Závodní tým Toyota Gazoo Racing se znovu objeví v místech, kde vloni zakusil nejdramatičtější okamžiky ve své historii. Je tu totiž 85. ročník závodu
Závodní tým Toyota Gazoo Racing se znovu objeví v místech, kde vloni zakusil nejdramatičtější okamžiky ve své historii. Je tu totiž 85. ročník závodu 24 hodin Le Mans, jenž je zároveň třetím dílem světového šampionátu vytrvalostních závodech FIA WEC.
Tým, který momentálně vede průběžné pořadí mistrovství světa, dorazil do Le Mans se vzpomínkami na loňský srdcervoucí závěr závodu, kdy přišel o jisté vítězství kvůli technické závadě v předposledním kole. Útěchou mu tehdy byla záplava povzbuzujících reakcí od fanoušků z celého světa.
Všichni pracovníci Toyota Gazoo Racing se mezitím zaměřili na intenzivní vývoj vozu TS050 Hybrid s cílem vybojovat na Le Mans své první vítězství. Toyota se závodu Le Mans účastní již od roku 1985. Celkově zde nastoupila 17krát a v pěti ročnících si dokázala vybojovat druhé místo.
Výsledkem práce odhodlaných vývojářů v centrech Higashi-Fudži a Kolíně nad Rýnem je výrazně modernizovaná Toyota TS050 Hybrid, která letos v Silverstone ani Spa-Francorchamps nenašla přemožitele.
“Le Mans je zlatým hřebem naší sezóny, čemuž odpovídá i soustředěnost a ohromné týmové nasazení našich technických center v Higashi-Fuji a Kolíně nad Rýnem. Rád bych všem poděkoval za obětavost a pilnou práci v posledních měsících v rámci příprav na tento závod,” uvedl Tošio Sató, prezident týmu Toyota Gazoo Racing.
Nový přeplňovaný zážehový motor 2,4 litru V6 s optimální termodynamickou účinností absolvoval svoji závodní premiéru na okruhu Silverstone, kde se poprvé uplatnil i modernizovaný hybridní systém s lehčími a menšími motorgenerátory, které na Le Mans dokáží rekuperovat a opět využít energii až 8 MJ.
Do 24H Le Mans budou nasazeny tři vozy TS050 Hybrid s aerodynamickým paketem pro nízký přítlak, upřednostňujícím maximální dosahovanou rychlost, která je na okruhu Circuit de la Sarthe dlouhém 13,629 km klíčová.
Součástí filozofie neustálého zlepšování je i snaha o komplexní přístup; tým proto upravil i svoji jezdeckou sestavu, aby na Le Mans vykazoval optimální konkurenceschopnost.
Jezdci Mike Conway a Kamui Kobajaši se budou za volantem Toyoty TS050 Hybrid číslo 7 opět střídat se Stéphanem Sarrazinem. Uvedená trojice vloni na Le Mans velkou část závodu vedla, aby si nakonec dojela pro druhé místo.
“Při testování jsme viděli, co dokážeme za optimálních podmínek, ale během závodního týdne Le Mans se podmínky průběžně mění, takže samotný závod může být o něčem jiném. Le Mans je skvělá akce, na kterou se těšíme po celý rok,” sdělil Conway.
“Myslím, že letos máme ohromné šance, a tak musíme zajistit, aby vše probíhalo hladce a byli jsme správně připraveni. Je to neuvěřitelně dlouhý závod, který si žádá tu nejlepší přípravu. Po loňských zkušenostech celý tým tlačí na pilu, a tak budeme na tuto výzvu připraveni,” dodal Kobajaši.
Na Le Mans potřetí společně pojedou Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakadžima (držitel pole position z roku 2014), tentokráte s Toyotou TS050 Hybrid číslo 8. Vloni tato posádka nebyla klasifikována kvůli technické závadě v předposledním kole, kdy si jela pro vítězství v závodu.
“Všichni si dobře pamatujeme, co se stalo vloni, ale to je již minulost; nyní se soustřeďujeme na letošní závod a lze očekávat, že budeme opět bojovat v čele,” věří prezident Sató.
Nicolase Lapierra, jenž pro Toyotu v roce 2014 vybojoval pódiové umístění, budou za volantem Toyoty TS050 Hybrid číslo 9 střídat Judži Kunimoto a José María López, oba nováčci v Le Mans. Toyota letos poprvé od roku 1999 nasazuje do závodu Le Mans hned tři vozy.
Přípravy se tento měsíc ještě zintenzivnily, neboť všechny tři vozy absolvovaly oficiální testovací den, který byl pro jezdce jedinou příležitostí vyzkoušet si okruh La Sarthe mimo harmonogram vlastního závodního týdne. S výsledky produktivního testu je tým zcela spokojen, neboť nasazená trojice Toyot TS050 Hybrid obsadila nejlepší tři místa.
Le Mans je zhmotněním ducha vytrvalostních soutěží – zahrnuje totiž bezmála 35 hodin jízdy, počínaje čtyřhodinovým tréninkem 14. června v 16:00, na nějž ve 22:00 navazují dvouhodinové kvalifikace.
Kvalifikace pokračuje ve čtvrtek dvěma dalšími dvouhodinovými jízdami (v 19:00 a 22:00). O pozici na startovním roštu rozhoduje absolutně nejrychlejší čas na okruh dosažený v některé z kvalifikačních jízd. Toyota je plně připravena utkat se o svoji historicky třetí pole position.
Během páteční spanilé jízdy pilotů v centru města budou mít fanoušci jedinečnou příležitost vidět naživo závodní jezdce. Následuje vlastní závodní víkend, jenž začíná zahřívací jízdou o délce 45 minut od 9:00. Samotný závod bude odstartován v sobotu v 15:00.
Více o týdnu vrcholícím závodem 24H Le Mans čtěte ZDE
Foto: Toyota Motorsport
COMMENTS