Rozhovor před Dakarem 2016 Na startu lednového Dakaru 2016 se opět objeví Peter Jerie, tedy Čecho Autralan, který na Dakaru startuje po páté. Dobře
Rozhovor před Dakarem 2016
Na startu lednového Dakaru 2016 se opět objeví Peter Jerie, tedy Čecho Autralan, který na Dakaru startuje po páté. Dobře ví, že úspěchem je už to dojet do cíle náročného marathonu.
Můžeš se prosím českým čtenářům a fanouškům trochu představit ?
Jak dlouho již žiješ v Austrálii a kde a kolik účastí na Dakaru již máš na svém kontě ?
“Do Austrálie jsem přišel před 14 lety a usadil se kousek od Sydney, ale nedá se ríci, že tu žiju nepřetržitě. Za těch 14 let jsem tu strávil zhruba jenom 7 let a zbytek času různě po Evropě, včetně také v Čechách.
Před tim jsem žil 11 let v Africe a nějaký čas také ve Švědsku.
A když už jsem v Austrálii, tak se také nedá úplně přesně specifikovat kde. Já vlastně poslední 2 roky trávim v autě a v malém rozkládacím přívěsu (bydlíku), který za sebou táhnu a většinu času jsem někde v australské divočině, ať už v pouštích, buši, v tropických pralesech, či dešťových pralesech, prostě takový ten australský “outback”.”
A jaké jsou Tvé největší úspěchy z Dakaru ?
“Z pěti účastí jsem jednou dorazil do cíle a to ještě s odřenýma ušima, takže nic moc. Letos jsem byl 42 a neřeším, jestli budu 42. nebo 142. Pro mně je úspěch se dostat do cile.
A co Tvé závodní vozy ?
“Mam Toyotu Hilux a Isuzu Dmax. Toyota je sice jenom 2 roky stará, ale nechal jsem si postavit verzi generačne 4 roky starou, kde jsem věděl. že už mají všechny komponenty dostatečně odzkoušené. Isuzu je 7 let staré a koupil jsem ho od australského zavodnika.
Taky jsem měl závodni Tatru po Andre Azevedovi, která mi jezdila na Dakar, jako rychlá asistence, ale před 14 dny jsem ji prodal, protože už nám ji nepustili do závodu.”
Navíc během roku jezdíš i další závody. Jaké?
“Když mi to zrovna vyjde časově a jede se něco zajimavého, tak se tam přihlásím. Po Dakaru 2007 jsem v závodním autě neseděl 6 let, v roce 2013 jsem jel Australské Safari, 2014 jsem byl zpátky na Dakaru a pak jsem jel pár závodů v Evropě a Maroko. Letos kromě Dakaru jsem byl jestě 2x v Jižní Americe na závodech Dakarské Sěrie.”
Jaká v nich bývá účast a jak se Ti zde daří?
“Účast je tak nějak průměrná, podobně jako na evropských Rally Raidech, v některých závodech jede 50-60 závodních aut, jinde treba jenom 25. Letos třeba v Argentině na Desafio Ruta 40 jela celá jihoamerická špička (Orlando Terranova, Lucio Alvarez, Silva, Spataro, atd.), ale nebyl tam nikdo z Evropy.
Daří se tak nějak všelijak a taky záleží, kolik toho zrovna na autě v průběhu závodu rozbiju, v Toyotě jsem dojel všechny závody, takže spokojenost. Na Australském Safari 5. místo, vloni v Evropě a Maroku takový ten střední průměr a letos v Argentině 3. na Desafio Ruta potom 1. na Desafio Guarani v Paraguayi, ale tam už byla slabší konkurence.”
Auto si připravuješ sám nebo pronajímáš ?
“Toyotu mi připravuje německý tým South Racing, mají dílny jak v Jižní Americe, tak v Evropě.
Isuzu mám na Slovensku a dělají na něm moji kamarádi z Košic.”
Z vlaječek na přilbě, či na autě, je zřejmé, že se stále cítíš být také Čechem …:-)) I když již roky žiješ v daleké cizině.
“To bude asi tím, že jsem Čech. Občanství mám jenom české.
Australská vlaječka je tam proto, že jezdím na australskou závodní licenci.”
Jezdíš v poslední době i třeba občas do Čech ? ( někde jsem možná zahlédl, jestli tady přímo i častečně nežiješ …????)
“Do Čech jezdím, většinou do Prahy a do rodné České Lípy, částecně jsem tam strávil nějaké 3 -4 roky za posledních 10 let.”
A co vztahy s dalšími českými závodníky? Z fotek je zřejmé, že se potkáváte, minimálně v bivaku…
“Tak samozřejmě, že se známe a občas si sedneme na kus řeči, ať už dřive na afrických Dakarech s Tomášem Tomečkem, Ivo Kaštanem, Mirou Martincem, v dnešní době s Pepou Macháčkem, Martinem Kolomým, Milou Janáčkem…. S ostatními kluky se minimálně zdravíme a vždy prohodíme pár slov. Vloni jsem byl na návstěvě na dílně, jak u Lopraisů, tak u Míry Zapletala. Bonveráci mi zase představili jejich Tatru a nechali sednout za volant (musim podotknout, že jsem neřídil, jenom seděl za volantem). Takže ty vztahy jsou úplně normální.”
A jak hodnotíš dosavadní, či dřívější výsledky českých závodníků v různých kategoriích, pokud tedy sleduješ i další kategorie.:?
“Tak myslím, že takhle malá země se zapsala dost slušně do historie Dakaru. Nemá smysl připomínat historickě výsledky Karla Lopraise nebo Pepy Macháčka, to už jsou známé legendy, ale byla tam spousta dalších zajimavých výsledků ve všech kategoriích. Vesměs všechny Tatrovky a Liazky v tom obdobi před +/- 25ti lety zajižděly výborné výsledky a ono to vlastně pokračuje dodnes, když si odmyslíme tovární tým Kamazu, tak ten zbytek světa je česko-holandská záležitost. Pro mně asi nejlepši výsledek z jednotlivých Dakarů zajel v r. 2009 Míra Zapletal, ono aby soukromý závodník dojel na 7.mistě v nabité kategorii automobilů, je téměř neuvěřitelný výsledek a podobně si cením všechny naše motorkáře, co kdy dojeli do 20., či 30. místa. V té konkurenci to jsou všechno nadlidské výkony.”
A co letošní konkurence ? Ať již špičkových továrních týmů nebo i soukromníků ?
“No letos se to tam doopravdy sešlo, tolik špičkových závodníků ze seriálu WRC a k tomu všechny ty známé tváře z minulých let Dakaru, no bude to zajímavý kontest. Doopravdy nevím, jak tohle dopadne, ale spíš věřim těm zkušenějším Dakarákům, jako je Peterhansel, Al Attiyah, De Villiers. Kdyby se jela ta původní trasa, jak byla plánována z Peru, čili hodně technická a dunová, tak myslím, že ti zkušenější by měli výhodu. Ale tím, že nám Peru zrušili a půl trasy přeplánovali na méně náročné etapy, spíse WRC rázu, tak to asi na špici bude dost vyrovnané a do výsledků budou zřejmě zasahovat i ti noví jezdci, přicházející z WRC.”
Jak vůbec trávíš poslední dny před startem Dakaru?
“Nijak zvláštně, teď jsem se akorát vrátil z cesty kolem Austrílie, kde jsem s 2-3 malými přestávkami strávil 9 měsíců a najel téměř 50 000km, no dá se říci, že je to částečně taková moje nepřímá příprava na Dakar. On ten terén bude takový podobný, akorát že na Dakaru budu mit motor s 3x větším výkonem a nepotáhnu žádný přívěs. Do Buenos Aires odletám 3 dny po Vánocích.”
A na závěr- s jakým výsledkem by jsi byl spokojen?
“Moje normální odpověď by měla znít “dojet do cile” – no ale to se už podařilo letos v Lednu, takže tu odpověď asi malinko pozměním ” čili ano, dojet opět do cíle (protože bez tohoto základu nemáte žádný výsledek) a pokud se vyvarujeme větším ztrátám času, ať už se jedná o různé technické závady, chyby v jízdě, či navigaci, tak bych rád vylepšil letošní výsledek, ale tak nějak se na to upínat nebudu, protože je to tak trochu o štěstí a stačí úplná maličkost, která vás stojí třeba 10 hodin ztráty a pak už jedete jenom na dojetí. Navic letos bude chybět naše týmová Tatra, čili moje přímá rychlá asistence v závodě, na kterou jsem se mohl vždy spolehnout, kdyby došlo k nejhoršímu. Ta mi vezla většinu potřebných náhradních součástek a v případě nouze mě mohla i dotáhnout do cíle etapy, kde už by se auto připravilo na další den.
Sice budeme mít určitou asistenci od týmu South Racing, jedná se predevším o technickou podporu v bivaku a dále vozidlo DAF v kategorii rychlé asistence, který navíc bude zajišťovat podporu dalším 6 autům v týmu, takže logisticky je nemožné, aby jsme měli asistenci v zavodě 100% zajištenou v případě, že se více, než jedno týmové auto dostane do nesnází. Naše strategie bude letos asi taková, že budeme muset více myslet na zadní kolečka a snažit se minimálně riskovat a přivézt auto v co nejlepším technickém stavu do druhé půlky závodu, která teprve začne být zajimavá a bude daleko náročnější, než ta první polovina závodu.
Asi by mně hodně mrzelo, kdyby jsme se nedostali do těch dunových etap kolem Fiambaly v závěru rally, je to ta techničtější část závodu, která mi více vyhovuje a navíc jsem v té části Argentiny byl letos na závodech a části těchto tras, které se budou na Dakarské rallye opakovat, mám tedy najeté.”
Co říci na závěr ?
“No ještě bych asi měl doplnit pár věci ohledně týmu, protože jsme delší dobu neupdejtovali týmové stránky a za tu dobu se i nashromáždilo pár dotazů, vetšinu lidí asi nejvíce zajímala případná účast naší Tatry. Neupdejtovali jsme je protože jsme sami nevěděli, jestli na Dakar pojedeme a v jakém složení a jestli vůbec připustí asistenční Tatru do závodu.
Poté, co pořadatelé nahlásili změnu trasy a vynechali Peru, tak jsme se původně rozhodli, že na Dakar 2016 nepojedeme. Bylo tam více důvodu, např. i to že se nám nepodařilo pořadatele přesvědčit, aby nám na 1 rok dali vyjímku, protože kromě toho, že podle nových regulací, kdy bylo potřeba vyměnit motor na jiný s nižším obsahem (16.5 L, zatímco naše Tatra má 18L motor), jinak naš kamion splňuje všechny ostatní technické a bezpečnostní podmínky.
No nepodařilo se dostat vyjímku ani přesto, že šéf týmu South Racing letěl do Pařiže vyjednávat přímo s ASO. Je to škoda a mysleli jsme, že máme šanci auto aspoň na 1 rok dostat do soutěže, protože jednak naše Tatra jezdí v kategorii rychlé asistence, kde jakožto asistenční vůz (který každý den musí startovat z posledního místa bez ohledu na výsledek z předeslé etapy) nemá nijak šanci zasahovat do výsledků skutečných závodních kamionů. A jednak proto, že pořadatelé občas vyjímky dávají vozidlům, která z nějakých technických důvodu nevyhovují, navíc v závodě ješte pojede pár kamionů, které mají obsah motoru 18L, či více, ale nám už prostě skončila 5-letá homologace a novou homologaci s tímto motorem nedostaneme.
No a posledním důvodem, proč jsem chtěl Dakar 2016 vynechat, bylo to, že můj franzouzský navigátor Laurent dostal životní nabidku od továrniho týmu, takže pochopitelně odešel a mělo to za následek to, že jsem přišel o volný vstup na Dakar, který jsme si, jako posádka zajistili vitězstvím v Dakarské Sérii 2015. Ten volný vstup (čili účast na Dakaru 2016 zdarma) je platný pouze v případě, že se stejná posádka zúčastní Dakaru.
Teprve až někdy na konci října jsem dostal vzkaz od ASO, že mi garantují volný vstup i v případě, že pojedu s jiným navigátorem. Takze v podstatě to bylo rozhodnutí na poslední chvíli a pár týdnů před naloděním vozidel v Le Havru jsme začali připravovat auto a narychlo jsem si našel australského navigátora, který je jinak zkušený ze seriálu WRC, ale na Dakaru nikdy nebyl. Nicméně je to můj kamarád, známe se více jak 10 let a věřím, že to bude zvládat.”
díky za rozhovor a mnoho zdaru i štěstí na Dakaru 2016
Pavel Jelínek, MotorMIX.cz
COMMENTS