Po skoro dvouměsíčním čekání jsme se dočkali. Blancpain Endurance Series se vrací druhým kolem na legendární trati Silverstone. Stejně jako v Itálii,
Po skoro dvouměsíčním čekání jsme se dočkali. Blancpain Endurance Series se vrací druhým kolem na legendární trati Silverstone. Stejně jako v Itálii, i v Anglii nás čeká monstrózní startovní rošt se šedesáti vozy. Dokážou se prosadit papíroví favorité nebo nás čeká nějaké překvapení? Na to dostaneme odpověď až v neděli, deset minut před pátou odpoledne.
V Itálii, možná lehce překvapivě, zvítězila posádka Ramos/Zampieri/Rigon s Ferrari týmu Kessel Racing a tzv. papíroví favorité zůstali poněkud pozadu. O týmech Marc VDS a Belgian Audi club team WRT mluvím jako o papírových favoritech především proto, že právě tyto dva týmy si to loni rozdali o titul. Nakonec však neobhajuje titul posádka, ale \”pouze\” tým belgických Audin. Nicméně k Ortellimu se letos připojili Vanthoor s Rastem, kteří jsou dost možná i rychlejší, než jeho loňští týmoví kolegové Mies s Haasem. I tak však tato trojka \”favoritů\” skončila v Itálii až osmá v kategorii PRO a dvanáctá celkově. Mnohem lépe si vedli jejich týmoví kolegové Stippler/Sandström/Mies, kteří tříhodinovku dokončili na čtvrtém místě. Ani jejich \”úhlavní nepřátelé\”, krajánci z Belgie, tým Marc VDS si nevedli vůbec dobře. Hvězdná posádka Leinders/Buurman/Martin získala desáté místo, nicméně Monza zrovna nesvědčí jejich BMW, a tak ani tohle umístění není k zahození.
Nesmíme zapomínat ani na týmy, jezdící s futuristickými McLareny a to hlavně proto, že jak ART Grand Prix, tak i Gulf racing vybojovali umístění na stupních vítězů. McLaren v legendárních barvách olejářského gigantu Gulf se však dostal na podium až po nervy drásajícím finiši, kdy Adam Carroll v poslední chvíli předjel Edwarda Sandströma na Audi týmu WRT. McLareny se navíc cítí na okruhu Silverstone jako ryba ve vodě a především domácí piloti je poženou na mety nejvyšší.
Když už je řeč o domácím prostředí je třeba také zmínit Nissany, jelikož oba týmy, tedy RJN a JRM, sídlí v Anglii a právě Silverstone velmi rádi využívají k testování. Především hvězdy týmu JRM Luhr, Kane a Dumbreck už snad hodili neúspěch z Itálie za hlavu a v Silverstone se předvedou tak, jak se sluší a patří. Včera pak přišla velmi zajímavá a pro českého fanouška poněkud smutná zpráva. Náš jediný závodník v Blancpain Endurance Series, Martin Matzke, tento šampionát opouští a vrací se do ADAC GT Masters, kde by měl sdílet BMW s Yelmerem Buurmanem. Matzkeho týmoví kolegové Russo a Cressoni se z vážných důvodů nemohou zúčastnit závodu v Silverstone a to by znamenalo, že by tato posádka byla po dvou závodech bez bodu a prakticky nulové šance na nějaké dobré umístění v celkovém hodnocení. Nicméně start ve čtyřiadvacetihodinovce ve Spa naštěstí není ohrožen.
Velkým překvapením je start továrního týmu Aston Martin Racing. Za volantem modelu Vantage GT3 se budou střídat Frédérick Makowiecki, Darren Turner a Stefan Mücke. Hvězdná trojka, která prostě půjde po vítězství, jinak se to ani říct nedá. AMR sice své jezdce krotí a hlásí, že jde pouze o test před závodem 24h ve Spa, ale kdo by nechtěl vyhrát na domácí trati, když navíc slaví 100 let. Turner s Mückem mají bohaté zkušenosti se všemi různými Astony a Mako je zase expert s vozy GT3, takže se prostě nedá očekávat nic jiného než boj o vítězství.
Kategorie PRO-AM a GTR si projedeme pouze v rychlosti, jelikož nejenže nelze určit jednoznačného favorita, ale především v PRO-AM je tolik rychlých posádek, že se o vítězství může poprat klidně i půlka z nich. Andrea Bertolini bude chtít se svými \”učedníky\” Hommersonem a Machielsem zopakovat úspěch z Itálie, ale překazit mu to bude chtít hlavně domácí Adam Christodolou s Mercedesem, který šlape jako hodinky a týmovými kolegy Hummelem a Jansem. O Nissanech už byl řeč předtím, ale to samé by se dalo napsat i ke kategorii PRO-AM. Stejně jako tovární tým Aston Martin, bude velmi hladový také domácí, soukromý tým Beachdeen, který také jezdí s vozem Vantage GT3. Mírným překvapení na Monze bylo druhé místo Hassida a Badeye z týmu Thiriet by TDS racing, kteří na něj budou chtít určitě navázat.
Je tu spousta dalších posádek, o kterých bychom mohli říct, že jsou na tom skvěle nebo, že mají skvělé jezdce a že to jsou favoriti, ale nechme nakonec trochu tajemna, počkejme si na víkend a poté společně zhodnotíme další (doufejme) opět velmi napínavý závod Blancpain Endurance Series.
CZO – Ondřej Laušman
Foto: VIMAGES/Fabre
COMMENTS
Zásadně nesouhlasím s větou: “Turner s Mückem mají bohaté zkušenosti se všemi různými Astony a Mako je zase expert s vozy GT3….”, která má znamenat (?), že Fred Makowiecki nemá zkušenosti s vozy Aston Martin – což je ale naprostý nesmysl.
Zde jsou fakta:
V letech 2007 – 2009 jezdil v týmu HEXIS s Astonem Martin DBRS9 v šampionátu FIA GT3
V roce 2009 absolvoval několik závodů (Tourist Trophy, Oschersleben) FIA GT Championship s vozem Astonem Martin Vantage GT2, navíc ve dvojici s Mückem.
V roce 2010 v týmu HEXIS AMR absolvoval světový šampionát FIA GT1 s vozem Aston Martin DBR9
V roce 2011 starty v Blancpain Endurance Series s vozem Aston Martin DBRS9 v týmu HEXIS AMR.
Málokdo z jiných jezdců kromě Darrena Turnera a Tomáše Engeho má na svém “kontě” tolik startů s “gétéčkovými” vozy Aston Martin různých verzí ve špičkových šampionátech jako právě Fred Makowiecki….