Letadla a prázdné tribuny – i tohle byla GP Rakouska 2016

Letadla a prázdné tribuny – i tohle byla GP Rakouska 2016

Text a foto: Roman Klemm Firmě "Projekt-Spielberg" miliardáře Dietricha Mateschitze prezentovala minulý víkend návštěvníkům perfektně organizovaný po

Víkend se servismanem Arai, Niklasem Beisheimem
GP3 v Hockenheimu: o vítězi dvakrát rozhodl “Virtual Safety Car”
Akash Neil Nandy z GP3: v Mostě bych si chtěl zajezdit znovu!

Text a foto: Roman Klemm
Firmě “Projekt-Spielberg” miliardáře Dietricha Mateschitze prezentovala minulý víkend návštěvníkům perfektně organizovaný podnik, který co do pestrosti jasně předčí jiné velké ceny v Evropě.

Mimo “známé” show na trati s F1, GP2, GP3 a Porsche Cupu mohli fandové zdarma navštívit koncerty předních popových umělců (hodně diváků ani nechtělo věřit, že “za Nenu nemusí platit!”), autogramiády a “červený koberec” pro piloty a šéfy týmů F1, letecké přehlídky a v neposlední řadě “závod Legend” s vozy BMW-Procar.

A přesto se nad regionem Zeltweg-Knittelfeld-Spielberg zatahovaly tmavé mraky – a to nejen meteorologicky, ale i obrazně. Fandové totiž zůstali doma. První “novodobý závod” ve Spielbergu před dvěma lety ještě přilákal masy, minulý rok přišla jen polovina lidí a letos by každý jiný, ze vstupného žijící, organizátor musel myslet na Harakiri.

V pátek se v areálu ztrácelo kolem pěti tisíc lidí, v sobotu možná osm a v neděli – blahosklonně odhadnuto – maximálně 20.000. Prázdné (ano, i pojem “poloprázdné” by již byl příliš lichotivý) tribuny připomínaly spíše závod DTM, nebo GT-Masters  a když tato tendence bude pokračovat, tak budou v Rakousku příští rok slavit “rekord dle asijského příkladu”: kolem dráhy a na ní bude více činovníků, účastníků a pořadatelů, než platících diváků! Formule 1 prostě přestala širokou veřejnost zajímat (o důvodech by se dala napsat celá kniha) a ve spojení s opravdu astronomickým vstupným to vytvořilo onu výše popsanou situaci.

Stavbu nových tribun si mohl Mateschitz před třemi lety uspořit, dnes mají televizní společnosti co dělat, aby šikovně tyto betonové symboly nezájmu vystříhaly z jejich přenosů. F1 se prostě stala “zábavou zúčastněných”, kratochvílí elitního kruhu, který publikum vlastně nepotřebuje – nikde jinde v Evropě to není tak výrazně vidět, jako na Red Bull Ringu. Nezbývá, než doufat, že “tvrdý boj obou mercedesů” bude pana Mateschitze ještě dlouho bavit.

Ale dost pláče. Mimo srážky obou dominujících vozů a prázdných tribun zaujalo minulý víkend ve Štýrsku i toto:

01Procar
Je doma pořád ještě bez diskuzí jedničkou: Niki Lauda.
02Procar
Nico Rosberg, tragická postava víkendu. Nebo spíše tragická postava sezony? Když se špinavými triky pracuje pro svou bezohlednost známý jezdec, tak to nepřekvapí – když se ovšem o podobnou akci pokusí dobrák a ona nevyjde, tak je to až trapné…
03Procar
Kimi Raikkonen dosáhl nanejvýše lichotivého třetího místa. Byl to jeho poslední start v Rakousku?
04Procar
Renault a jeho jezdci Magnussen s Palmerem ani na Red Bull Ringu neukázali tah kupředu. Jak dlouho chce státní koncern toto slabé divadlo provozovat?
05Procar

Za to se ocitli Janson Button a jeho McLaren-Honda v nečekaných výšinách. Tedy alespoň po kvalifikaci…
06Procar
Pomocným komisařem FIA byl ve Spielbergu Martin Donelly. Byl i on za potrestání Rosberga..?
07Procar
Claire Williamsová se musela vyrovnat se skutečností, že její vozy nefungovaly ani tam, kde chtěly zazářit.
08Procar
Desáté místo Wehrleina slavili u Manoru jako vítězství. Není divu: tento bodík má údajnou hodnotu 13 milionů Eur.
09Procar
Ve volném tréninku směl na voze Force India svůj “talent” předvést i beznadějný mexický bumbrlíček Celis.
010Procar

Lewis Hamilton zase jednou předvedl, kdo je u Mercedesu jedničkou – v každém ohledu.
011Procar
Grid Girl á-la Steiermark.
012Procar
Mateschitz má mimo krojů a formulí rád i letadla a hrdě prezentoval některé kousky jeho sbírky.
013Procar
Jeden z mnoha příkladů perverzní “přeregulovanosti” Formule 1: mechanici smějí na vozech pracovat jen určitou povolenou dobu, proto nesmějí vstoupit v sobotu do paddocku před 8:00h! Čekající šichta před bránou vyvořila pěknou tlačenici…
014Procar
Proč se zlobit a třást před nejistou budoucností, když lze být v klidu členem obrovského štábu Red Bullu? Zakladatel Manoru, John Booth.

  • comment-avatar
    Vlastimil Furmánek 9 years ago

    Po dlouhé době, zajímavý a objektyvní článek. Konečně .

  • comment-avatar
    Jarda 9 years ago

    Bernie je strašák v zelí, na který nechodí zajíci,protože je šedý…

  • comment-avatar
    Martin Pytela 9 years ago

    Já se ani nedivím,že tam nikdo nechodí,protože to je jedno velký “pochodový cvičení”…nohy mě bolí ještě teď.A když připočítám to počasí,tak celkem hrůza.Ale jinak to bylo moc fajn.Těch 20 tisíc se mě nezdá,tribůny na sezení skoro prázdný,ale zelená tribůna byla narvaná…

  • comment-avatar
    Roadster 9 years ago

    Skutečná, opravdová Formule 1 zemřela již dávno, někdy v první polovině devadesátých let, a ta dnešní s tou ze zlatých časů let 70. nemá společného vůbec nic,je to jen směšná parodie závodění…Kde ty doby jsou…

  • comment-avatar
    Mirek 9 years ago

    A kolik bylo pro orientaci to vstupný?

    • comment-avatar
      Martin Pytela 9 years ago

      95 euro přírodní tribuna,160-350 tribuny sedadlové…