Prezident ACO Pierre Fillon se rozpovídal o nejbližší budoucnosti seriálu FIA WEC, potažmo ELMS a kategorií prototypů. Fillon (na obrázku uprostřed) p
Prezident ACO Pierre Fillon se rozpovídal o nejbližší budoucnosti seriálu FIA WEC, potažmo ELMS a kategorií prototypů. Fillon (na obrázku uprostřed) přiznal, že cílem ACO je přilákat co nejvíce výrobců.
Fillon se rozpovídal pro francouzský motoristický web Endurance-Info, kde mimo jiné přiznal, že ACO a FIA prahnou po nejrůznějších technologiích v nejvyšší kategorii LMP1. To se jim v tuto chvíli relativně dobře plní, neboť Porsche, Toyota a Audi závodí s odličnými hybridními technologiemi a pak tu máme ještě soukromý Rebellion.
Jenže čistokrevný závodní speciál Rebellion kategorie LMP1 Ne-Hybridní má problémy udržet tempo s továrními značkami prototypů LMP1 Hybrid. Fillion hodlá udržet mezi skupinami minimální rozdíl, ale jak už jsme viděli mnohokrát v minulosti, skutečnost je vždy rozdílná. Rebellion sbírá drobky, kterých je s letošním vstupem Porsche čím dál méně a návrat Nissanu v roce 2015 šance Rebellionu na jakákoliv pódiová umístění prakticky uzemní.
Zatímco budoucnost LMP1 je víceméně daná, v LMP2 je situace opačná. Úbytek prototypů LMP2 je markantní, což dokazují jen čtyři přihlášené vozy na start zářijového závodu v americkém Austinu. Zatímco v ELMS se počet prototypů relativně nemění, ve FIA WEC to jde od desítky k pěti.
Fillon podotýká, že za úbytkem LMP2 v mistrovství světa stojí pravidlo o kategorizaci jezdců. V každém prototypu musí sedět alespoň jeden závodník se stříbrnou nebo bronzovou licencí, čili ve většině případu to dopadá tak, že prototypy řídí bohatí gentleman závodníci, kteří se musí starat o vlastní obchod a nemají čas cestovat po světě. Proto se zaměřují na evropský šampionát ELMS o pěti závodech.
Fillon nicméně okamžitě vyvrátil jakoukoliv kategorizaci LMP2 na profesionály a na amatéry – formát, jenž známe z GTE. Plánem ACO je snížit náklady na provoz týmů s prototypem LMP2 a přilákat více jezdců z formulových sérií, kteří se zastavili před branami F1.
ACO, FIA a IMSA mezitím spolupracují na nové generaci prototypů v americké sérii United SportsCar Championship. Nová pravidla vejdou v platnost v roce 2017 a měli bychom se dočkat prototypů P2, postavených na šasi LMP1. Mluví se dokonce o možnosti dát dodavatelům motorů volnou ruku v návrhu konkrétní karosérie, což je scénář, který v současnosti vidíme u prototypů Daytona.
Fillon dále v krátkosti zmínil projekt LMP3, který od příštího roku najde domovinu v sériích ELMS a Asian LMS. Podle něj by mohly být vozy LMP3 v roce 2016 pozvány na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans v kategorii LMP2. Případně by se tyto vozy mohly zúčastnit alespoň testování v Le Mans.
Aleš Sirný
COMMENTS
Fillonovo protiřečení je jasné. Chce do LMP-2, která by měla být v šampionátech WEC i ELMS stěžejní přilákat jezdce, kteří se zastavili před branami F-1 a zároveň nechce kategorii LMP-2 dělit na profíky a amatéry! A to, že v Austinu jedou jen čtyři LMP-2 je špatná směrnice o účasti a závaznosti v šampionátu WEC, která vylučuje účast v závodu třeba lokálních týmů, což bylo kdysi ve vytrvalostním MS zcela běžné.Nebýt této směrnice, tak jsme se mohli dočkat účasti třeba 3 či 4 vozů amerického mistrovství.