24h Le Mans je každoročně svátkem motorsportu, doslova oslavou tohoto krásného, náročného a krutého sportu. Před letošním ročníkem jsme položili někol
24h Le Mans je každoročně svátkem motorsportu, doslova oslavou tohoto krásného, náročného a krutého sportu. Před letošním ročníkem jsme položili několika osobnostem z české a slovenské scény tři stejné otázky na téma Le Mans, tak abysme se všichni pořádně na tento velký závod navnadili.
V první části série našich mini rozhovorů nám svoje názory na 24h Le Mans prozradí 43 násobný mistr České republiky Antonín Charouz, vítěz Škoda Octavia Cupu Michael Vorba, vynikající malíř Tomáš Havlásek, multišampion Miro Konopka a komentátor, fotograf a redaktor v jedné osobě Martin Straka.
Mimochodem, odpovědi Toma Havláska dnes už nejsou tak aktuální, jelikož jsme si psali v sobotu, ale nebojte se, o to zajímavější odpovědi právě jsou.
Co se vám vybaví, když se řekne Le Mans?
Antonín Charouz: Nejkrásnější závod na světě.
Michael Vorba: Závod Le Mans je vždy podnik, na který se celý rok těším, ne vždy se mi ho ale povede sledovat celý. Byl pro mě sen ho absolvovat, ale v dnešní době se spokojím s tím, že se na něj někdy pojedu aspoň podívat.
Tomáš Havlásek: Tak tohle je opravdu moc obecná otázka. Asi to jak každé ráno zajdu na roh do pekárny pro bagetu, uděláme kafe a pak pomůžu klukům postavit zahrádku před Legend Cafe.
Je toho opravdu spousta, spousta skvělých setkání se skvělými lidmi ať už tady v Legend Cafe nebo v paddocku nebo třeba trati, která je z velké části přístupná veřejnosti. Je skvělý vzít si kolo a celou si ji projet, při troše štěstí můžete potkat jezdce všemožných týmů, kteří tady celé dva týdny mezi test days a hlavním závodem zůstávají, jak si dávají svoji pravidelnou porci kilometrů na bicyklu s vámi.
Patrick Dempsey je myslím tím největším expertem na ujíždění na kole před davy svých fanynek tady v LM haha =)
Skvělí jsou taky chlapíci od Corvette Racing, je zajímavý pozorovat jejich vzájemnou rivalitu mezi týmem patřícím k posádce no.63 a no. 64. Jsou tady v Legend Cafe téměř každý den na večeři, ale vždy sedí každá půlka přesně na opačné straně restaurace. Minulý týden jsem jim vezl s panem domácím na hotel gril, o který nás prosili protože ho zapomněli v USA a okolo poledne jsme je asi po trosku delší noci téměř tahali za nohy z postele.
Miro Konopka: Mne sa vybavia moje dva štarty na 24 hodinovke, hlavne ten druhý v roku 2010, kde sme s továrenskym teamom Porsche dokončili obe autá. 77 vyhrala svoju triedu a naši nemeckí mechanici plakali od šťastia. Nikdy som nevidel u Nemcov tolko emocii. A ešte film LeMans, ten som videl, ked som mal nejakých 9 rokov a vtedy som si vysníval na tú dobu neuskutočnitelný sen, stáť tam raz na štarte. Bol to najlepší film o motorsporte, aký som videl.
Martin Straka: Rovinka Hunadieres, ještě bez šikan, monstra Skupiny C se v prvním kole, čili pěkně pohromadě, řítí k Mulsanne. Je mimořádné teplo, vzduch se tetelí…
Které auto se vám vybaví, když se řekne Le Mans?
Antonín Charouz: Aston Martin LMP1 č. 007
Michael Vorba: Porsche 911 GT1
Tomáš Havlásek: Další těžká otázka. Kdo mne trošku zná, možná ví, že maličko upřednostňuji Porsche. Takže když to vezmu chronologicky a propojím s moji tvorbou kterou tady v Le Mans prezentuji. Tak třeba hippie nebo psychadelic 917, zrovna včera jsme to tomhle modelu skvěle popovídali s chlapíkem z UK, nezajímalo ho skoro nic jiného. V půlce rozhovoru, když jsem se ho zeptal, co vlastně dělá, mi řekl, že pracuje pro Mercedes Team F1, teď ho na čtyři týdny uvolnili, aby pomohl týmu Nissan LMP1 (zabývá se tvorbou nastavení a vším okolo karbonového body kitu). Potom třeba vítěz z roku 1984 Porsche 956B v barvách NewMan.
Někteří z vás si možná všimli před pár týdny v Brně na Histo Cupu placky BMW právě v barvách NewMan. To nebyla jen tak nějaká náhoda, tenhle chlapík jezdí placky pro radost a vítěznou 956B no. 7 má doma v garáži! Spousta z vás určitě ví, že právě tohle auto jelo v roce 1984 1oookm Nürburgring ve složení Henri Pescarolo, Ayrton Senna. GT1 no. 26, rok 98 a (prozatím) poslední Le Mans vítězství pro Porsche. Včera jsem si udělal ve starém městě fotku tradičních otisků rukou všech vítězných posádek. Tehdy to byl Laurent Aiello, Allan McNish a Stéphane Ortelli. Skvělé bylo ale i setkání s Ralfem Kellenersem přesně před dvěma týdny na Spa Classic, který tohle auto řídil o rok dřív, dokud nemusel téměř vyskakovat z kokpitu, když jeho Porsche shořelo, jak říkal “from the top to the bottom”.
No a součastnost a 919 Hybrid. Moc bych přál Porsche znovu vítězství po 17 letech.
Udělal jsem zmenšenou kopii jednoho mého originálu právě s 919 Hybrid no.18, nechal ji podepsat od celé posádky Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb, zarámoval a věnoval Martinu Strakovi, vlastně vám divákům českého Eurosportu, jako cenu do divácké soutěže, kterou pro vás má Martin během závodu připravenou.
Miro Konopka: Mne Porsche, ale osobne sa mi viac páčili preteky LeMans v minulosti, ked tam štartovali realne autá, autá, ktoré jazdili aj v normalnej premávke. Dnes je to vlastne len o prototypoch, podivných konštrukciách, ktoré nikde na ceste neuvidíte, ktorých názov by normalny fanúšik nebiť nápisu ťažko uhádol. Kym v minulosti mohlo vyhrať 15-20 aut, dnes su to 2-3 fabriky, každá postaví 3 čudá a ostatní tam robia krovie.
Martin Straka: Těch je… Ale když musím jedno, tak jedno. Porsche 936 Turbo Martini, Jacky Ickx, 1977. To mi bylo devět a tahle placka mi učarovala a jen posílila mou lásku k Le Mans.
Který ročník na vás nejvíce zapůsobil a proč?
Antonín Charouz: 2009, tehdy dojel Honza na čtvrtém místě celkově a první mezi benzínovými vozy.
Michael Vorba: Myslím že každý 24h závod je zajímavý tím, že je po celou jeho dobu nevyzpytatelný. Cokoliv se může stát…
Tomáš Havlásek: Asi ten letošní, i když vlastně teprve začíná, jsem tu už od konce května a za tu dobu toho bylo už tolik. Test Day víkend je skvělá věc, někteří z vás určitě ví, o čem mluvím, máte volný přístup do paddocku, na pitlane, skvělá věc pro fanoušky vidět vše z blízka. Ještě lepší ale byly dny po test days, kdy se vše jakoby zklidní a zpomalí. Dostal jsem pozvání do paddocku od chlapíka jménem Rich, který pracuje jako PR pro Nissan Nismo. V úterý je opravdu poslední šance pro týmy otestovat svoje stroje na zkrácené verzi okruhu, neboli Bugatti circuit. To jsem třeba nikdy dřív netušil. Nissan byl jeden z týmů, který toho využil, výsledek z neděle je k tomu asi víc než nutil. Co bylo ale strašně fajn, byla celá atmosféra v týmu, kafe, koblihy přímo v boxu s mechaniky a jezdci a následné pozorování jak se to “peče přímo v kuchyni” bylo opravdu skvělý.
Lucas Ordonez se právě vrátil ze své ranní porce bicyklových kilometrů, Max Chilton si zrovna polepoval svoji helmu, když jsem ho vyrušil ke krátkému popovídání a pozvání do Legend Cafe, odjel však hned po posledním testu domů do Anglie a vrátí se až v příštím týdnu, kdy už vše vypukne na plno.
Včera večer jsem byl už poněkolikáté v zatáčce Tertre Rouge a udělal na tom navždy poznamenaném místě malé vzpomenutí na Allana Simonsena a jeho fatálni nehodu z roku 2013. Okruh ani město na tom místě doposud žádné “oficiální” vzpomenutí neodhalilo, jediné, co visí na plotě je rok, možná dva, stará dánská vlajka. Třeba se během týdne přidá víc fanoušků, kteří si vzpomenou a Tertre Rouge navštíví, dokud je ještě přístupná veřejnosti. Vím minimálně o dvou dánských…
Zdravim vsechny domu do Brna a jestli jenom trochu můžete, navštivte Le Mans a Circuit de La Sarthe-stojí to za to.
Miro Konopka: Tak asi 1955 a havária Levegha, to bolo ozaj zlé, hlavne ked vidím ten nízky stupeň bezpečnosti, tribuny pri drahe.
Martin Straka: 2007, protože jsem tam poprvé naživo a rovnou jsem závod s Tomášem Richtrem komentoval pro TV Galaxie Sport. Ale každý ročník je něčím poutavý, výjimečný. Třeba posledně, loni… Po krátké noční pauze jsem se vrátil k mikrofonu, bylo něco po půl páté ráno a jen co jsem se rozkoukal, do té doby suverénní Toyota zastavila a nikdo nevěděl, kde je a proč stojí. Najednou smska od kamaráda traťového maršála Juraje Studeníka – Sedmička stojí kousek od nás, za Arnage. Hned jsme to se Zdeňkem Míkou lidem řekli a naši informaci přebral americký Motorsport.com… To je… To je jakoprostězkrátka Le Mans…
COMMENTS