Závodění uprostřed ikonických velkoměst, právě to je velkým lákadlem Formule E a díky tomu se těší velkému zájmu z celého světa. Jenže přesně to je zá
Závodění uprostřed ikonických velkoměst, právě to je velkým lákadlem Formule E a díky tomu se těší velkému zájmu z celého světa. Jenže přesně to je zároveň i noční můrou pro vedení série.
Nedávno zrušený závod v kanadském Montrealu je pak jen poslední obětí vysokých ambicí a náročných vyjednávání s velkoměsty. Nedávno Formule E přišla ještě o brazilský závod v Sao Paulu, který musel být o rok odložen a narychlo nahrazen podnikem v uruguayském Punta del Este.
Tím se opět rozrostl seznam měst, která o závody elektrických formulí přišla. Kromě těch výše zmíněných mezi ně patří ještě Buenos Aires, Brusel, Londýn, Moskva či Miami.
„Tak to u nás chodí. Závodíme ve městech a ta zkrátka žijí svým životem. Není to jako u běžných tratí, které si můžete pronajmout na určité datum na deset let dopředu,“ řekl Alejandro Agag, šéf Formule E.
„Tohle my děláme. Vyrazíme, promluvíme si s vedením města a hledáme to nejlepší řešení. Snažíme se být praktičtí, snažíme se pomoci,“ dodal.
A zdálo se, že zástupci Formule E se opravdu Montrealu snažili dlouho vyjít vstříc. Vše ale skončilo politickou roztržkou, když se nová starostka města, Valérie Plante, pokusila chystaný závod pro vysoké náklady odložit. To představitelé Formule E odmítli a Plante tak letošní podnik zrušila.
Tyto problémy rozhodně nepomáhají pověsti šampionátu, nemluvě o finančních ztrátách, které sahají do obrovských částek. Není tak překvapením, že se Formule E pouští do soudního boje. Kromě toho navíc řeší uvolněné místo v kalendáři. Jako možná náhrada se jeví městský okruh v Torontu a propojení se závodem americké IndyCar.
I samotné automobilky, které mají v sérii čím dál větší zastoupení, vnímají tyto problémy negativně. Podniky v Sao Paulu či Montrealu jsou pro ně velice důležité, avšak snahy o závody v centrech měst nadále považují za prioritu.
„Po zahájení sezóny už by se takové věci dít neměly. Pokud bych si však měl vybrat mezi stabilním kalendářem a závody v centru velkoměst, tak bych preferoval právě velkoměsta. Nemyslím, že by měla Formule E závodit na okruzích,“ zhodnotil šéf motorsportu u Audi, Dieter Gass.
A to se Formuli E v sezóně 2017/18 podařilo vyplnit i bez Montrealu. Kromě stálic v podobě Hongkongu, Paříže, New Yorku či Berlína totiž seriál nově přilákal Santiago de Chile, Řím nebo Curych. Navíc právě závod ve Švýcarsku vrátí motorsport do této země po dlouhých 64 letech.
COMMENTS