Evropský šampionát FIA Formule 3 řeší po víkendu v italské Monze téma, zda jsou agregáty od obou dodavatelů stejně výkonné, podnik v Královském parku
Evropský šampionát FIA Formule 3 řeší po víkendu v italské Monze téma, zda jsou agregáty od obou dodavatelů stejně výkonné, podnik v Královském parku totiž naznačil, že pohonné jednotky od Volkswagenu jsou na tom lépe, než ty od Mercedesu.
Formule 3 si coby juniorská formulová série, která má mladé závodníky připravovat na vstup do vyšších seriálů, zakládá na identické technice. Monoposty mají homologované šasi od Dallary, aerodynamické prvky nesmí být modifikovány a před letoškem dokonce přišla Mezinárodní automobilová federace nově se zákazem využívání větrných tunelů. Jakákoliv úprava v motorové části znamená postih a propad o 10 míst na startovním roštu.
F3 závodí s dvoulitrovými atmosférickými čtyřválci, kde 28mm restriktor udává výkon 240 koní. Vzhledem k tomu, že celý seriál je tímto způsobem „zapečetěný“, je vůbec reálné se domnívat, že všechna pohonná ústrojí nejsou stejná? A jak k tomu mohlo dojít?
Odpověď na otázku můžeme hledat už rovnou ve faktu, že seriálu dodávají motory dva výrobci. Ti mají sice pevně dané parametry, nicméně k odchylce mohlo dojít po konci uplynulé sezony. I přesto, že jsou agregáty homologovány do roku 2019, pravidla říkají, že výrobci mohou provést úpravy z hlediska vylepšení spolehlivosti. A Volkswagen loni takové problémy měl. Motoristický server Autosport.com se domnívá, že na základě několika poruch dostal ladič německých jednotek Spiess právě tu možnost volksewageny modifikovat. Stalo se tak v období po konci evropského šampionátu v říjnu a před startem listopadové Macau Grand Prix.
Od té doby vyhrály vozy s motory Volkswagen šest z osmi závodů. Dvě jízdy v Macau a pokaždé dva závody ze tří v rámci úvodních dvou podniků letošní sezony na Silverstonu a v Monze. Právě vysokorychlostní okruh v Královském parku svou specifikací zřejmě odhalil, že loňské modifikace mohly vést i k něčemu jinému, než jen k vyladění spolehlivosti. Na trati, kde je potřeba výkon a vysoká maximální rychlost, začali jezdci s mercedesy poukazovat na to, že na rovinkách jim dělalo větší potíže než obvykle předjet soupeře s konkurenčními volkswageny, nebo naopak se jim na rovných úsecích ubránit. Podle domněnek mohla šplhat výhoda maximální rychlosti k 10km/h.
Koňských sil Volkswagenu využívají v evropském šampionátu týmy Carlin a Motopark. Je pravdou, že od letoška již dříve zcela dominantní stáj Prema tolik neexceluje, ale z velké míry to může být dáno jezdeckým rozložením sil v poli, protože nováček Lando Norris z Carlinu bojuje o vítězství v závodech hned od začátku a Joel Eriksson z Motoparku zaznamenal oproti loňsku markantní zlepšení a po dvou víkendech vede šampionát.
Samotný tým Prema spekulace ohledně výhody Volkswagenu popírá.
„Nejprve musíme situaci detailně zhodnotit, než učiníme nějaké závěry. S jistotou se dá říci pouze to, že Lando Norris předvádí skvělý výkon a díky tomu vyhrál s Carlinem dva závody. Joel Eriksson také jezdí výborně a získal dvě prvenství v Motoparku. V Monze se točilo vše kolem slipstreamu. S Mercedesem spolupracujeme od roku 2006 a jsme si jistí, že najde řešení. Do té doby se budeme soustředit pouze na naši výkonnost,“ vyjádřil se k situaci šéf stáje Prema Powerteam René Rosin.

Souboj mercedesu a volkswagenu. Vpředu Pedro Piquet (Van Amersfoort Racing) a za ním Marino Sato (Motopark)
Foto: FIA F3
COMMENTS