Bez významných incidentů a s vysokou sportovní úrovní proběhl sobotní závodní den Mistrovství FIA Zóny střední Evropy cestovních vozů a formulí na Aut
Bez významných incidentů a s vysokou sportovní úrovní proběhl sobotní závodní den Mistrovství FIA Zóny střední Evropy cestovních vozů a formulí na Autodromu Most. Oproti upršenému kvalifikačnímu pátku naštěstí vydrželo počasí bez deště. V silné mezinárodní konkurenci si dobře vedli domácí piloti a nad podiem několikrát zněla i česká hymna. Vrcholem dne pak byla vytrvalostní dvouhodinová bitva, v níž nakonec zvítězila československá posádka Michael Vorba a Lubomír Jakubík.
Dopoledne se neslo ve znamení dvou kvalifikací, které byly přesunuty z pátku, protože už zmíněný vytrvalý déšť prostě nedovolil v pátečním programu pokračovat. Pak už ale začal kolotoč sprintových závodů. Jako první se utkali piloti cestovních vozů s motory o objemu do dvou litrů. V Měřeném tréninku byl nejrychlejší Marek Fried s pohledným Lotusem Exige, druhý nejlepší čas zajel veterán František Došek s Peugeotem 208 GTi a třetí pak Friedův týmový kolega Petr Mandelík na Lotusu. Sprintové závody jsou letos vypsány nikoli na pevný počet kol, ale na čas pětadvaceti minut. Po jejich uplynutí bylo pořadí v cíli zcela stejné jako výsledek předchozí kvalifikace, ted Fried, Došek, Mandelík. Závod se jinak odvíjel vcelku poklidně, nicméně rozhodně bylo na co koukat, protože několik hezkých soubojů uprostřed startovního pole také proběhlo.
Následoval sprint vozů nad dva litry. V kvalifikaci byl nejlepší Antonín Herbeck s černozeleným monstrem Pagani Zonda, druhý byl slovenský jezdec Andy Studenič na Ferrari 458 a třetí pak další Slovák Miro Konopka s americkým Saleenem S7R. Sprintový závod byl zahájen skrumáží hned v Carecově šikaně a paradoxně nejvíc v ní utrpěl vítěz kvalifikace. Herbeckovu Zondu s pochroumaným předkem musela do boxů dopravit odtahová služba. Zbytek sprintu už proběhl bez nehod a vítězem se stal Studenič před Lubomírem Jakubíkem, který pilotoval také Ferrari 458 a třetí příčku vybojoval polský jezdec Piotr Krawczyk s Mercedesem AMG 197 SLS GT. Závod byl přehlídkou skutečně exkluzivních sportovních vozů a poměrně slušná divácká návštěva na svazích nad tratí dávala hlasitě najevo své nadšení.
Na řadu poté přišly dvě seance německých historiků. Nejdříve si diváci vychutnali nostalgii starých vozů Lada, Škoda či Zastava. Ve startovním poli byl v kvalifikaci dokonce i jeden trabant, ten však do závodu nakonec nenastoupil. Vyhrál Dieter Hoffmann před Sebastianem Drossem a Rocco Bergerem, všichni se stroji Lada. Druhý díl historiků ze seriálu Haigo obstarali pioti veteránských formulí. Těch bylo na roštu na dvě desítky a opět šlo o nostalgickou podívanou. Vítězství vybojoval Falk Schwarze s monopostem MTX před Thomasem Hoffmannem a třetím Estoncem Jaakem Kuulem, přičemž oba pilotovali stroje Estonia.
Hodně nadšení vzbudila série Porsche GT3 Cup Challenge Central Europe. Vozy Porsche jsou jakýmsi etalonem a i symbolem sportovní jízdy a na roštu se jich sešlo čtrnáct. Vyhrá favorizovaný Mexičan Christofer Ramirez před Poláky Stefanem Bilinskim a Andrzejem Lewandowskim.
Hodně sledovaný byl sobotní sprint formulí, kterých se na startovním roštu sešlo přes dvacet. Ze stejného roštu startovaly monoposty Divizí jedna i dvě. Slabší formule z D3 jezdily kolo zhruba o pět až deset sekund, takže o to byl závod zajímavější. Celkově vyhrál Christopher Höher s Dallarou 305 Spiess před Christophem von Grüningenem s formulí Master a Jakubem Smiechowskim na Formuli Renault. Vesměs šlo o stroje s dvoulitrovými motory. V hodnocení Divize 3 pak vyhrál chomutovský jezdec Tomáš Chabr na Van Diemenu Před Petrem Trnkou na Glorii C8FT a Jaroslavem Pospíšilem na Chabrově konstrukci Tomis s motorem z motocyklu Kawasaki.
Závěrečná dvouhodinovka byla na začátku o napjatém očekávání, protože nad Krušnými horami se honily dešťové mraky. Závode se nakonec odjel jen s několika málo kapkami a pro všechny jezdce i na suchém obutí. Od začátku vedlla posádka Herbeck a Liedl s Pagani. Ti se však postupně propadali a nakonec dojeli až jako třetí. Vítězství ukořistili Vorba a Jakubík na Ferrari 458 a druzí skončili Studenič a Peter Vančo na stejné značce rudého vozu z Maranella.
\”Velmi slušná sportovní úroveň, minimum incidentů,\” ohodnotil sobotu ředitel závodu Michal Marek. \”Incidenty, které to zasluhovaly, jsme ihned trestali a všechno proběhlo v pořádku. V neděli bude opět na co koukat a já všechny fanoušky srdečně zvu na závody,\” uzavřel ředitel.
Autodrom Most
COMMENTS