Tak za sebou máme první závod sezony F1. Co nám přinesl? Nudnou kvalifikaci, zajímavý start, (ne)čekaný double Mercedesu, ale také třeba famózní debut
Tak za sebou máme první závod sezony F1. Co nám přinesl? Nudnou kvalifikaci, zajímavý start, (ne)čekaný double Mercedesu, ale také třeba famózní debut týmu Haas, který se zásluhou Grosjeana raduje ze šestého místa.
Závod Grand Prix pro velkou fanoušků F1 začíná kvalifikací, což znamená, že letošní sezona z tohoto úhlu pohledu odstartovala dost nevalně, protože nuda, kterou „nabídl“ nový formát boje o pole position, byla skoro až neomluvitelná.
Je sice pravda, že vítězství Hamiltona v kvalifikaci bylo zcela zasloužené a že by pole position vybojoval i v případě jiného formátu boje o nejvýhodnější startovní pozice, ale je prostě fakt, že tento systém byl určen k záhubě už od svého vzniku.
O to s větším nadšením pak mohli neutrální fanoušci přivítat nečekaný úvod Velké ceny Austrálie, který patřil vozům Ferrari poté, co mercedesy nezvládly startovní proceduru. V tomto případě se naopak sluší FIA a Světovou radu motorsportu pochválit, protože po změně pravidel jsou nyní starty pro jezdce komplikovanější.
A právě to si myslím, že je ta správná cesta ke zvýšení atraktivity závodů. Dramata se nemají vytvářet uměle (DRS, vyřazovací formát kvalifikace na druhou či Ecclestonem navrhované handicapy vítězům), ale právě tím, že se jezdcům rovnoměrně a spravedlivě ztíží podmínky.
Obecně jsem byl ale s průběhem závodu v Melbourne spokojen, protože se zdá, že by závodní rychlost mercedesů nemusela být tak dominantní.
Je sice pravda, že získal Mercedes double, ale paradoxně to bylo díky štěstí a chybě Ferrari při volbě strategie.
V tomto ohledu dal Ferrari za vyučenou tým Haas, který Grosjeanovi naordinoval perfektní strategii (na rozdíl od kvalifikace). Ta přitom byla strašně jednoduchá – při přerušení závodu po nehodě Alonsa mu nasadili tvrdší sadu gum, díky čemuž už posléze Francouz nemusel do boxů a relativně v poklidu dojel pro „senzační“ šesté místo. Podobně jako jezdci stříbrných šípů pro první dvě pozice.
Na druhou stranu by se možná dalo zamyslet nad tím, jestli je dobré, aby se v případě červené vlajky mohly měnit pneumatiky (krom situací, kdy začne pršet)…protože takto bouračka Alonsa zamíchala pořadím více, než bylo zdrávo.
Jakub Knoll
foto: formula1.com
COMMENTS