Ve 103. ročníku závodu 500 mil Indianapolis si dojel pro vítězství Simon Pagenaud, který ve slavném klání ukořistil svůj premiérový triumf. Těsně za
Ve 103. ročníku závodu 500 mil Indianapolis si dojel pro vítězství Simon Pagenaud, který ve slavném klání ukořistil svůj premiérový triumf. Těsně za Francouzem proťal cílovou pásku druhý Alexander Rossi, který v závěru svedl s pilotem Penske napínavý souboj, a třetí skončil Takuma Sató.
Konec května bývá tradičně na americké scéně motorsportu velkým svátkem. Na programu je totiž závod 500 mil Indianapolis. Nejinak tomu bylo také v letošním roce, kdy se ve „staré cihelně“ uskutečnil již 103. ročník tohoto legendárního klání.
V kvalifikaci, která byla odjeta již během minulého víkendu a přinesla mimo jiné šok v podobě vyřazení dvojnásobného šampiona Formule 1 Fernanda Alonsa, si vyjel pole position Simon Pagenaud. Společně s francouzským závodníkem si start z první řady zajistili druhý Ed Carpenter a také Američanův týmový kolega Spencer Pigot.
Po startu se pilot týmu Penske na vedoucí pozici udržel a první místo poté kontroloval i v dalším průběhu závodu. V závěrečné čtvrtině ale musel šampion z roku 2016 čelit na své cestě za triumfem hned dvěma hrozbám.
Ta první přišla krátce po skončení druhé žluté fáze, která byla vyhlášena po havárii Kyla Kaisera, když se Pagenaudův týmový kolega Josef Newgarden nejprve posunul na 2. pozici před Eda Carpentera a ve 151. okruhu pak od Francouze převzal také vedení.
Ve 168. kole ale Pagenaud Newgardenovi předjetí dokázal vrátit a těsně před svým posledním pitstopem se znovu ujal vedení.
Ani tentokrát ale ještě neměl vyhráno. Po poslední sérii zastávek v boxech se totiž za jeho zády objevil na 2. místě Alexander Rossi. Pilot stáje Andretti Autosport o Pagenaudovo vedení usiloval již pár kol předtím, pak jej ale potíže s tankováním srazily v pořadí dolů. Nyní již byl ale jeho pokus úspěšný ve 178. kole se stal novým lídrem.
Výraznější náskok si ale před svým pronásledovatelem vybudovat nedokázal. Vzápětí totiž došlo k vyhlášení další žluté fáze, která se později proměnila v červenou vlajku a přerušení závodu.
Stalo se tak po kolizi mezi Grahamem Rahalem a Sébastienem Bourdaisem, do kterého se navíc připletli i Felix Rosenqvist, Zach Veach, Charlie Kimball a Scott Dixon. Zatímco první jmenovaná pětice zaplatila za tento incident odstoupením, úřadující šampion vyvázal “jen” s poškozením předního přítlačného křídla a po jeho výměně mohl v závodě pokračovat.
Po restartu pak byli diváci svědky napínavé bitvy o prvenství mezi Rossim a Pagenaudem, když se pilot Penske ihned po obnově závodního režimu vrátil zpět do čela.
Rossi ale již v dalším kole dokázal 34letému závodníkovi vrátit úder a znovu to byl on, kdo nyní vévodil závodu.
Ani toto vedení však nemělo dlouhého trvání a již v nadcházejícím okruhu byl opět lídrem Pagenaud.
Strhující bitva ale stále nebyla u konce. Tři kola před koncem se totiž znovu vrátil do čela Rossi.
I na tento předjížděcí manévr ovšem dokázal Pagenaud reagovat a o kolo později již to byl zase on, komu patřila 1. příčka.
Pagenaud poté již první místo nepustil a po startu z pole position si dojel také pro své premiérové vítězství v tomto legendárním závodě. Zároveň se stal prvním závodníkem, který se v letošní sezoně radoval z triumfu podruhé.
Alexander Rossi tak nakonec ke svému triumfu z roku 2016 druhý „zářez“ nepřidal a v cíli se musel spokojit se 2. příčkou, když projel cílem se ztrátou pouhých dvou desetin sekundy na vítěze.
S nevelkou ztrátou dojel do cíle na třetím místě také další vítěz z minulých let Takuma Sató. Japonec ve službách stáje Rahal Letterman Lanigan Racing se na „bronzovou“ pozici dokázal probojovat po závěrečném restartu.
Čtvrtý skončil nakonec Josef Newgarden, kterého na 5. místě následoval další jezdec týmu Penske a zároveň loňský vítěz Will Power. Australan figuroval v úvodních kolech na 2. pozici, při nájezdu ke svému druhého pitstopu ovšem uklouzl a zasáhl jednoho ze svých mechaniků, což byl potrestán odsunem na chvost startovního pole.
Šestý dojel Ed Carpenter. Sedmý skončil Santino Ferrucci, který se stal v letošním ročníku nejlepším nováčkem.
Pilota Dále Coyne Racingu následovalo další duo bývalých vítězů, když osmou pozici obsadil Ryan Hunter-Reay a devátou Tony Kanaan. Do nejlepší desítky se vešel také jezdec pátého vozu týmu Michaela Andrettiho Conor Daly.
Úřadující šampion Scott Dixon nakonec proťal cílovou pásku jako 17. Hned za ním se umístil Hélio Castroneves, jehož další pokus o zisk rekordního čtvrtého vítězství skončil na 18. příčce. Stejně jako v případě Willa Powera byl i „Spidermanův“ závod narušen trestem, když kolidoval v boxové uličce s Jamesem Davisonem a obdržel penalizaci průjezdu boxy.
Kromě dvou zmíněných žlutých fází byl závod neutralizován ještě v dalších dvou případech. Vůbec poprvé žluté vlajky zavlály již v 6. kole, kdy kvůli problémům s převodovkou skončil závod pro Coltona Hertu.
Další žlutá fáze, v pořadí třetí, pak nastala ve 136. kole, když se v boxech roztočil další debutant ve „staré cihelně“ Marcus Ericsson a jeho vůz poté musel být odklizen. Švéd, který do té doby figuroval v první desítce, se ale ještě do závodu dokázal vrátit a byl klasifikován se dvěma koly ztráty jako 23.
Jenom o jednu příčku výše než bývalý pilot Formule 1 se umístil Oriol Servià. Španělský veterán na sebe během závodu upozornil spíše nelichotivým způsobem, když svým počínáním po třetím restartu nahněval o kolo napřed jedoucího Alexandera Rossiho.
Po zisku dvojice indianapoliských triumfů se stal Simon Pagenaud s 250 body novým vedoucím mužem šampionátu. Josef Newgarden, který vedl průběžné pořadí před závodem, se nyní nachází na 2. místě. Jeho ztráta na týmového kolegu ovšem činí pouhý jeden bod. Třetí příčka patří Alexanderu Rossimu (228 bodů).
Na další pokračování se mohou fanoušci těšit již během nadcházejícího víkendu, kdy se v ulicích Detroitu uskuteční hned dvojice závodů.
COMMENTS