jako optimalizaci geometrie zavěšení kol v zájmu nižšího opotřebení pneumatik.

Smyslem dalších změn regulí je zvýšení bezpečnosti. Vnější zpětná zrcátka nyní musejí zabírat širší výhledové pole a hybridní vozy navíc povinně používají kontrolku indikující bezporuchový stav hnacího ústrojí. Pokud během závodu zelené bezpečnostní světélko zhasne, vůz musí povinně zajet do boxů k opravě.

Monopost TS050 Hybrid ve specifikaci pro sezonu 2017 letos absolvoval již více než 30 tis. kilometrů testování, včetně pěti zkoušek na okruzích Paul Ricard, Motorland Aragon a Portimao, resp. třicetihodinových vytrvalostních zkoušek.

Tým Toyota Gazoo Racing s modernizovaným vozem a jezdeckou sestavou, která zahrnuje i někdejší mistry světa a několikanásobné vítěze závodů WEC, se již chystá na zahajovací závod letošní sezony, pořádaný 16. dubna na okruhu Silverstone. I přes své vysoké odhodlání tým očekává, že v devíti letošních závodech LMP1 bude svádět s vozy Porsche těsné a napínavé souboje.

“Celý tým je před nadcházející sezonou motivován a odhodlán. Chceme vítězit, o tom není pochyb, ale jsme si vědomi toho, že s Porsche to bude tuhý boj. Týmy v centrech Higashi-Fuji a Kolíně nad Rýnem věnovaly modernizaci monopostu TS050 Hybrid ohromné úsilí a první výsledky jsou skutečně povzbudivé. Další příležitostí pro nás je nasazení třetího vozu a my uděláme maximum pro to, abychom fanouškům na Le Mans nabídli parádní podívanou. Z našich bolestných zkušeností již víme, že Le Mans není snadné vyhrát, ale zůstává to naším cílem. Chceme-li tohoto cíle dosáhnout, vše musí dokonale fungovat. Tím mám na mysli vůz, tým i jezdci. V červnu uvidíme, zda jsme pro to udělali dost,” uvedl prezident týmu Toyota Gazoo Toshio Sato.

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Pavel Vajz 8 years ago

    Děkuji za zprávy ze světa fia wec, ale… pokud mohu poprosit, nepouzivejte v každé druhé větě slovo monopost ve spojení se sportovním prototypem lmp1. Přestože se jedná zřejmě o doslovný preklad cizího článku, a jak musim uznat, do soudobých uzavřených prototypu se skutečně vejde jen pilot a nic víc, přesto mě to tahá za uši a doufám,ze nejsem sám. To je jako, když někdo nazve v odborném článku závod na 24 h Lemans soutěží!!! (Což se stává dost často)Až budou v soutěži Lemans soutěžit monoposty, přestanou mě tyhle soutěže zajímat. Diky, s pozdravem vas staly návštěvník Pavel.

  • DISQUS: 0