Mělnický závodník Tomáš Pekař absolvoval uplynulý víkend svůj první velký vytrvalostní závod. Na účasti v závodě 24H Dubai se domluvil s týmem Besapla
Mělnický závodník Tomáš Pekař absolvoval uplynulý víkend svůj první velký vytrvalostní závod. Na účasti v závodě 24H Dubai se domluvil s týmem Besaplast Racing a do rukou dostal vůz Audi TT RS 2.5T. Premiéru zvládl úspěšně, v týmu dostal největší prostor a to ještě týden před startem bral antibiotika. Společně s týmovými kolegy Franjem Kovačem, Friedhelmem Erlebachem a Milenkem Vukovičem dokončil Pekař ze 73 klasifikovaných posádek na 41. místě absolutně a na páté příčce v kategorii SP2.
Dopadla tedy premiérová čtyřiadvacetihodinovka v Dubaji podle představ?
Mám z toho skvělý pocit a umocnil to především fakt, že se nám podařilo závod dojet. Skončit například po třech hodinách, to by nás mrzelo. Žádný větší problém jsme neměli, na brzdách a v zatáčkách se auto chovalo dobře, ztráceli jsme jen na rovinkách, ale to už pro dobrý dojem není rozhodující. Časy ovlivnilo jen to, že jsme nemohli využívat maximální potenciál vozu. Myslím, že z uváděných 470 koní jsme měli reálně tak 360 koní, což ve výsledku znamenalo rychlost na rovince kolem 230km/h. Spadli jsme na úroveň seatů nebo audi ve specifikaci TCR.
Co způsobilo tu nižší maximální rychlost?
Konkrétně tento typ vozu s předním náhonem není uzpůsobený na tak vysoký točivý moment. Řídil jsem jednu z nejrychlejších předokolek, která se kdy vyrobila, a největší obavy panovaly hlavně nad výdrží převodovky. Šli jsme do toho v podstatě s tím, že budeme auto celkově šetřit, protože riskovat výměnu převodovky na dvě hodiny, to určitě nikdo nechtěl. Ale vydrželo úplně všechno a já jen žasnul, jak je to vůbec možné. Například vzhledem k porci kilometrů a teplotě v Dubaji dostalo řádně zabrat turbo, brzdové destičky jsme měnili jen jednou po 12 hodinách. Chovám teď k technice mnohem větší respekt.
V jakém ohledu tak bylo nejtěžší závod dokončit?
Já jsem vůbec nevěděl, do čeho jdu. Už jsem sice absolvoval různé vytrvalostní závody, ale šlo o kratší čtyřhodinovky nebo dvouhodinovky, což je vlastně jen takový delší sprint. Nepomohl mi ani můj zdravotní stav, protože jsem poslední týden bral antibiotika a vlastně jsem ještě poslední tři dny vynechal, říkal jsem si, že v tom dubajském sluníčku by mi to asi moc neprospělo.
Všechno jsem podřídil výdrži techniky a zatáčky jezdil třeba o kvalt nahoru. Jen jsem se bál, abych z minima zkušeností nezapomněl na to, že to musím šetřit a nerozjel se, ale ono to vzhledem k podmínkám ani nešlo. Závod jsem začínal a ve svém prvním stintu jsem se se vším logicky sžíval, no a následně za tmy už jet na krev nešlo. Z noci mám opravdu velké zážitky. Soupeři za mnou mě oslňovali, protože se po celou dobu svítí dálkovými světly, a absolutně jsem ztrácel přehled, jak jsou daleko, jak rychle se přibližují, nebo o jak rychlý vůz vlastně jde. Náročné je to především v tom, že nechcete nikoho zavřít v zatáčce a zbytečně bourat, já to mohl pouze odhadovat. Mně samotnému navíc auto svítilo málo a když přede mnou nikdo nejel, aby mi tím ukazoval cestu, tak jsem do některých pravotočivých zatáček najížděl prakticky poslepu, dá se říci po paměti, a řídil jsem se například začínajícími obrubníky apod.
Moc jsme netrénovali, ale v týmu mě považovali za nejrychlejšího a dali mi důvěru na kompletně celou kvalifikaci, takže jsem měl nad svými kolegy určitou výhodu (smích).
24H Dubai je součástí série vytrvalostních závodů, plánuješ účast v ještě nějakém dalším podniku?
Já bych se hrozně rád účastnil dál. Hrozně mě to nadchlo, bylo to úžasný, ale závisí to na dalších jednáních. Chtěl bych si vyzkoušet třeba Imolu a líbila by se mi také americká Cota, to je poslední závod. Ovlivňuje to více faktorů, samotný tým se nebude účastnit všech podniků, berou to závod od závodu, na co zrovna budou finance a co se jim bude hodit, takže jednorázově. Záleží také na jezdcích, jestli si budou schopni účast zaplatit a tím pádem, jestli zbyde místo pro mě. Myslím, že jsem udělal v týmu dobrý dojem a svědčí o tom účast v celé kvalifikaci, závod, který jsem startoval a dohromady čtyři stinty o průměrné délce hodinu a půl. Dostal jsem ze všech nejvíce prostoru a jsem rád, že jsem mohl pomoci v maximální možné míře. Ale motorsport je zkrátka drahý a tak musím počkat na další příležitost.
Fto: 24h Series.com
COMMENTS