S Pietrem Fittipaldim o F1: Přichází nová generace pilotů

S Pietrem Fittipaldim o F1: Přichází nová generace pilotů

Vnukovi dvojnásobného šampióna ve Formuli 1 koluje v žilách horká krev. Pietrova rodina pochází z Brazílie, on sám se narodil ve slunném Miami. Proto

FIA WEC: Emerson Fittipaldi se vrací za volant, zúčastní se domácího závodu
Cenná sbírka Emersona Fittipaldiho mizí v rukou úřadů
Spojení Fittipaldi a Lotus znovu ožívá!

Vnukovi dvojnásobného šampióna ve Formuli 1 koluje v žilách horká krev. Pietrova rodina pochází z Brazílie, on sám se narodil ve slunném Miami. Proto najdete na helmě 20letého závodníka brazilskou i americkou vlajku. Fittipaldi junior kráčí ve šlépějích svého dědečka a pokud půjde vše podle plánu, za několik let by se v královně motorsportu mohl objevit také. Rozhodně není bez zajímavosti, že jednou z jeho zastávek na cestě do F1 bude v sezoně 2017 česká stáj Lotus World Series ve Formuli 3.5. Mladý Brazilec nedávno navštívil Prahu, aby se s novým týmem seznámil osobně. My jsme příležitosti využili, abychom se ho zeptali nejen na to, jak probíhá jeho příprava na novou sezonu, ale také jak bedlivě sleduje události ve Formuli 1.

Pietro Fittipaldi navštívil Lotus a seznamuje se s novou technikou

Pietro, nová sezona Formule 1 klepe na dveře a přináší s sebou mnoho změn, což je patrné už jen na odlišném vzhledu monopostů oproti předchozímu roku. Co můžeme od letošního ročníku očekávat?

Hned jak jsem spatřil první fotografie nových vozů, tak na mě působily pozitivně. Zadní pneumatiky jsou mnohem širší, stejně tak jsou širší také gumy vepředu. Zadní křídlo je nižší, ale rovněž širší, což mi trochu připomíná Formuli 3.5, ve které závodím. Z předsezónních testů zase vyplývá, že vozy budou také rychlejší. Vypadá to, že se máme na co těšit. Ze stylu, jakým piloti monoposty řídí, se dá vypozorovat, že jízda bude náročnější. Závodníky čeká namáhavější práce, absolvování velkých cen je výrazněji unaví a tak se podle mě můžeme dočkat v závěrečných minutách i více chyb. Z tohoto pohledu nás zřejmě čekají atraktivnější podniky. Každopádně fandové už léta prosí o větší množství předjížděcích manévrů, zdali se jim to letos splní, to uvidíme až se začátkem sezony, protože s propracovanější aerodynamikou, jaká by měla být letos, je vždy složité udržet se za soupeřem v závěsu. Jízdou za jinou formulí ztrácíte přilnavost, v zatáčkách nedokážete udržet tempo a proto se tak málo předjíždí. Možná se situace dokonce ještě zhorší, ale nevím, to se teprve dozvíme.

Jaký názor máš na velmi mladé piloty, kteří přichází do F1, a je vůbec správně, že jim to filozofie šampionátu dovoluje?

Je to hodně individuální. Jestli jste připraveni na vstup do Formule 1, to ukáží až samotné výsledky. Když budeme hovořit o případu sedmnáctiletého Maxe Verstappena nebo v současnosti o osmnáctiletém Lanci Strollovi, nachází se v situaci, kdy jdou soupeřit s velezkušenými závodníky, mající o deset až patnáct let více zkušeností, než vy. To vás staví pochopitelně do extrémně těžké pozice. Přesto se domnívám, že hovoříme o nové generaci, která má ve svém věku výborné technické znalosti. Jsou to mladíci, kteří od začátku trénovali na simulátoru, zatímco současná generace jej příliš nevyužívala. Každý je ve svém věku také jinak vyzrálý, narazíte na osmnáctileté jezdce, kteří se chovají jako třicátníci, a naopak jsou tací s vystupováním patnáctiletých. Každý člověk je zkrátka jiný.

Se vstupem do Formule 1 v nižším věku ale souvisí další potíž a to ta, že závodníci přeskočí některé další série, které jejich zkušenější kolegové absolvovali, třeba tvou Formuli 3.5 či GP2. Jak náročný může být přechod do královny motorsportu kupříkladu rovnou z Formule 3?    

Ano, takový je případ zrovna Lance Strolla přicházejícího z F3. Není snadné si zvykat rovnou na sofistikovaný vůz F1 a několik chyb v průběhu testů udělal, jenže to byly chyby, ze kterých se dle mého názoru poučí. Obecně se ale musíte posunout dál a nepřemýšlet o tom, jinak vás to zničí. Pro další hodnocení budeme potřebovat několik závodů, co jsem slyšel, tak jsou nové vozy náročnější na ovládání.

Ty sám se připravuješ na nadcházející sezonu, pojedeš ve Světové sérii Formule 3.5. Loni jsi coby nováček působil u britské stáje Fortec, letos pojedeš za český tým Lotus, těšíš se na novou spolupráci?

Letos je to přesně 45 let co můj dědeček vyhrál titul v Lotusu ve F1. Jsem z toho pochopitelně nadšený, že mě závodnické cesty přivedly shodou okolností právě k barvám Lotusu, což je pro mě velmi zvláštní, vybavuji si staré fotky svého dědečka a jeho úspěchy. A upřímně, mám pocit, že letos bychom ve Světové sérii mohli patřit mezi favority na titul. Náš cíl to rozhodně je, a pokud se nám to povede, stane se něco úžasného, protože to bude zrovna na 45. výročí. Spojení Fittipaldi-Lotus by znovu ožilo, tentokrát ve tříapůllitrové formuli, což je rovněž velký a významný seriál.

Co je potřeba doladit před startem sezony v dílně týmu v Žebráku?

Zimní přestávka mezi sezonami je opravdu dlouhá, končíme v listopadu a pak přes vánoce a nový rok není pro nás závodníky co na práci, ale týmy se naopak pořádně nadřou, protože musí monoposty rozebrat, poslat na kontrolu k výrobci a následně je zase složit ve svých dílnách. Začátkem března byla auta skoro připravená, kompletují se krátce před prvním předsezónním testem. Já jsem přijel do Žebráku třeba kvůli tomu, abychom tu pro mě vytvarovali perfektní sedačku. Není to jako v autě, tady si sednu do kokpitu do speciální pěny, která se vytvaruje podle mého těla. Taky se tu připravuji na simulátoru, který je profesionální, a který nám obrovsky pomůže s přípravou před sezonou.

Jaký máš vlastně vztah s dědečkem Emersonem a jak hodně se ti snaží pomáhat?

Já a můj dědeček jsme v úzkém kontaktu, pravidelně mi volá po každém tréninku, kvalifikaci i závodech a rozebíráme poznatky společně. Každoročně si také najde čas, aby na několik podniků odcestoval se mnou. Ve výsledku ale moc dobře ví, že nejvíce věcí se naučím sebereflexí a vlastními zkušenostmi. A určitě není špatně, i když přesto občas chybujete, protože každý se dopouští chyb, nejdůležitější je se z nich poučit. Mě ale letos čeká druhá sezona ve Formuli 3.5 a to už se ode mne bude vyžadovat výsledek. Loni jsem se coby nováček seznamoval s prostředím a učím se určitě každým dnem, avšak věřím, že tentokrát máme na titul.

Všiml jsem si, že i během pobytu v dílně týmu neustále nosíš bundu, není ti v Praze zima?

Moje rodina pochází z Brazílie a já jsem se narodil v Miami, takže jsem rozhodně zvyklý na teplejší podnebí. Zase ale musím říct, že je tu příjemněji než v Anglii, kde také hodně pršelo. Je to fajn změna (smích).

Titulní foto: World Series Formula V8 3.5

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0