Rozhovor s promotérem Octavia Cupu k technickým problémům

Rozhovor s promotérem Octavia Cupu k technickým problémům

Promotér poháru Škoda Octavia Cup zrušil plánovanou účast 8. - 9. července v německém Oscherslebenu. Oficiální web série přinesl rozhovor s promotérem

Škoda Octavia Cup 2016 se představuje
Jako ryba ve vodě? Martin Ryba vstupuje do Škoda Octavia Cupu
První oficiální testování vozu Škoda Octavia Cup pro sezónu 2018 dopadlo na výbornou

Promotér poháru Škoda Octavia Cup zrušil plánovanou účast 8. – 9. července v německém Oscherslebenu. Oficiální web série přinesl rozhovor s promotérem závodu Josefem Zajíčkem, který vysvětluje technické problémy závodních speciálů. 

Z technických důvodů byl zrušen již třetí závodní víkend. Můžete vysvětlit přetrvávající technické problémy s vozy Škoda Octavia Cup?

S technickými problémy se potýkáme již od loňského roku, kdy se během celé sezóny objevovaly potíže s diferenciály a docházelo k poškození motorů. Využili jsme zimní přestávky a nahradili původní diferenciály za produkty firmy Drexler, která patří mezi evropskou špičku. Další zlepšení nastalo díky novému nastavení podvozku a změně stabilizátoru. Zpětně jsme zhodnotili, že tyto oblasti byly při prvotním vývoji vozu podceněny. Kvůli tomu jsme nemohli v minulé sezóně garantovat stabilitu a spolehlivost vozu. 

Dlouho jsme také jednali s dodavatelskou firmou, která zajišťovala řídicí jednotky a řídicí software. I tam jsme již v minulém roce viděli nekvalitně odvedenou práci. Chtěli jsme k vývoji elektroniky pustit zkušenější firmu s dlouholetou praxí v oblasti v motorsportu. Ale bohužel se nám nepovedlo získat od bývalého dodavatele přístupová hesla. Dnes už s jistotou víme, že původně zvolená řídicí jednotka byla nevhodná pro konfiguraci našich octavií. 

Začátkem letošního roku se nám podařilo nahrát do jednotek nový software, který byl sice lepší, ale během testování se ukázalo, že stále není stoprocentní. Krátce před zahájením sezóny bylo zřejmé, že vůz stále ještě není plně spolehlivý, a tudíž jsme byli donuceni zrušit první závod. Následovala celková revize technického stavu u německé firmy LMS, která má letité zkušenosti s vývojem okruhových vozů. Analýza LMS příliš povzbudivě nedopadla. Dostali jsme zprávu, že řídicí hardware i software poškozuje motor i převodovku vozu.

Po interních diskusích jsem se rozhodl objednat u firmy LMS vývoj nové elektroniky a úpravy motoru, abych mohl jezdcům garantovat spolehlivost techniky. Z tohoto důvodu jsme zrušili i druhý závod s tím, že na třetí závod do Oscherslebenu vyjedeme všichni s novou technikou. Vývoj prototypu však trval déle, než bylo původně zamýšleno, a my jsme byli postaveni do situace, že buď zrušíme i ten třetí závod, nebo pojedeme s původní elektronikou. Já jsem se rozhodl, že závod v Oscherslebenu pojedeme, a to i s rizikem, že by mohlo dojít k určitým škodám na převodovkách či motorech.

Když jsme v pondělí 3. července začali na okruhu v Mostě testovat, zjistili jsme, že původní řídicí jednotka vůbec nefunguje. Po důkladném ohledání jsme přišli na to, že jednotky mají časový spínač, a tudíž jsou všechna vozidla nepojízdná. I když jsme se osobně sešel s původní dodavatelskou firmou, nenašli jsme řešení. V návaznosti na tuto skutečnost, jsem rozhodl, že zrušíme i třetí závod a napřed kompletně vyměníme elektroniku, abychom v budoucnu podobným problémům již nemuseli čelit. To je celé vysvětlení situace, ve které se nyní nacházíme.

Mohly se tyto problémy řešit už během zimní pauzy?

My jsme přes zimu nezaháleli, jak jsem již předestřel v předchozí odpovědi. Pracovali jsme na podvozku, diferenciálech atd. V té době jsme však ještě netušili, jak rozsáhlé jsou problémy s elektronikou. Ty se ukázaly teprve při jarním testování. Čím hlouběji jsme se do toho „ponořovali“, tím více problému jsme nacházeli. Čas šel v tomto ohledu proti nám. Tohle všechno by se ani nedalo v zimní pauze časově zvládnout. Také bych rád dodal, že i náš provozní a vývojový rozpočet jsme minimálně trojnásobně překročili.

Mezi některými jezdci i veřejností rostou pochyby o kvalitě a budoucnosti závodů. Co byste jim vzkázal?

Celá situace se mě osobně velmi dotýká a rád bych jezdce a týmy ubezpečil, že pro nápravu technického stavu, děláme maximum možného. Provádět nový vývoj v sezóně je velmi nešťastné a hlavně velmi finančně náročné. Jsem přesvědčen, že i když teď můžeme vypadat jako amatéři, že nám týmy dají později za pravdu, protože na samotném konci bude plně funkční auto, se kterým bude radost závodit. 

Budou všechny zrušené termíny nahrazeny?

Pracujeme na tom, abychom zrušené závody plně nahradili. I když jsem si vědom toho, že to bude termínově velmi napjaté. Pevně věřím, že to zvládneme.

V uplynulých dnech Škoda Octavia Cup změnil promotéra. Seriál nyní namísto Benet Automotive, a.s. zaštiťuje firma Czech Motorsport, a.s., ve spolupráci s Benet, s.r.o. Jaký má tato změna důvod a co od ní lze očekávat?

Ano, promotérská společnost BENET AUTOMOTIVE s.r.o. je čistě výrobní společnost a aktivity spojené s motorsportem nezapadají do činností této společnosti. A to jak po stránce organizační, po stránce certifikační, tak i po stránce personální. Z tohoto důvodu jsme projekt Škoda Octavia Cup interně převedli do sesterské společnosti BENET s.r.o., která patří taktéž do rodiny BENET GROUP. Společnost BENET s.r.o. úzce spolupracuje se společností CZECH MOTORSPORT a.s., která se pohybuje ve světě motorsportu, sponzoringu a soutěží více jak 20 let a je vnějším partnerem všem týmům v seriálu Škoda Octavia Cup.  Chtěl bych všechny ubezpečit, že za touto změnu není žádný nekalý úmysl či se zbavování zodpovědnosti. Je to pouze formální záležitost, kterou se vůbec nic nemění.

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    A. Novák 8 years ago

    To je tak, když se někdo hrne do něčeho, o čem nemá ani rámcovou představu…

  • DISQUS: 0