Aktuální super sezónu FIA WEC 2018/19 provází dlouhé debaty na téma nevyrovnanosti startovního pole, a to zejména ve vrcholné třídě LMP1. Zejména po L
Aktuální super sezónu FIA WEC 2018/19 provází dlouhé debaty na téma nevyrovnanosti startovního pole, a to zejména ve vrcholné třídě LMP1. Zejména po Le Mans zaznívá ze všech stran, že hybridní Toyoty mají oproti privátním týmům velkou výhodu. To se FIA a ACO nyní snaží změnit.
Do dalšího závodu, který se jede na britském okruhu Silverstone, zbývá ještě měsíc, ale organizátoři nezahálejí. Nyní stanovili nová pravidla EoT, tedy srovnání rozdílů mezi hybridními a nehybridními vozy LMP1, a to podle dat získaných během závodu 24h Le Mans.
Právě ve čtyřiadvacetihodinovce získala Toyota dominantní vítězství, když nejlepší privátní vůz, který patřil stáji Rebellion Racing, porazila o celých dvanáct kol. Toyota totiž dosud měla v regulích výkonnostní výhodu vypočítanou přibližně na půl sekundy na jedno kolo v Le Mans, o kterou nyní přijdou.
Co se týče samotných hodnot EoT, ty zůstávají pro japonskou automobilku stejnou, ale ostatní se dočkají menších omezení. Například maximální průtok paliva již nečiní 108 kg/h, ale mnohem štědřejších 115 kg/h. Privátní týmy také budou moci od Silverstone rychleji tankovat.
Vozy poháněné čistě atmosférickými motory, tedy například ty patřící Rebellionu či DragonSpeedu, získají další výhodu v podobě redukce minimální váhy o 15 kilogramů. Thierry Bouvet, technický delegát ACO, tyto změny vysvětluje tím, že až nyní mají k dispozici kompletní data.
„Pravidla týkající se průtoku paliva jsme určili podle studií ze zimy. Cílem bylo, aby se výkonnostně přiblížily hybridům, ale to jsme ještě nemohli využít data získaná během prologu, prvního závodu ve Spa a také z testování v Le Mans. Ale jak to tak bývá, tak výsledky v Le Mans předpovídat nelze,“ řekl Bouvet.
„Například, co se týče nejrychlejšího času ve třídě LMP2, tak rozdíl mezi testováním a kvalifikací v Le Mans činil skoro dvě a půl sekundy, zatímco u nehybridů LMP1 to byly jen dvě desetiny sekundy. To lze pak vysvětlit mnoha faktory, například počasím či zkrátka rozhodnutím týmů šetřit vozy,“ dodal.
Na britském okruhu Silverstone se tedy dozvíme, zda privátní týmy dostanou opravdu reálnou šanci s hybridními Toyotami soupeři. Super sezóna FIA WEC 2018/19 pokračuje třetím podnikem z celkových osmi již 19. srpna, a to šestihodinovým závodem.
COMMENTS