Proč je týmová časovka ve WTCC krok správným směrem?

Proč je týmová časovka ve WTCC krok správným směrem?

V sobotu zažila premiéru v rámci víkendu mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC týmová časovka nazvaná MAC3. Po loňském oznámení nebylo mnoho pozi

Do WTCC by mohly vstoupit tři automobilky, tvrdí Ribeiro
Jak bude vypadat WTCC v budoucnu?
První závod sezony FIA WTCC bude o týden opožděn

V sobotu zažila premiéru v rámci víkendu mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC týmová časovka nazvaná MAC3. Po loňském oznámení nebylo mnoho pozitivních ohlasů na tuto novinku, naopak po prvním podniku se ve většině případů setkáte právě pozitivními názory.

Bylo to tak vždycky a vždycky asi bude. Většina lidí vám řekne, že “tenkrát” bylo líp. A je vlastně jedno, jestli mluvíme o době před 30, 10 nebo 5 lety. V automobilových závodech je situace naprosto stejná. Přicházejí novinky a jen málo z nich se setkává s pochopením fanoušků. Jde ale především o to, jak nápad uchopíte a jak citlivě, či naopak necitlivě jej aplikujete.

Podívejte se na takovou Formuli 1. Bezpochyby královna motorsportu a nejsledovanější motoristický sport vůbec. Málokdy se ale setkáváme s pozitivními ohlasy na Formule 1. Lidé ji pomluví, řeknou, že je to nuda, ale stejně pak za dva týdny sedí u televize. Asi aby si mohli zase odplivnout. Formule 1 je jeden z mála šampionátů, který může stavět na své historii, nicméně je to také jeden z mála šampionátů, který se na fanoušky dívá skrz prsty.

Motorsport je divácký sport, sport pro fanoušky, ostatně jako téměř jakýkoliv jiný sport na světě. Formule E, FIA WTCC, DTM nebo např. NASCAR. To je jen velmi skromný výčet šampionátů, které už to dávno pochopily a staví tak své fanoušky hodně vysoko. Formule 1 jde, zdá se, úplně opačným směrem. Je skoro až nepochopitelné, že ve světě, kdy se novinky šíří rychleji po sociálních sítích, než na “klasických webových portálech”, spatřil světlo světa oficiální Facebookový profil F1 teprve letos v březnu.

To jsem ale odbočil trochu jiným směrem. Podívejte se na kvalifikaci Formule 1. V Austrálii to byla hrůza, z úst jezdců znělo “Omluvme se fanouškům,” ale v Bahrajnu byl na programu stejný systém kvalifikace a bylo to snad ještě horší. Nuda, na trati se nedělo. Normální lidi by řekli, že je na čase vrátit starý systém, ale takto mozky šéfů Formule 1 nefungují. Nutno dodat, že věk mnohých z nich buď atakuje nebo přesahuje 70 let. Mají v sobě to “staré” myšlení, že není potřeba myslet na fanoušky, či na elektronická média. A nebo na samotné jezdce.

Takto naštěstí nepřemýšlí Francois Ribeiro a jeho tým ve FIA WTCC. Stále vymýšlí nové a nové věci. WTCC Premium TV, nové kamery na vozech, vesnička pro fanoušky, spousty aktuálních videí, atd. atd. Mezi tyto novinky patří i MAC3 neboli týmová časovka, v anglickém originálu Manufactures Against the Clock. Ta byla představena vloni v říjnu a mnoho chvály si nevysloužila. “Tohle nemá v motorsportu co dělat,” a podobné věty se jen hemžily. Ribeiro dokonce přiznal, že ani jeho tým neměl v tuto novinku mnoho důvěry.

Půl roku však uplynulo jako voda a první časovka MAC3 je minulostí. A v lidech zanechala vesměs pozitivní dojem. Kvalifikace ve WTCC také nepatří k těm úplně nejzajímavějším, nicméně boj ať už o TOP5 nebo o desáté místo ve druhé části kvalifikace je vždy poutavý. To se ale tak úplně nedá říct o třetí části kvalifikace. Z pohledu fanouška na trati je to nuda. Po okruhu jede pouze jedno auto, ale pro jezdce je to naopak výhra. Máte jedno kolo, nikdo vás nebrzdí, prostě rovnocenné podmínky.

Je ale potřeba rozlišovat, co je správné pro fanoušky a co je správné pro jezdce. Proto je časovka MAC3 naprosto bezkonkurenčním zakončením kvalifikačního dne ve WTCC. Když nebudeme počítat volné tréninky, tak první část kvalifikace je pro fanoušky především o tom, že vidí všechny vozy na trati, v té druhé už jde skutečně do tuhého a ač se ve třetí části bojuje o pole position, pro fanoušky není tolik zajímavá. Naopak MAC3 je o třech vozech jedné automobilky, které si nemohou dovolit jedinou chybu a navíc jezdci na druhém, či třetím místě mají ztížené podmínky. I tak ale do toho musí dát všechno, ale musí myslet i na opatrnost, jelikož nikdo nechce sestřelit svého týmového kolegu. Bojuje se o body do poháru konstruktérů a díky tomu má Honda s Ladou ještě o něco větší šanci vzít Citroënu titul.

Sečteno podtrženo, týmová časovka si možná jen těžko bude hledat příznivce v řadách “old schoolových” fanoušků, kteří ctí tradice a neslyší na moderní technologie, nicméně právě u mladších fanoušků si může získat velké sympatie, protože MAC3 je dramatický až do samotného konce. Nicméně tato poslední věta nemusí být úplně pravdivá, jelikož v naší anketě, ve které se vás tento týden ptáme, jestli se vám premiéra MAC3 líbila, zatím odpovědělo celých 56% z vás, že jste byli nadšení. Vlastně 78% odpovědělo pozitivně, naopak 22% z vás si zatím cestu k týmové časovce v motorsportu cestu nenašlo. A to už jsou vcelku dobré výsledky na naprostou novinku ve světě spálených pneumatik, nemyslíte?

A na závěr ještě jedno zhodnocení MAC3, a to přímo od toho nejpovolanějšího, od Yvana Mullera: “Myslím, že je to v pohodě, podle mě to není vůbec hloupé, jak někteří tvrdí. V autě je to vlastně zábava. Musíte mít tři dobré jezdce, dobrý start a zajet dvě dobrá kola, takže potřeba být konzistentní.”

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Martin Straka 9 years ago

    Časovka je dobré kino!

  • DISQUS: 0