Super sezóna FIA WEC 2018/19 se pomalu blíží a startovní pole má již za sebou první hromadný test, známý jako Prolog. Ten se letos odehrával na franco
Super sezóna FIA WEC 2018/19 se pomalu blíží a startovní pole má již za sebou první hromadný test, známý jako Prolog. Ten se letos odehrával na francouzském okruhu Paul Ricard, kde organizátoři nachystali speciální třicetihodinovou simulaci pro otestování připravenost všech účastníků.
Prologu jasně dominovaly vozy Toyota TS050 Hybrid, které obsadily první dvě místa. Hned v pátek se předvedl nejrychlejším časem 1:32.662 Mike Conway, když o skoro dvě sekundy porazil druhý vůz s Anthonym Davidsonem za volantem. Nejvíce šokují však bylo, že nehybridní konkurence zaostala o více než čtyři sekundy.
Jenže později se však ukázalo, že Toyota testovala nový systém chlazení a vzhledem k chladným podmínkám musel tým zvýšit výkon turba nad regulemi povolenou mez. Nejrychlejší časy tak byly zajety s nelegálním vozem. Po návratu k povoleným hodnotám časy spadly do očekávané oblasti 1:38-1:39.
Třetí nejrychlejší vůz LMP1 nesl číslo 11 a patřil SMP Racingu. Čas 1:37.034 jen těsně předčil nejlepší zajeté kolo Rebellion Racingu a druhého prototypu SMP Racing. Celkem v závěrečné klasifikaci figurovalo devět zástupců ze třídy LMP1 a všechny nehybridní vozy se vešly do tří vteřin.
Mezi vozy LMP2 si nejrychlejší kolo odnesl Pastor Maldonado v barvách DragonSpeedu, když dokázal obkroužit francouzský okruh v čase 1:40.771. To bylo tři desetiny rychlejší než nejlepší pokus vozu číslo 36 stáje Signatech Alpine Matmut. Na posledním místě pak skončila posádka Larbre Competition s časem 1:41.963.
Kategorii vozů GT ovládlo Porsche, které obsadilo první dvě příčky. Nejrychlejší čas s továrním 911 RS zajel Gianmaria Bruni, a to o hodnotě 1:51.332, zatímco druhé Porsche mělo čas o půl sekundy horší. O necelé další dvě desetiny zaostaly oba Fordy.
Pátý nejrychlejší čas mezi vozy GT bralo opět Porsche, ale tentokrát šlo o vůz GTE Am v barvách Dempsey-Proton Racing. Matteo Cairolli svým časem 1:52.936 bez problémů konkuroval i zbytku továrních vozů GTE Pro. Nejlepší Ferrari v barvách AF Corse mělo čas 1:53.250 a bralo až 7. místo mezi vozy GT.
S novým BMW toho nejvíce najela posádka Eng, Catsburg, Sims a Blomqvist, která dala dohromady 682 kol a nejrychlejší čas 1:53.389, což stačilo na umístění před novým Aston Martinem s číslem 95, jehož posádka toho však během testování odjela ještě více, konkrétně 852 kol.
Prolog ovšem nezačal pro všechny úplně pozitivně. Někteří jezdci se nedostavili na povinný briefing jezdců a nemohli se tak zapojit do testování hned od začátku. Týkalo se to například Pastora Maldonada či Paula Dalla Lany. Zdržení potkalo i dva vozy LMP1, konkrétně DragonSpeed s číslem 10 a Manor s číslem 5.
Šéf WEC Gerard Neveu rovněž během Prologu prozrazil, že zkrácení Sebringu z 1 500 na 1 000 mil si vyžádá také úpravu bodování. Dříve oznámený koeficient 1,25, kterým se měly získané body násobit, už totiž není kvůli kratšímu závodu považován za adekvátní.
Změny se dotknou letos také pneumatik. Ty nyní nebudou omezeny na počet sad, ale spíše na celkový počet. Pro třídy LMP1, LMP2 a GTE Pro nově platí omezení 18 pneumatik na kvalifikaci a šestihodinový závod, zatímco třída GTE Am má o 8 pneumatik víc. Amatérská třída bude ale letos využívat shodné pneumatiky s třídou GTE Pro.
Během Prologu došlo také k odhalení nového Safety Caru, kdy dosluhující Audi R8 V10 nahradí Porsche 911 Turbo, za jehož volant usedne Pedro Couceiro. V Le Mans pak bude ‚vedoucí vůz‘ řídit čtyřnásobný vítěz tohoto závodu Yannick Dalmas. WEC využije pro různé účely celkem 16 různých vozů Porsche.
To je z Prologu vše a nyní nezbývá než se těšit na samotný start super sezóny 2018/19. K tomu dojde již za měsíc o prvním květnovém víkendu, a to šestihodinovým závodem na belgickém okruhu Spa-Francorchamps.
COMMENTS
Jediné, s čím bude Toyota bojovat, je vlastní spolehlivost v Le Mans.