Mluvilo a jednalo se o tom nějakou chvíli, nápad sjednotit grand turismo kategorií GTE a GT3 do skupin GT+ a GT existoval na papíře již nějakou dobu,
Mluvilo a jednalo se o tom nějakou chvíli, nápad sjednotit grand turismo kategorií GTE a GT3 do skupin GT+ a GT existoval na papíře již nějakou dobu, ale snaha dospět k unifikaci oblíbených gétéček nakonec nedospěla do zdárného konce.
Mezinárodní automobilová federace FIA ve spolupráci s francouzským autoklubem ACO navrhovala nová pravidla, která by od roku 2016 sjednotila GTE a GT3. Zjednodušeně řečeno by vznikly totožné kategorie GT a GT+, přičemž o něco málo výkonnější GT+ by bylo určeno pro profesionální závodníky ala Le Mans a GT pro amatérskou skupinu jezdců.
Z návrhu ale sešlo, oficiální důvodem jsou prý pravidla ohledně balance of performance. Zatímco FIA navrhuje takzvaně elektronicky ovládaný výkon motoru, výrobci z kategorie GTE upřednostňují tradiční restriktory motorů.
Stěží lze věřit, že sjednocení GTE a GT3 padlo na tak, řekněme banální záležitosti, jako způsob a forma BoP. Problém je zakořeněn hluboko pod povrchem, nicméně není obtížné si jej alespoň trochu domyslet.
FIA má pod palcem kategorii GTE, která je sice populární, ovšem pomalu a jistě ji čeká podobný osud jako GT1. Proto se FIA snaží zavčas přijít s něčím novým, co by oživilo kategorii o skromném počtu pěti automobilových výrobců. Na druhé stojí Stephane Ratel, otec kategorie GT3, která má celosvětovou úspěšnost, od USA až po Austrálii. V tom případě lze zcela chápat Ratelův důvod, byť nevyřčený, zůstat stoprocentně zavázán svým GT3, než se pustit do spolupráce s byrokratickým vedením FIA a ACO.
Aleš Sirný
Foto: FIA WEC
COMMENTS
Řekněme si upřímně, že (ač se to jeví na první pohled logicky) nešlo o úplně šťastný nápad. Už takhle jsou GTE proti prototypům o hodně pomalejší a pokud mají závodit v jednom poli (WEC, ELMS atd.), jejich další zpomalení by hraničilo s nebezpečností. A opačně: auta GT3 jsou pro hobíky už dnes na hranici ekonomické únosnosti, takže jejich další zrychlení = zdražení by znamenalo akorát dramatický úbytek. Suma sumárum – ani to nemohlo dopadnout jinak, ať už jsou prezentované důvody zástupné či skutečné…
Tak oproti prototypům LMP-2 jsou jak GTE tak GT-3 paradoxně na top speedu rychlejší viz měření rychlosti v posledním závodě v Imole. GT-3 bych neviděl pro gentlman jezdce na hranici finanční únosnosti, ale hranici zvládnutelnosti po jezdecké stránce o GTE to plta ještě více. U vozů kategorie LMPC jsme viděli na závodu v Sebringu jasné případy jezdecké nedovednosti některých jezdců s těmito vozy. Na druhé stránce musí top jezdci řešit závodění v BSS a v BES aby se vůbec svezli. Bohužel to má v rukou mocný nebo spíše nemocný Ratel, který pohřbil super závodění ve třídách GT-1 a GT-2. Všichni kolem něj jsou dávno pryč o tom by více věděl pan J. Barth se kterým jsem měl tu možnost o tom pohovořit. GTE má díky WEC možnost bojovat o titul světového šampiona a Ratelovy šampionáty MS GT-1 pak z vozy GT-3 víme jak dopadly.