Tomáš Enge: \”Závody mě naplňují a myslím, že mohu závodit ještě dlouho.\”

Tomáš Enge: \”Závody mě naplňují a myslím, že mohu závodit ještě dlouho.\”

Tomáš Enge se po necelých dvou letech vrací za volant závodního vozu a má před sebou novou výzvu. S týmem Reiter Engineering a týmovým kolegou Alberte

BSS: Hlavní závod v Portugalsku patřil Buhkovi s Götzem
Plány na návrat brazilského týmu do Blancpain GT mají trhlinu
Blancpain GT Series už o týždeň na Slovakia Ringu

Tomáš Enge se po necelých dvou letech vrací za volant závodního vozu a má před sebou novou výzvu. S týmem Reiter Engineering a týmovým kolegou Albertem von Thurn und Taxisem míří do rychle rostoucího severoamerického šampionátu Pirelli World Challenge.

Tomáši, především bych vám rád pogratuloval k novému angažmá. S týmem Reiter Engineering jste závodil již v roce 2012 ve světovém šampionátu GT1 a s týmem Hanse Reitera spolupracujete dodnes. Jak vypadala spolupráce s tímto týmem v průběhu loňského roku, kdy jsme vás nemohli vídat na závodních tratích?

V týmu Reiter Engineering jsem zůstal od roku 2012, tedy od doby, kdy jsem měl pozastavenou závodní činnost. Poté jsem pro ně však pravidelně testoval a vyvíjel nejen vůz Gallardo GT3, ale také Camaro stejné specifikace. Podílel jsem se také na programu zákaznického servisu pro naše klienty.

Šampionát Pirelli World Challenge pro vás bude velkou novinkou, naopak vůz Gallardo FL2 GT3 znáte již velmi dobře, stejně tak většinu tratí, na kterých se pojede. Víte již, kterých závodů se budete účastnit a co pro vás znamená možnost stratu právě v této sérii?

Jediné co zatím vím, že pojedu úvodní podnik. Našim hlavním cílem je dostat se na tamní trh a vozy dle regulí FIA aktuální specifikace GT3. Tím, že na americký trh vstupujeme, musíme potencionálním klientům ukázat, čeho jsou naše vozy schopné. Tým se tedy zúčastní všech závodů mimo druhého podniku. S jakými jezdci to však bude, ještě nevíme. Chceme si jako v Evropě vybudovat klientelu, které buď budeme prodávat vozy nebo servisovat.

Jak vidíte své šance, resp. jaké cíle jsou od Vás očekávány?

Musíme se předvést v co možná nejlepším světle. Určitě tedy pojedu naplno, abych značku Lamborghini a tým Reiter Engineering reprezentoval co nejlépe.

Kromě Gallarda FL2 GT3 jste také spolupracoval na vývoji Camara GT3, se kterým byste měl absolvovat úvodní tříhodinovku Blancpain Endurance Series v Monze. Bude to ojedinělé představení v Evropě nebo máte v plánu i další závody šampionátu Blancpain GT?

Zatím máme potvrzený první podnik této série. Já bych měl v Evropě absolvovat jednu sérii s Albertem von Thurn und Taxisem. Zatím ale nevíme, která to bude. Rozhodujeme se mezi Sprint Series, tedy bývalou GT1 World a německou sérií ADAC GT Masters. Zatím je ve hře tedy vše.
\"2013_reiter_gallardogt3fl2-2-1024\"

Camaro se v loňském roce nejevilo jako velký konkurent ostatních vozů GT3. Reiter Engineering však uvádí, že s vývojem udělal velký krok dopředu. Dá se ještě teď, před sezonou, odhadovat kam se Chevrolet zařadí? Má podle vás na to, aby atakoval přední příčky v Blancpain Endurance Series?

Camaro GT3 je další produkt z řady týmu Reiter Engineering. Je to vůz specifikace GT3 určený klientům a my musíme zajistit jeho konkurenceschopnost, tak aby se pro kupujícího stal obchod výhodným. Poslední test ukázal, že Camaro je hodně silné a konkurence se ho musí obávat. Vůz nejenže je nejlevnějším na trhu, ale jeho hodnoty výkonu motoru a kroutícího momentu převyšují naší konkurenci. Vývoj vozu samozřejmě nějakou dobu trvá, a tak i když se třeba loni mohlo zdát, že ztrácíme, letos budeme v Monze útočit minimálně na nejlepší desítku.

Jste jediným Čechem, který stál na startu závodu 500 Mil na slavném oválu v Indianapolis. Jak na tento závod vzpomínáte?

Je to určitě velký závod a jsem rád, že jsem jej mohl absolvovat. Je to největší formulový závod v Americe. Vidět těch 250.000 fanoušků na tribunách je opravdu neuvěřitelný pocit. Je škoda, že jsem ho kvůli nezaviněné chybě nedojel.

Vaše kariéra je bezesporu velice bohatá. Podíváme-li se do minulosti, na který závod a které angažmá vzpomínáte nejraději?

Na každý závod a každý tým mám dobré vzpomínky. Všude se tvoří zážitky. Ty největší jsou samozřejmě z roku 2001 z formule 1 z týmu Prost. V roce 2005 to bylo určitě Indy car a pak následné angažmá v továrním týmu Aston Martin Racing.

Jaký závod z tzv. \”triple crown of motorsport\” považujete za největší? (pozn. red. GP Monaca, Indy 500, 24H Le Mans)

Každý z těch závodů je úplně jiný. Já absolvoval Grand Prix Monaka v šampionátu F3000 celkem pětkrát a možná právě Monako bych dal až na tu třetí příčku. Osobně se mi totiž líbí rychlé tratě a to splňují ty druhé závody. V Le Mans jsem jel celkem devětkrtát a je to hodně silný zážitek. Jak už jsem odpovídal na otázku před tím, Indy 500 je klasika a ta rychlost, to se nedá popsat.
\"1796644_10152283373872755_804457562_n\"

Od roku 2001, kdy jste debutoval ve formuli 1, se monoposty výrazně změnily. Jaký je Váš názor na současnou podobu vozů F1?

Vozy samozřejmě za těch posledních 13 let prošly obměnou, ale to projdou i v následujících 13 ti sezónách. Je to v každé disciplíně stejné i u civilních aut. Pro mě byl velký šok přechod sezón 2008 a 2009. Každý na to máme jiný názor, ale ukáže až první závod. Letos bude největší diskuzí asi změna pohonných jednotek. Podle mého názoru musejí závodní vozy být slyšet a u formule 1 to platí dvojnásob. Tyto nízko otáčkové turbomotory však slyšet nebudou. Trpět tím budou především fanoušci na tribunách.

Hodně diskutované pravidlo nové sezony je dvojnásobný bodový příděl v posledním závodě. Co si o tom myslíte? Nemůže to poškodit šampionát?

Je to těžká otázka. Ještě jsme si to nikdo nevyzkoušel tak nevíme. Určitě ale chceme vidět napínavou sezónu a ne zisk titulu 5 závodů před koncem roku. Jestli to má pomoci, tak proč ne. Potom se můžeme dočkat i většího zásahu do pravidel. Třeba i hokej má play off nebo NASCAR. Zde letos budou bojovat o titul jen prvních 8 jezdců v tabulce plus všichni co vyhráli závod. O titulu se ale rozhodne v posledním závodě mezi čtyřmi prvními v tabulce šampionátu. Proč ne. Musím říct, že se na to těším. Tady žádný taktik nevyhraje.

Nahlédneme – li do českého paddocku, vidíte tam někoho, kdo by mohl navázat na Vaši kariéru, resp. pokračovat ve Vašich šlépějích?

Bohužel, když se podívám teď, tak nikoho nevidím. Ale to se může změnit v průběhu sezóny, nebo to přijde za rok. Samozřejmě věřím a doufám, že to přijde. Je to ale těžké. Máme spoustu mladých kluků a holek, kteří jsou úspěšní na motokárové úrovni, pak je ale těžké, aby se prosadili ve vyšších patrech motorsportu. Zde je to už také o financích. Motorsport je nebezpečný a o penězích. Tak to vždy bylo a vždy bude. Věřím, že se ale někdo najde a budu mu třeba moci pomoct.

A jak vidíte svou vlastní závodní budoucnost? Kde by měl být Tomáš Enge, řekněme za další 3-4 roky?

Asi začnu tím, že nyní se vracím opět do závodního vozu. Závody mě naplňují a myslím, že mohu závodit ještě dlouho. Nebráním se však ničemu. V posledních měsících jsem si vyzkoušel, jaké je to řídit tým, vyvíjet zcela nový vůz, testovat nové díly, učit mladé jezdce nebo zdokonalovat jízdní styl našich klientů a nastavovat jim auto přímo na míru. Dnes snad všechny automobilky mají vlastní zákaznickou podporu. Jak Aston Martin, Bentley, Mercedes, Porsche a další mají tovární jezdce, kteří pro ně pracují. To je podle mého moje cesta. Teď na jedné takové jsem u týmu Reiter Engineering. Rád ale předám mé zkušenosti buď mladým, nebo méně zkušeným jezdcům, pokud by tedy měli zájem.

Poslední a pro českého fanouška zřejmě nejdůležitější otázka. Budou vás čeští příznivci moci v letošní sezoně spatřit při některém závodním víkendu v Česku nebo na Slovensku?

Jestliže pojedu ADAC GT Masters nebo Blancpain GT Sprint, oba šampionáty jsou v jednání, pojedeme určitě na Slovensku. Rád bych se však českým fanouškům představil také doma a přichystal jim překvapení, a to v Brně při některém z mezinárodních závodů. Samozřejmě ale záleží na mnoha okolnostech. Nyní je to v jednání, a pokud to dobře dopadne, mohl bych jet GT Sprint v rámci víkendu EuroV8 Series ve druhé polovině června.

Foto: Ondřej Laušman/Reiter Engineering

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0