Monza pro Pirelli představuje domácí okruh. Vozy formule 1 se tu budou prohánět na tvrdé směsi P Zero Oranžová a středně tvrdé specifikaci P Zero Bílá
Monza pro Pirelli představuje domácí okruh. Vozy formule 1 se tu budou prohánět na tvrdé směsi P Zero Oranžová a středně tvrdé specifikaci P Zero Bílá. Stejnou kombinaci jsme viděli i ve Spa, kde se konala Velká cena Belgie. Zatímco ale Spa pneumatiky podrobuje velké laterální energii, Monza je o podélných silách, které na pneu vytváří velké nároky. Nastavení vozu představuje kompromis mezi rychlou a pomalejší částí okruhu. Pneumatiky mohou vzhledem k mnoha strategickým možnostem hrát klíčovou roli.
Historické počátky okruhu se datují k roku 1922. Jedná se zároveň o místo, kde Pirelli získalo své první vítězství v grand prix. Stalo se tak v roce 1925, kdy pilot Gastone Brilli triumfoval za stáj Alfa Romeo. V průběhu let se Monza představila v několika verzích. Moderní okruh se od původního půdorysu výrazně liší, ovšem stará klopená zatáčka z původní trati existuje jako připomínka časů minulých dodnes a jen dotváří unikátní atmosféru domácího závodu Pirelli.
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Monza je samozřejmě naším domácím závodem. Od našeho sídla v Miláně se nachází jen asi půl hodiny jízdy. Patří k nejpopulárnějším tratím, navíc sem přijede mnoho našich fanoušků, na což se velmi těšíme,“ a dodává: „Není těžké pochopit, proč se tomuto místu říká chrám rychlosti. Jedná se o nejrychlejší okruh v kalendáři. Dlouhé rovinky a rychlé zatáčky vyvíjí mnoho energie, která je přenášena na pneumatiky. V případě nepozornosti tak může docházet k přehřívání a puchýřovatění. Této problematice se týmy budou věnovat hlavně v pátek. Testována nebude jen rychlost pneumatik, ale také jejich výdrž. Rychlé přejíždění přes obrubníky není vzácností. Monza patří k nejpopulárnějším tratím.“
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Monzu miluji. Zažil jsem tu spoustu fantastických chvil. Dvakrát jsem tu byl na pole position a vzpomínám si, že snad polovinu svých kol na čele závodu jsem strávil právě tady – až mě nakonec zastavily technické potíže. Co se pneumatik týče, je to hodně náročný závod. Trať je vůbec nejrychlejší v roce, takže je vcelku jasné, že je potřeba nasadit nejtvrdší dostupné směsi. Vozy pojedou s nastavením na nízký přítlak, a proto mohou v zatáčkách dosti klouzat. Kontrola smýkání se v zatáčkách bude klíčová v prodlužování životnosti pneu. Důležité bude i pneumatiky správně natlakovat. Týmy si musí dát pozor na to, že tlak v pneu není příliš nízký. Při přejezdu přes obrubníky se to může vymstít. V dnešní době se šikany projíždí prakticky přímým směrem, a tak je tento fakt významnější než kdy předtím. Monza je hlavně o tifosi – podpora, kterou jsem tu zažíval za mých dnů u Ferrari, byla fantastická. Šlo ji doslova cítit. Co se atmosféry týče, je Monza zkrátka speciální.“
OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:
* Na plný plyn se na Monze jezdí po zhruba 75% okruhu. Nachází se tu ale i několik míst, kde se tvrdě šlape na brzdy. Právě tyto sekce jsou k pneumatikám nejdrsnější. V nájezdu do první šikany vozy zpomalí ze 340km/h na 80km/h, a to na pouhých 150 metrech.
* Kromě rovinek tu nalezneme i velmi rychlé zatáčky. V Parabolice musí jezdci vydržet přetížení o hodnotě 3.7G. Totéž platí pro pneumatiky.
* Třemi místy, které pneumatiky zaměstnávají nejvíce, jsou na Monze první šikana (pro níž je typické tvrdé brzdění), Variante Ascari (kde vozy rychle mění směr) a známá Parabolica, dlouhá otevřená zatáčka, která vydává velké laterální síly.
* Další informace o Monze a jejích nárocích na pneumatiky, jakožto i pojednání o tom, jaký efekt má tlak v pneumatikách a odklon kol, můžete nalézt ve 3D animovaném videu. Vystupuje v něm závodní manažer Pirelli Mario Isola a je volně k dispozici na webové stránce Pirelli: www.pirelli.com/f1pressarea
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
* Nejvyšší rychlosti na Monze se podle nastavení pohybují okolo 340km/h. Pneumatiky se mohou zahřát až na 130°C, což je za celý rok nejvíce.
* První dva muži loňského závodu (Hamilton a Pérez) zvolili strategii jedné zastávky. Pérez si pro druhé místo dojel po startu ze třinácté pozice. Hamilton startoval na střední směsi a poté přezul na tvrdou, Pérez učinil opak. Nejvýše umístěným pilotem se dvěma zastávkami na kontě byl Michael Schumacher z týmu Mercedes, který dojel šestý.
* Týmy na Monze nasazují specifický aerodynamický balík. Přítlak je tu obvykle nejmenší za celý rok. Větší význam než aerodynamická přilnavost tu proto má přilnavost mechanická.
SEZNAMTE SE S TÝMEM PIRELLI F1: DARIO MARRAFUSCHI, INŽENÝR MODELOVÁNÍ A APLIKACE
Dario, člen oddaného inženýrského týmu Pirelli, se narodil i vyrůstal v Miláně. K Pirelli se přidal na konci roku 2008 jako manažer okruhových závodů. Dohlížel tak na všechny aktivity Pirelli na trati. Jakmile začaly práce na projektu pro formuli 1, přesunul se do střediska pro výzkum a vývoj. Dario se soustředí na pneumatiky pro letošní rok, ale musí se pomocí matematických modelů a aplikací zajímat také o budoucí vývoj soutěžních pneumatik Pirelli.
PR / Pirelli Tyre (Suisse) S.A. – Czech
COMMENTS