Technický delegát ACO Bouvet vysvětluje systém EoT

Technický delegát ACO Bouvet vysvětluje systém EoT

Od začátku letošního roku patří EoT a BoP mezi hlavní témata v paddocku FIA WEC. Oba systémy slouží k vyrovnání výkonnostních rozdílů mezi jednotlivým

24h Le Mans – Toyota na startu obsadí první řadu
Frustrace v GTE Pro a dodatečný trest pro Fordy
Férovost v motorsportu, aneb politika se nevyhýbá ani Le Mans

Od začátku letošního roku patří EoT a BoP mezi hlavní témata v paddocku FIA WEC. Oba systémy slouží k vyrovnání výkonnostních rozdílů mezi jednotlivými vozy, a tak je na místě maximální opatrnost. Špatné rozhodnutí technických komisařů může zcela zvrátit průběh šampionátu.

Po úvodním závodě super sezóny ve Spa panují velké otazníky zejména kolem Equivalence of Technology (EoT), které platí ve třídě LMP1 s cílem srovnat hybridní a nehybridní vozy, což není vůbec jednoduché. Právě tento proces v rozhovoru přibližuje technický delegát ACO Thierry Bouvet.

Jaký je rozdíl mezi Balance of Performance (BoP) and EoT?

BoT platí jen pro třídu GTE a za úkol má zajistit rovnováhu mezi vozu s různými technickými parametry, například při jiném umístění motoru a podobně. Aby se srovnání sil zaručilo, tak organizátoři se vždy nejdříve zaměří na aerodynamiku a poté na váhu, výkon a kapacitu nádrže.

EoT pak bylo zavedeno kvůli vyrovnání rozdílů v rámci LMP1, kde nyní spolu soupeří hybridní i nehybridní vozy. Toyota totiž jako jediná nastupuje v super sezóně 2018/19 s hybridním vozem TS050 Hybrid, zatímco konkurence používá běžné motory.

Na čem se EoT zakládá?

EoT jsme zavedli společně s FIA poprvé v roce 2014, kdy bylo potřeba vyrovnat benzínové a dieselové vozy. Tehdy jsme ovlivňovali palivo, konkrétně pak průtok a maximální spotřebu na jedno kolo, což se dotklo výkonu i také maximálního dojezdu vozů.

Dnes, kdy se pravidla mezi hybridy a nehybridy výrazně liší, a to zejména v oblasti aerodynamiky, ve váze vozů a také v samotných motorech nehybridních vozů, jsme se rozhodli k EoT vrátit.

Jak ten návrat k EoT probíhal?

V zimě jsme vytvořili panel lidí z FIA, ACO a z výrobců motorů a šasi pro LMP1. K tomu jsme měli všechna data o prototypu Toyota TS050 Hybrid. U nehybridních vozů byly tehdy k dispozici jen simulace, jelikož na vozech se ještě pracovalo. Bylo jasné, že tak později ještě dojde k úpravám EoT.

Poté jsme z Prologu a ze Spa posbírali cenná data, podle kterých jsme udělali pár úprav. Pro nás je důležité zajistit férové závodění, ale také je třeba si uvědomit, že nehybridní vozy jsou stále ve vývoji, a tak zatím neodhalily svůj plný potenciál.

Je důležité dát nehybridním vozu takovou výhodu, aby to vyvážilo ten hendikep vůči hybridním vozům, ne jim dát celkovou výhodu. Jde o to najít rovnováhu, ale zároveň hybridní technologie musí mít určitou váhu. V Le Mans tak hybridní vozy mohou ve svém stintu ujet o kolo víc než soupeři.

Do testovacího dne zbývá už jen pár dní, ale o EoT se hovoří i nadále. Kritika se týká například rovnováhy mezi atmosférickými a přeplňovanými motory.

Loni jsme se rozhodli ten rozdíl neřešit, protože by bylo potřeba zvážit velké množství parametrů. Přeplňované motory jsou těžší a potřebují přívod studeného vzduchu, navíc i spotřeba paliva je jiná. Vůz ovlivňuje navíc také vyvážení, vzduchové pytle a tak podobně. Nyní jsme se na základě dat z Prologu a ze Spa rozhodli provést pro Le Mans určité změny.

Ve Spa měla Toyota náskok na nehybridní LMP1 vteřinu na kolo. I tak jste pro testovací den, který je 3. června, nehybridním vozům omezili průtok paliva ze 110 na 108 kg/h, zatímco hybridní vozy mají 80 kg/h i nadále. Proč?

Když jsme v roce 2014 přišli s EoT kvůli hybridním technologiím, tak koeficient na krátké trati byl v poměru 55% na kilometr vůči Le Mans, kde mají slovo dlouhé rovinky. Podle tohoto pravidla jsme se pak řídili ve Spa. Relativní výkon hybridních a nehybridních vozů je v Le Mans a ve Spa odlišný, a právě hybridní vozy budou v Le Mans v nevýhodě.

Použili jsme nasbíraná data, abychom upravili EoT pro Le Mans a zmenšili tak rozdíl mezi privátními a továrními týmy. A opět je třeba říct, že mezi Spa a testovacím dnem v Le Mans došlo k pokroku privátních týmů. Experti z ACO a FIA pak budou analyzovat i data získaná z testování a i po něm.

Někteří zástupci nehybridních týmů se bojí, že nebudou moci jet naplno.

Je náročné se vyrovnat s omezením spotřeby paliva na jedno kolo, zejména pokud je to jen na jezdci. Tovární týmy kvůli tomu vyvinuly automatické systémy, ale nutit do něčeho takového i privátní týmy by bylo zbytečné a drahé.

Proto během testovacího dne nebude v rámci EoT platit žádné omezení paliva na jedno kolo nebo na jeden stint. Jezdci tak budou moci jet s nehybridními vozy na maximum.

Všechna data z testovacího dne pak zpracuje FIA a ACO a zveřejní je v týdnu před závodem.

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Josefus 7 years ago

    Toyota bude mít z EoT asi takovou radost, jakou měli čeští živnostníci z EET………

  • DISQUS: 0